• 55-er-rahmân

    mekke'de inmiştir. 78 (yetmişsekiz) âyettir. ilk kelime olan "er-rahmân" sûreye ad olmuştur. bu sûrede allah'ın nimetleri sayılır. bunlar sayılırken bütün şuurlu varlıklara hitaben "o halde rabbinizin nimetlerinden hangisini yalanlıyorsunuz?" anlamına gelen ayet sık sık tekrar edilir. mekke'de inmiştir.

    rahmân ve rahîm (olan) allah'ın adıyla.

    1. çok merhametli(allah)

    2. kur'an'ı öğretti.

    3. insanı yarattı.

    4. ona açıklamayı öğretti.

    5. güneş ve ay bir hesaba göre (hareket etmekte) dir.

    6. bitkiler ve ağaçlar secde ederler.

    7. göğü allah yükseltti ve mîzanı (dengeyi) o koydu.

    8. sakın dengeyi bozmayın.

    9. ölçüyü adaletle tutun ve eksik tartmayın.

    10. allah, yeri canlılar için yaratmıştır.

    11. orada meyveler ve salkımlı hurma ağaçları vardır.

    12. yapraklı daneler ve hoş kokulu bitkiler vardır.

    13. o halde rabbinizin nimetlerinden hangisini yalanlayabilirsiniz?

    14. allah insanı, pişmiş çamura benzeyen bir balçıktan yarattı.

    15. cinleri öz ateşten yarattı.

    16. o halde, rabbinizin nimetlerinden hangisini yalanlayabilirsiniz?

    17. (o,) iki doğunun ve iki batının rabbidir.

    18. öyleyse rabbinizin hangi nimetlerini yalanlayabilirsiniz?

    19. iki denizi birbirine kavuşmak üzere salıvermiştir.

    20. aralarında bir engel vardır, birbirine geçip karışmazlar.

    21. o halde rabbinizin nimetlerinden hangisini yalanlayabilirsiniz?

    22. ikisinden de inci ve mercan çıkar.

    23. şimdi rabbinizin nimetlerinden hangisini yalanlayabilirsiniz?

    24. denizde yüce dağlar gibi yükselen gemiler de o'nundur.

    25. öyleyken rabbinizin nimetlerinden hangisini yalanlayabilirsiniz?

    26. yer yüzünde bulunan her canlı yok olacak.

    27. ancak azamet ve ikram sahibi rabbinin zâtı bâki kalacak.

    28. öyleyken rabbinizin hangi nimetlerini yalanlayabilirsiniz?

    29. göklerde ve yerde bulunan herkes, o'ndan ister. o, her an yaratma halindedir.

    30. o halde rabbinizin hangi nimetlerini yalanlayabilirsiniz?

    31. ey insan ve cin! sizin de hesabınızı ele alacağız.

    32. hal bu iken rabbinizin nimetlerinden hangisini yalanlayabilirsiniz?

    33. ey cin ve insan toplulukları! göklerin ve yerin çerçevesinden çıkıp gitmeye gücünüz yetiyorsa geçin. ancak büyük bir güçle çıkıp gidebilirsiniz.

    34. öyleyse rabbinizin hangi nimetlerini yalanlayabilirsiniz?

    35. üzerinize ateşten alev ve duman gönderilir de birbirinizi kurtaramaz ve yardımlaşamazsınız.

    36. öyleyken rabbinizin hangi nimetlerini yalanlayabilirsiniz?

    37. gök yarılıp da kızarmış yağ renginde gül gibi olduğu zaman,

    38. rabbinizin hangi nimetlerini yalanlayabilirsiniz?

    39. işte o gün insana da cine de günahı sorulmaz.

    40. o halde rabbinizin nimetlerinden hangisini yalanlayabilirsiniz?

    41. suçlular, simalarından tanınır, perçemlerinden ve ayaklarından yakalanırlar.

    42. öyleyken rabbinizin hangi nimetlerini yalanlayabilirsiniz?

    43. işte bu, suçluların yalanladıkları cehennemdir.

    44. onlar, cehennemle kaynar su arasında dolaşır dururlar.

