şükela:  tümü | bugün
  • olmamış demek için bişi olması lazım
  • burada yazılan olumsuz eleştirinin ardından çekine çekine ve başarısız bir oyun bekleyerek gittim. ancak oyun beklediğimin aksine gayet iyiydi. 20 kişilik bir ekip topluca gittik. herkesin tepkisi gayet olumluydu. kısacası, görülmesi gereken bir oyun olduğunu düşünüyorum.

    edit: şurada şunu söyleyelim, seyirci de alkışlasın denilen, seyirciye çok net bir şekilde gaz verilen yerleri yok muydu? vardı tabi. ama oyunu genel olarak ele aldığınızda başarılı bir oyun olmasını engellemiyor bu.
  • sözlük anlamı siyah örtüdür.

    kurtuluş savaşı'nda ilk başkent bursa işgal edilince yas için meclis örtüsüne konan siyah örtü kaynaklarda puşide-i siyah diye geçer. bursa geri alındıktan sonra kaldırılmıştır.

    bu örtü şöyle bir gönderme de yapıyor olabilirmiş (bkz: #26626342)
  • (bkz: siyah örtü)
    (bkz: kara örtü)

    osmanlının manevi başkenti bursa'nın 23 temmuz 1920 yunan orduları tarafından işgalinin ardından ilk meclisin kürsüsüne örtülen, kürsü üzerinde kapkara duruşuyla bakanlara hicap duyduran, 11 eylül 1922 günü bursa'nın kurtuluşuyla milli yasın sona ermesiyle birlikte kürsüden yaklaşık 2 yıl 2 ay sonra kaldırılan "yas" anlamına gelen siyah örtüye verilen ad.
  • ışıklardayken gitmiştim bu tiyatroya, son sahnedeki tüfek sahnesinde neredeyse ağlayacaktım. romantik yıllardı o yıllar.
  • (bkz: puşide)
  • "8 temmuz 1920'de bursa işgal edildi. 10 temmuz 1920'de meclis kürsüsü “puşide-i siyah”la kaplandı. 2 yıl 2 ay 2 gün meclis kürsüsünde kalan o siyah örtü, sadece bursa'nın değil, tüm türkiye'nin üstüne çöken işgal karanlığını simgeliyordu.

    bursa'nın kurtulduğu haberini alan ankaralılar namazgah'ta şükür duası ediyor. (11 eylül 1922)

    bugün 26 ağustos… bu toprakları yeniden vatan yapan “büyük taarruz”un 97. yıl dönümü.

    ingiliz destekli işgalci yunan orduları, temmuz 1921'de ankara'nın 50 km. yakınına kadar geldiler. osmanlı üç başkentini; istanbul, edirne, bursa'yı bile kaybetti. 1918-1922 arasındaki işgal yıllarında türk milleti büyük acılar yaşadı.
    işte 26-30 ağustos 1922'de atatürk'ün başkomutanlığında kazanılan büyük zafer ile osmanlı'nın üç başkenti; istanbul, edirne ve bursa işgalden kurtarıldı. türkiye yeniden türk'e vatan yapıldı.

    gelin görün ki, “büyük zafer”den 97 yıl sonra bugün, bir bursa büyükşehir belediye başkanı çıktı ve milletin gözünün içine bakarak “30 ağustos halkın genelini ilgilendiren bir bayram değildir” diyebildi.
    büyük taarruz'un 97. yıl dönümü nedeniyle bursa'nın işgalinden ve bu işgalin simgesi durumundaki “puşide-i siyah”tan söz edeceğim.

