şükela:  tümü | bugün
  • ülkü tamer'in eski bir eserinden esinlenerek yeniden yazdığı ve çetin ipekkaya'nın sahneye koyduğu bir komedi. arı bir dille osmanlı imparatorluğu'nun son çağlarına uyarlanan oyunun müziklerini cem karaca ve kardaşlar çalmıştır.
  • sözkonusu oyunun cem karaca ve kardaşlar tarafından yapılan müziklerini içeren albüm geçtiğimiz günlerde almanya'da destur records tarafından plak olarak 500 adet basılıp piyasaya sürülmüştür.
  • cem karaca ve kardaşlar grubunun 1971 senesine ait olan bu kayıtları şayet o dönemlerde bir lp olarak basılabilmiş olsaydı şüphesiz ki günümüzde kült albüm kategorisine çoktan balıklama olarak dalmış olurdu. dönemi takip edenlerin bildiği üzere (ve bilmeyenlere açıklamak gerekirse); o dönemlerde bir rock grubunun başlı başına yeni kayıtlardan oluşan bir albümünü çıkarmak, üstelik
    1. hem tiyatro uyarlaması
    2. hem rock
    3. hem de konsept
    bir albüm çıkarmak bir plak şirketi için intihardan başka bir şey değildi. rock ve konsept.. 1971 türkiye'si için ne kadar uzak kelimeler yahu! üstelik de cem karaca'nın "başlatma iftarından, ulan sürtük orospu!" şeklinde sözlere yer verdiği bir rock albümü. o plak basan ellerin zeval görmesin destur records; heyecanla dinliyoruz..

    a yüzü:
    uvertür
    altın sevdası
    püsküllü moruk

    b yüzü:
    galata'nın yosması
    ey kadı hazretleri
    kapatın perdeleri

    ek notlar: cem karaca ve kardaşlar 45liklerinden aşina olduğumuz ve bir hayli kendine özgü olan fuzz gitar, ıklığ ve yoğun bas kombinasyonlarının gürleyen cem karaca vokalleriyle birleşmesi bu albümün sound'unda da aynen kendisini göstermiş. vokallere toto karaca'nın da eşlik etmesiyle beraber kardaşlar sound'u üstü cem-toto karaca düetleri oldukça renkli bir albüm ortaya çıkarmış. toto karaca galata'nın yosması'nda vokalin tamamını yaparak muhteşem bir performans sevgilemiş. açılış çalışması uvertür tipik ama örnek (albümün avrupa'da basılmış olmasından hareketle özellikle ecnebi rock koleksiyoncularının pek hoşuna gideceğini tahmin ettiğim) bir anadolu rock enstrümantali olmuş. albümde ünol büyükgönenç elektro gitar, akustik gitar ve bağlama, seyhan karabay bas ve ıklığ, fehiman uğurdemir elektro gitar ve bas, deniz dündar davul çalmış. fakat ne yazık ki uyarlamanın yapılmış olduğu tiyatro oyunu zamanında hiç tutmamış; yazık olmuş. öyle olmuş, böyle olmuş..
  • albüme adını veren şarkının muhteşem sözleri şu şekildedir:

    cömert demişler maldan etmişler
    yiğit demişler candan etmişler
    ben ne cömertim ne de yiğidim
    malım da benim canım da benim

    kar kuytuda eğleşir
    akçalar pintide
    cebe indireceğim yirmi bini de

    eğeri bir ata yük olmaz derler
    yük olur mu hiç bana güzel akçeler
    yağsın durmadan ne zararı var
    dolsun kasaya çil çil altınlar

    kar kuytuda eğleşir
    akçalar pintide
    cebe indireceğim yirmi bini de

    (bkz: kar kuytuda, para pintide eğleşir)
  • grup, oyun için iki versiyon hazırlamıştır. birinci versiyon tamamen playback'ten oluşurken oyuncular kendilerine ait bölümleri sahnede canlı olarak söylerler. ikinci versiyon ise şarkıları sahnede söyleyecek oyunculara yardımcı olmak için okumaların cem karaca ve annesi toto karaca tarafından yapılmış olduğu kayıttır.

    sözkonusu kayıt hepi topu 15 dakika sürer. ancak groove, anadolu müziğiyle üvertür, blues ve halk müziği karışımı bir zenginliktir. derler ki albüm 10 saatte kaydedilmiştir.
  • bağımlılık yaratıyor.
    hele ki galata'nın yosması...ya toto karaca sen nasıl bi kadınsın? hayır kendim de dahil pek çoğunun asık suratlı ve mutsuz olduğu şu zamanda, sayende yolda gülerek yürüyorum deli zannediyorlar...
  • tiyatro kökenli bir aileden gelmenin verdiği yeteneği şarkılarında olduğu kadar, çeşitli tiyatro oyunlarında da boy gösteren cem karaca'nın 1971 yılında annesi toto karaca ile beraber sahneyi paylaştığı osmanlı’nın son zamanlarını anlatan oyundur. sahnelendiği zaman ses getirmeyip kısa sürede sahneden çekilen oyun ve müzikleri hakkında yakın zamana kadar kimsede hiçbir bilgi yoktu. ama 2007 başında bir alman plak firmasının bu oyunun müziklerini gün ışığına çıkarması ve lp olarak sınırlı sayıda basmasıyla ortalığa bomba gibi düşmüş oldu. cem karaca’nın kardaşlar grubu ile yaptığı, 6 şarkıdan oluşan ve tam olarak bir osmanlı rock müzikali olarak nitelendirilebilecek bu albüm için karaca’nın 1978 yılında çıkaracağı ve bir rock – opera şaheseri olacak olan safinaz albümünün provası denebilir.
    bana göre albümün en başarılı şarkısı, cem karaca'nın tüm albümü yazdıktan sonra eserin bir uvertürünün (oyunun giriş müziği) olmadığını fark edip bir odaya kapanıp kısa bir süre içinde bestelediği uvertür'dür. cem karaca’nın klasik kardaşlar kadrosuyla imza attığı ve dinler dinlemez insanı vuran 2,5 dakikalık çalışma fehiman uğurdemir’in gitarından çıkan psychedelic tınılara, bağlama ve basgitar ile karşılık aldığı muhteşem bir anadolurock enstrümantalidir.
  • (bkz: cem karaca ve kardaşlar)

    bu ender bulunan 16 dakikalık kayıt aşağıdaki bağlantıdan dinlenebilir:

    https://soundcloud.com/…natolian-psychedelic-rock-p
  • spotify'a eklenen cem karaca - kardaşlar bootleg albümü.