    45. şimdi rabbinizin nimetlerinden hangisini yalanlayabilirsiniz?

    46. rabbinin huzurunda durmaktan korkan kimselere iki cennet vardır.

    47. öyleyken rabbinizin nimetlerinden hangisini yalanlayabilirsiniz?

    48. iki cennet de çeşit çeşit ağaçlarla doludur.

    49. öyleyse rabbinizin hangi nimetlerini yalanlayabilirsiniz?

    50. ikisinde de akıp giden iki kaynak vardır.

    51. öyleyken rabbinizin hangi nimetlerini yalanlayabilirsiniz?

    52. ikisinde de her türlü meyveden çift çift vardır.

    53. öyleyken rabbinizin hangi nimetlerini yalanlayabilirsiniz?

    54. hepsi de örtüleri atlastan minderlere yaslanırlar. iki cennetin de meyvesinin devşirilmesi yakındır.

    55. öyleyken rabbinizin hangi nimetlerini yalanlayabilirsiniz?

    56. oralarda gözlerini yalnız eşlerine çevirmiş güzeller var ki, bunlardan önce onlara ne insan ne de cin dokunmuştur.

    57. öyleyken rabbinizin hangi nimetlerini yalanlayabilirsiniz?

    58. sanki onlar yakut ve mercandırlar.

    59. öyleyken rabbinizin hangi nimetlerini yalanlayabilirsiniz?

    60. iyiliğin karşılığı iyilikten başka bir şey midir?

    61. öyleyken rabbinizin hangi nimetlerini yalanlayabilirsiniz?

    62. bu ikisinden başka iki cennet daha vardır.

    63. öyleyken rabbinizin hangi nimetlerini yalanlayabilirsiniz?

    64. bu cennetler koyu yeşildirler.

    65. öyleyken rabbinizin hangi nimetlerini yalanlayabilirsiniz?

    66. ikisinde de durmadan fışkıran iki kaynak vardır.

    67. öyleyken rabbinizin hangi nimetlerini yalanlayabilirsiniz?

    68. ikisinde de her türlü meyveler, hurma ve nar vardır.

    69. öyleyken rabbinizin hangi nimetlerini yalanlayabilirsiniz?

    70. içlerinde huyu güzel yüzü güzel kadınlar vardır.

    71. öyleyken rabbinizin hangi nimetlerini yalanlayabilirsiniz?

    72. otağlar içinde sahiplerine tahsis edilmiş hûriler vardır.

    73. öyleyken rabbinizin hangi nimetlerini yalanlayabilirsiniz?

    74. bunlara onlardan önce ne bir insan ne bir cin dokunmuştur.

    75. öyleyken rabbinizin hangi nimetlerini yalanlayabilirsiniz?

    76. yeşil yastıklara ve hârikulâde güzel döşemelere yaslanırlar.

    77. öyleyken rabbinizin hangi nimetlerini yalanlayabilirsiniz?

    78. büyüklük ve ikram sahibi rabbinin adı yücelerden yücedir.
  • rahman ismi, nimetleri vermek lütufları yağdırmak ister. bunu yaparken de ayrım gözetmez. kim neyi hangi noktada hak etmişse derhal nimeti verir.

    peki niçin hak etmek ön şart olarak sayıldı?

    çok zengin ve hayırsever birini düşünün... herkese bol bol, sorgusuz sualsiz yardım dağıtıyor; ama bir noktadan sonra fark edecektir ki, yaptığı yardımlar bazı insanlarda hayra değil şerre dönüşüyor; mesela kimileri aldığı yardım parasını uyuşturucuya, içkiye, kumara vs. kötü işlere yatırıyor...zenginimiz işte bu noktada yardım dağıtımında belirli kriterler belirleyip seçici olmak zorunda kalacaktır. temel tüketim maddelerinin yardımında ise eskisi gibi devam etmekte mahzur görmeyebilir.

