şükela:  tümü | bugün soru sor
  • latince diil fransızca bi deyim daha çok (bkz: fransizcam muhtesem)
  • devletin yuksek cikari manasina geliyor bu deyim.biraz ayrintiya girecek olursak, devletin yuksek cikarlari ugruna, halktan gizli bir sekilde yaptigi yasa disi isler, entrikalar, her turlu bok püsür vs vs..
  • yazilisi da raison d'etat seklindedir ('r' ve 'e' büyük) ; ama sozlukte yazamama gibi bir sorunumuz var, o ayri.
  • (bkz: derin devlet)
  • hikmet-i hükümet diye çevrilebilir dilimize...
  • türkiye'deki izdüşümüne bakarsak, bu düşüncenin derin devleti meşrulaştıran bir yanı vardır. en azından derin devleti savunanlar, farkına varmadan raison d'etat argümanları kullanırlar. buna karşılık raison d'etat derin veya değil kişilerin değil, devletin aklından bahseder. ama var mıdır böyle birşey? yani kişilerden bağımsız bir akıl? yoksa raison d'etat kişilerin kendilerini tüzelleştirme "bunun benimle alakası yok, devlet çıkarıdır" deme bahanesi olmaya? her halükarda raison d'etat'a inanmayabilirsiniz, ama galiba bir enerji var.
  • mehmet ali ağaoğulları'nın güncel örnekler vererek beynimize kazıdığı kavram..
    ör;devlet için kurşun atan da yiyen de şereflidir(t.ç)
  • (bkz: coup d'etat)
  • birlik kavramının çöküşü ile birlikte, avrupa'da ortaya çıkan yeni devletler dinsel sapkınlıklarını haklı çıkarmak için raison d'etat'ın arkasına sığınmışlardır. birlik kavramının çöküşü, yozlaşmaya başlamış katolik mezhebinin ve bu sebepten artık pek de kutsal olmayan roma imparatorluğu'nun asla bütün avrupa'ya hakim olamayacağının ve bütün avrupa halklarını kucaklayamayacağının farkındalığı ile başladı. reformasyon ile ortaya çıkan ve yayılan protestanlık ile o zamana kadar tanrının yer yüzündeki temsilcisi olarak görülen kutsal roma imparatoru "yozlaşmış bi papaya bağlı viyanalı bir savaşçı" olarak algılanmaya başladı. çoğunluğu alman topraklarında yaşayan protestan prensler artık katolik habsburg hanedanını itaat etmeyeceklerdi. dolayısıyla raison d'atat'ın aslında başlarında katolik otoritesine karşı bir hareket olarak yorumlayabiliriz. daha sonrasında fransız kardinal richelieu bu kopuşla birlikte ortaya çıkacak yapıyı raison d'etat prensibiyle şekillendirme yoluna gitmiştir. dinsel ve evrensel monarşi ile yollarını ayıranlar nasıl bir yol izlemelidirin cevabını vermiştir. habsburglar tarafından sapkınlık olarak nitelenen bu kavram her devletin kendi çıkarlarını kollamak adına yapacağı her eylemin mubah olduğu savını politik arenaya bomba gibi sokmuştur.richelieu tarafından başlatılan bu dünyada devletler artık hiçbir ahlaki kuralla bağlı değildirler. bu savı ardına alan richelieu, fransa'nın güvenliğini sağlamak için katolik olmasına rağmen protestan prensleri habsburglara karşı kışkırttı, tarihin en yıkıcı savaşlarından biri olan otuz yıl savaşlarının uzamasını sağladı, orta avrupa'yı karışıklık içinde bıraktı ve muhtemelen alman birliği'nin 200 yıl kadar geciktirdi. devlet çıkarları sağlanmış kabul edilene kadar insanın ne kadar ileri gidebileceğinin sınırları yoktu aslında.
  • kisaca devletin, cikarlari icin her yolu deneyebilecegi ana fikrine sahip, kardinal richelieu tarafindan orataya atilmis bir devlet yonetimi zihniyetini ifade eden diplomatik ve politik bir tanimdir. macchiavelli tarzi bir fikriyattir, zamanla tum avrupa devletleri bu prensipleri benimsemeye baslamistir, bu tarihsel gelisimini okumak icin henry kissinger'in diplomasi adli kitabinin 3. bolumune goz atabilirsiniz..