    bursa'nın işgali

    20 haziran 1920'de itilaf devletleri temsilcileri, hythe konferansı'nda, yunanların anadolu içlerine doğru ilerlemesine karar verdiler.
    yunan orduları, 22 haziran 1920'de milne hattı'nı geçerek 6 tümenle uşak ve bursa yönünde ilerlemeye başladı. bu sırada anadolu'da türk kuvvetlerinin sayısı çok azdı ve bu kuvvetlerin çoğu da iç ayaklanmaları bastırmakla uğraşıyordu.
    yunan orduları, 22-30 haziran 1920 arasında akhisar'ı, kırkağaç'ı, soma'yı, salihli'yi, alaşehir'i, kula'yı, eşme'yi, sındırgı'yı, nazilli'yi, edremit'i, susurluk'u, bandırma'yı,
    balıkesir'i ve karacabey'i işgal etti.

    bu sırada yunan yayılmasına yardım etmek isteyen ingilizler, 25 haziran'da bandırma'ya asker çıkardılar. 26 haziran'da mudanya'ya çıkmak istediler. ancak ateşle karşılandıkları için bundan vazgeçtiler. 6 temmuz'da bir ingiliz filosu mudanya'yı tam 3 saat bombaladı. 7 temmuz'da mudanya ingilizlerce işgal edildi.
    7 temmuz'da yunan başbakanı venizelos şu açıklamayı yaptı: “türkleri akıllandıracak en iyi yol, mustafa kemal'i her cephede mağlup etmektir.”

    8 temmuz 1920'de yunan orduları bursa'yı işgal ettiler.

    bursa'nın işgaline meclis tepkisi
    atatürk: gerekirse bir tepeye çıkıp vatanı savunacağız

    bursa'nın işgali mecliste derin bir üzüntüye, büyük bir kaygıya, milli bir öfkeye neden oldu.
    8 temmuz 1920'de ismet paşa, tbmm'de bursa'nın işgal edildiğini açıklar açıklamaz meclis öfkeyle çalkalandı. ismet paşa sözlerinin sonunda azerbaycan'dan bize yardım için bir kuvvetin yola çıktığını belirtti.
    bunun üzerine izmir mebusu sırrı bey, “beklediğimiz ışık doğudan doğmuştur” diyerek bolşevikliğe sarıldı.

    bursa mebusu şeyh servet efendi, biraz daha ileri giderek “islamiyetin aslında bolşevik esaslardan ilham aldığını” anlattı.
    kütahya mebusu besim atalay umutsuz konuştu: “memlekette maneviyat yok, servet yok, bilmem ne yok. bugün gördüğümüz cephelerden kadın çocuk, sırtına yorganını yüklenen göç ediyor. daha düşman gelmeden kaçan kaçana…” dedi.

    sonra tbmm başkanı ve ankara mebusu atatürk söz aldı. umutsuzluk bulutlarını dağıtan şu konuşmayı yaptı:

    " efendiler;

    biz bir maksat takip ediyoruz: milletin, devletin istiklâlini muhafaza etmek. bunun içinde namus ve şeref tamamen saklı olacaktır. bağımsız olarak milletimizin belirli sınırlar içindeki birliğini muhafaza etmek için savaşıyoruz.

    efendiler;

    memleketimizin ellide biri değil, tamamı tahrip edilse, tamamı ateşler içinde bırakılsa; biz bu toprakların üstünde bir tepeye...... "

    sinan meydan

    (bkz: https://qoshe.com/…n-meydan/puside-i-siyah/47609853)
  • kara örtü anlamındadır.

    kudüs’te 1099 itibariyle yüz yıla yakın devam eden hristiyan hakimiyetini 1187'de selahaddin eyyubi geri alır. rivayete göre
    "mescid-i aksa tutsak iken, kudüs esirken, benden nasıl gülmemi isteyebilirsiniz?" demiş ve kudüs geri alınıncaya kadar siyah sarık takmıştır.

    buna atfen osmanlının ilk baskenti bursa isgal edildiginde mustafa kemal'in talimatıyla meclis riyaset kürsüsüne puşide-i siyah adı verilen siyah bir örtü örtüldüğü ve eylül 1922'ye kadar örtünün 2 yıl 2 ay 2 gün meclis kürsüsünde kaldığı iletilmektedir.bakınız