şükela:  tümü | bugün
  • (bkz: precog)
  • dinlemesi hayli zevkli , fakat uzunlugunun 1 dakika 37 saniye olması nedeniyle tadı damakta kalan* enstrumantal nevermore parcasi. bulundugu album icin (bkz: the politics of ecstasy).
  • (bkz: prescience)
  • minority report'la ekranlara taşınan suçu oluşmadan önce önleme fikri person of interest dizisiyle, her ne kadar hala bilim kurgu olsa da, bilimsel tabanlı olarak gerçeklenebilir bir düzleme indirildi. şimdilerde akademinin de bu tür "precognition" çalışmaları içinde olduğunu görüyoruz. henüz emekleme aşamasında olduğunu söyleyebileceğimiz bu çalışmalar dünyanın dört bir yanındaki güvenlik kameralarının ve cep telefonlarının monitorlenmesi şeklinde yapılmıyor tabi.

    bu çalışmaların gözü kulağı web 2.0. web 2.0'in açtığı çığırın ve twitter, facebook gibi sosyal paylaşım sitelerinin çok geniş çaplı yayılımının sonucu olarak, bir süredir, information retrieval alanının çatısı altına toplumun belli konular hakkındaki görüşlerinin gerçek zamanlı monitorlenmesi gibi problemler dahil olmuştu. bunun doğal bir ikinci adımı olarak online suçların tespit edilmesinin gelmesi beklenebilirdi. nitekim akademide, suç teşkil eden nefret söylemlerinin otomatik tespit edilmesi gibi çalışmalar görebiliyoruz. çalışmalar sadece bununla kalmıyor, kullanıcıların davranışlarının modellenmesi, online istihbarat toplanması gibi başlıklar da var.

    girdinin bu başlıkla ilgili olan kısmı bu kadar ama bu bilimsel kurguyu, social computing kavramından hareketle bir adım daha ileri götürebiliriz. kendiliğinden uyum sağlayabilen sistemler monitörleme-karar alma-değişim denen bir prensiple çalışırlar. üstte bahsi geçen çalışmalarla bu kontrol döngüsünün ilk basamağı işin içinde insan olmaksızın başarılmış oluyor. monitörlemeden sonra devreye örneğin politikacı, polis ya da şirket gibi insan olan bir karar alıcı giriyor ve kendi enstrümanlarıyla kendi hedefi doğrultusunda değişim yaratıyor. işte halen daha insansızlaştırılabilecek olan kısımlar bu karar alma ve değişim kısımları. yani bu ne demek, mesela adam değişim enstrümanı olarak bir twitter botu yazacak ve bu bot seçtiği belli kesimleri hedef alan otomatik tivitler girecek. bu monitör-kontrol-değişim döngüsü istenen fikir manipülasyonu belli bir yüzdeye gelene kadar devam edecek. yani toplum mühendisliğinin teknolojiyle özellikle de web 2.0 ile buluştuğu nokta.

    insanların online alışveriş davranışlarını değiştirmek için belli bir ürünün reklamını yapmaktansa o ürünü tanıdığı/güvendiği bir arkadaşının kullanıyor olduğunu göstermenin daha etkili olduğunu farkeden şirketler online topluluklarda sosyal görünürlüklerini sağlamak için maaşlı pozisyonlar açıyorlar. sosyal medya sorumlusu gibi iş tanımlarıyla sık sık karşılaşıyoruz. hatta bu hizmeti veren şirketler bile türedi. hal böyleyken bu işin şu an yapılmıyorsa bile yakında botlarca yapılması mantıklı.

    bizim çok farkında olmadan sere serpe açık ettiğimiz online varlıklarımızın şirketlerce ne kadar önemli olduğunu vurgulaması açısından google'ın son dönemdeki google+ atağı dikkate değer. tüm gelirini online reklamlar üstünden kazanan bir şirket olarak google, yukardaki sebepten ötürü reklam pastasını facebook'a kaptıracağını farketti.

    microsoft, ibm, hp gibi şirketlerin social computing üstüne yaptıkları çalışmaları halka açık şekilde web'de erişilebilir durumdayken şaşırtıcı şekilde google, facebook ve twitter'ın hakkında adeta kara delik gibi bilgi bulunamaması, bu şirketlerin kapalı perdeler arkasında tam da bu konularda araştırmalar yaptıklarının işaretçisi bana kalırsa. ve bunda iyi niyetli olmadıklarını düşünüyorum.

    online varlığımıza sınır çizmekte zorlanıyoruz, belki şu anda ne şekilde kullanıldığını bilmediğimiz için, belki de henüz bu veriye erişimi olanlar nasıl kullanacaklarını bilmediği için. ama şu an farkında olmasak da potansiyel olarak bazılarının eline verdiğimiz güç korkutucu.

    neyle başladık neyle bitirdik. özetle sükunet skynet, google don't be evil gibi kafiyeli söz oyunlarına kanmamakta fayda var.
  • ing: onsezi, onceden bilme..

    fringe basladiginda kisa bir giris bolumunun ardindan verilen ve yapimcinin, yazarin isminin verildigi tanitim aninda, ekranda beliren yazilardan biridir..
  • gelecekle ilgili iyi veya nötr görü.
    (bkz: duru görü)