    tıpkı bu misaldeki gibi rahman ismi bekler; herhangi bir şahıs herhangi bir noktada hakediş sağladığı anda, hemen ona ilgili kapıyı açıp nimetini verir. labaratuvardan çıkmadan çalışana, çalıştığı alanın ilmini ihsan eder; ayrım gözetmeden; inancına, cinsine, milliyetine bakmadan...tarlada çalışana, kütüphanede okuyana, camide secde edene vs. hep lütuf olarak ilgili kapıları açar...

    bu sebeple, kim ne elde ederse etsin, hepsi aslında rahman'ın nimetleridir. hani, "ben bu noktaya çalışarak, tırnaklarımla kazıyarak geldim" diyen tipler vardır ya; onlar kendini kutsayan, egosunu ilah edinen kimselerdir... "çalışarak fiili duada bulundum; rahman da lütfundan ihsan etti" hükmü ise işin doğrusudur. eğer mevzuya bu şekilde yaklaşmazsak "rahîm" ismine yükselemeyiz; zira yapılan ihsana karşılık, ihsan sahibini tanımak ve teşekkür etmek icap eder. bu şekilde o'nun şefkatini celbederiz yani rahîm ismine mazhar oluruz. nimeti sırf kendi çalışmamıza indirgeyip nankörlükle mukabele edersek, nimeti vereni tanımazsak; şefkat değil ancak gazabla karşılaşırız.
  • (bkz: febieyyi alai rabbikuma tukezziban)

    -o halde rabbinizin hangi nimetlerini yalanlayabilirsiniz?

    bu surenin muazzam bir akışı var. er- rahman diye başlar.
    er- rahman... dünya hayatında, mü’min-kâfir gözetmeksizin, mahlukatın hepsine merhametle muamele eden.
    er- rahman... rızıkları ve her türlü iyilikleri ihsan eden.
    er- rahman... ezelde bütün yaratılmışlar hakkında hayır ve rahmet irade buyuran.
    merhamet sahibi.
    insandan, vahyinden onu bildirildiğimizden, evrenden, sonra cennetinden ve cehenneminden ve sayısız nimetlerinden bahseder.
    ve tekrarlanan ayet içinizde yankılanır, yankılanır.
    ...
    allah, yeri canlılar için yaratmıştır/ orada meyveler ve salkımlı hurma ağaçları vardır/ yapraklı daneler ve hoş kokulu bitkiler vardır...

    o halde rabbimizin hangi nimetlerini yalanlayabiliriz? sahi hangisini yalanlayabiliriz...
  • allah'in 99 isminden biri.
    'mumin kafir ayirt etmeden herkese merhamet eden' anlamina gelir.
    (bkz: allahin 99 ismi)
  • ebu ali'den (radiyallahu anh), bir gece bir komşumun şöyle dediğini duydum:

    "allah'ım! senin hayrın bana inmesine rağmen, benim ise şerrim sana yükselmektedir. pek çok üstün meleğin benim çirkin amellerimi sana yükseltmiştir. ama yine de sen, bana ihtiyacın olmamasına rağmen nimetlerle beni seviyorsun. ben ise sana muhtaç olduğum halde günahlarla sana karşı çirkinleşiyorum. bu durumda bile beni hoş görüyor, örtüyor ve rızıklandırıyorsun."

    (sabredenler ve şükredenler / ibn kayyım [rahimehullah])
  • cennette allah'ın bu sureyi enel rahman (ben rahmanım) diye başlayarak okuyacağı rivayet edilir.
  • 33. ayetinde uzaya yolculuktan bahsettiğini düşündüğüm sure.

    33. ey cin ve insan toplulukları! göklerin ve yerin çerçevesinden çıkıp gitmeye gücünüz yetiyorsa geçin. ancak büyük bir güçle çıkıp gidebilirsiniz.
  • dünyada her canlıya, mümin, kafir ayırdetmeksizin herkese merhamet eden allah (allah adlarındandır).

    ferit devellioğlu, osmanlıca-türkçe sözlük
  • gözlerini sıkıp, inecek tokadı tetikte beklerken, her seferinde çiçek kokularıyla açılan gözün gördüğü ihsan ve lütuf...

    aslında dayak yedim diye ağladığım her şey nimetlere açılan bir kapıymış.
hesabın var mı? giriş yap