şükela:  tümü | bugün
  • an ideal husbandda mükemmel anlatılan bir konsept.
  • insani amaruga'dan nefret ettirecek en bi temel unsurdur.
  • aslinda sozum ona korumaya calistigi topluluklari -zenci,gay, obese,vs- ve "normal" den farkli olan herkesi baski altinda tutan, ve bu farkliliklarindan her daim haberdar edip toplumda bir bilincalti yaratan, farkliliklarinin kotu birsey oldugu hukmunu ima eden bir nevi sosyal sansur.

    (bkz: zenci arkadasina nigger diyememek)
    (bkz: gay arkadasina faggot diyememek)
  • mizahın en büyük düşmanı. devlet buna bir şey yapması lazım!
  • fransiz ihtilali ile ortaya cikmaya baslayan ulus devlet kavramina bagli olarak baslayan ve sonralari ii. dunya savasindan kurulan uluslarustu olusumlarla sonra yavas yavas etkisini kaybetmeye baslasa da 11 eylulden sonra tekrar hortlayan otekilestirme hareketine karsi gelistirilen kavramlardan biri. devletler nezdinde oldugu kadar halk nezdinde de icsellestirilmiş bir kavram otekilestirme.

    din, irk, cinsiyet, cinsi yonelim, yas vb. sifatlardan her turlu ayrimciligin karsinda turemistir. otekinin cirkin, yanlis ya da dalga gecilicek bir varlik oldugunun karsisinda duran politik bir sozcuktur.

    otekini tanimlarken zitliklara dem vurmak elbet sart olmasa bile en kolay, en acik anlatim yoludur ama bu kavram beraberinde otekini tanimlarken, kendini tanimladigi saygin duzeyindeki kelimeleri secmeyi beraberinde getirir. heteroseksuel homoseksuel gibi

    ancak cikis noktasindan zaman zaman uzaklastigi icin ozunden de uzaklasmistir bir cok kavram gibi.
  • bu amarigalı, isviçreli filan bilim adamlarının kuru duyarlılık ile beraber yumurta-tavuk ilişkisi formatında besledikleri* bi kavram politikıl korektnıs.

    iki farklı 'tabulaştırma' öğretisinin kesişimidir aslında: 'olayları tabulaştırma' ve 'fiziksel özellikleri tabulaştırma'

    'çok güzelsin' denebilirken, 'çok çirkinsin' denemez.

    türkiye'nin dünya kupası'nda üçüncü olması üzerine bi ton eğlenceli şey anlatılabilir/üretilebilir iken, gölcük depremi karikatürize edilemez.

    ben bugün çıkıp bir hastalıkla, üzücü bir olayla, tabulaştırılmış kişilerle ilgili mizah yapamıyorsam -dikkatinizi çekerim, 'dalga geçmek'ten, hakaretten filan bahsetmiyorum. karikatürize etmekten bahsediyorum- sebebi budur.

    diğer yandan, ifade etmek 'gerekliliği', temel olarak insanın ifade etme 'isteği' ile full contact halinde olmalıdır fikrimce, eğer 'insan' olarak yaşamayı sürdüreceksek.

    kardeşim şişmansan şişmansın, öküzsen öküzsün. ben sana 'topluca' ya da 'biraz kaba' dediğimde, bişey değişecek mi? hayır.

    ha 'şişko' ya da 'öküz!' dediğimde değişecek mi? ona da hayır.

    e o zaman neyin derdindesiniz be güzellerim, psikonoklarım? bırakın gidin ben niye geceleri kapım kapalı uyumayı seviyorum onu araştırın filan, bırakın milletin kelimelerini, yeni yeni icatları.

    [ayrıca 'kiss my irish ass' diye şarkı yapıp, dünyayı skine sallamayan ayriş kardeşlerimi de burdan öpüyorum. 'koca türk kıçımı öp' dediğimizde dgmlik olmayacağımız -o da kapandı, direkt linç artık- günlerin geleceği inancıyla yaşıyorum]
  • uygulamali bir ornek icin (bkz: politically correct zamir)
  • seinfeld dizisi bu kavrama tapanların eline vermiştir.

    (bkz: the finale)
  • örtük sosyal sansür türü. bu baskının mantığı bir takım insanların yani eşcinsellerin, kadınların, wasp olmayanların, engellilerin, şişmanların ya da egemen anlayışa göre “bozukluk” olarak adlandırılan özelliklere sahip kişilerin kendilerine doğrudan hakaret edildiğini anlamalarını engellemektir. siz hiç beyaz, anglo-sakson ve de erkek biri için “siyaseten doğru” uydurulmuş bir laf duydunuz mu?

    ayrıca (bkz: #2124645)