şükela:  tümü | bugün
  • yağmur, buhar ve hız. thames nehrinin üstündeki bir köprüden hızla geçen buharlı bir treni resmeden joseph mallord william turner'ın 1844 tarihli resmi. 19.yy'ın başı gibi hayli erken bir dönemdeki böylesi bir soyutluk, bu resimden 100 yıl sonra ortaya çıkan soyut dışavurumcuları bile büyülemiştir. rain, steam and speed'in çarpıcı tarafı ilk bakıştaki sadecelik ve soyutluk içine gömülü olan muazzam derinlik: makineleşmenin ve buharlı lokomotifin yeni ortaya çıktığı bir dönemde insan ile doğa arasındaki zıtlıktır resme konu olan: puslu ve yağmurlu bir havada simsiyah bacasıyla hızla yol almakta olan bir buharlı tren ve yanından geçmekte olan belli belirsiz küçücük bir tavşan. aşağıda times nehri ve üstünde balıkçılar ve sol tarafta yeni yapılan bir tren köprüsü.

    resme hakim olan bu insan-doğa zıtlığını, resmin yapılış tarihi ile birlikte düşündüğümüzde aslında daha da derin bir okuması yapılabilir gibi geliyor bana. zira 1844, karl marx'ın deutsch-französische jahrbücher ı ve 1844 elyazmalarını, bir başka adla ökonomisch-philosophische manuskripte'ı yayımladığı tarih. turner ile marx'ın birbirlerini tanıyıp tanımadıklarını bilmemekle birlikte o dönem kitap kapağı sektörü gelişmiş olsaydı, marx'ın rain steam and speed'i, eserlerinden birinin kapağında kullanacağından hiç şüphem yok.
  • manzaraları ilahi, gerçeküstü ve sembolik kaliteye sahiptir. onun resimleri, ışık ve çevredeki atmosfer arasındaki etkileşime odaklanmak için soyutlamalar ve onun bir çabası olarak görülebilir. nicholas poussin'den çok etkilenirken turner'ın sunduğu izlenimci bakış açısı kendine hastı. izlenimciliğin romantik başlangıcı olarak kabul edilir.
    turner'ın su, toprak, gökyüzü ve insan yapımı bir endüstrileşme sembolünün sıkı bir çerçevede bir araya geldiği başyapıtlarından biridir. hız treni ile sisli buhar bulutları üzerinde yağmurun kirlenmesinin neden olduğu puslu bir atmosfer o zamanlar korkutucu bir senaryo ortaya koyuyordu. turner'ın kullandığı ufuk perspektifi, tabloya ilginç bir bakış açısı sağlıyor. resimdeki tüm elemanlar birleşir ve sarı-mavi-gri arka planda demir bir canavar gibi gözüken tren dışında birbiriyle birleşir.
  • trafalgar meydanı'ndaki national gallery'de sergilenmektedir.

    orada olduğunu bilmeden, öylesine girdiğimiz bir galeride kendisiyle rastlaşında stendhal sendromu ile de selamlaşmıştık.