şükela:  tümü | bugün
  • türk müziğinde bir makam adı..
  • (bkz: rast gelmek)
  • doğru, hedefi vurma*. (bkz: rastgele). tesadüf diye de kullanıyorlar*.
  • tsm örnekleri:

    1. bana nasıl vazgeç dersin, gönül senden vazgeçer mi?
    2. eski dostlar (unutulmuş birer birer, eski dostlar, eski dostlar)
    3. esti nesim-i nev-bahar, açıldı güller subh-dem
    4. gönül aşkınla gözyaşı dökmekten usandı artık
    5. gül ağacı değilem, her gelene eğilem
    6. içime hep hüzün doluyor
    7. saçının tellerine gönlümü taktı kader
    8. senden uzak günlerim zindân oluyor
  • batı müziğinde yaklaşık olarak sol majör'e karşılık gelir.
  • fa diyez ve si koma bemolu icermektedir. koma bemolunu icermesi sebebi ile bati musikisinde majorden ayrilmaktadir. ancak rast'taki si koma bemolu(segah perdesi) ussaktaki kadar bariz degildir
  • sol majörle hiçbir ilgisi olmayan makam. genelde makamlari bati muzigindeki gamlarla bagdastirmak arel ezgi sisteminin kisitli tanimlamalarindan ote bir makam bilgisine sahip olmamaktan ileri gelir. zira rast makamindaki parcalar devamli olarak iclerinde ussak ve segah makamlarindan da izler tasirlar. ornegin, la uzerinde bir asma karar yapiliyorsa, bestekar o an bir ussak cesnisi yaratmak istemistir ve bu durumda o si koma bemolu aynen ussaktaki kadar barizdir artik.
  • ayrıca sol notasının türk müziğindeki ismidir. bununla beraber piyanoda denk geldiği ses re dir.
  • schubert'in winterreise şarkı çevriminden 10 numaralı lied;

    nun merk' ich erst wie müd' ich bin,
    da ich zur ruh' mich lege;
    das wandern hielt mich munter hin
    auf unwirtbarem wege.

    die füße frugen nicht nach rast,
    es war zu kalt zum stehen;
    der rücken fühlte keine last,
    der sturm half fort mich wehen.

    in eines köhlers engem haus
    hab' obdach ich gefunden.
    doch meine glieder ruh'n nicht aus:
    so brennen ihre wunden.

    auch du, mein herz, in kampf und sturm
    so wild und so verwegen,
    fühlst in der still' erst deinen wurm
    mit heißem stich sich regen !
  • rast makami dizisinin icerisinde, rast (sol) notasindan sonra gelen notalarin siralanisi dugah-segah-cargah seklinde gitmesi (acemcede 1-2-3-4) rast'in bu nota sistemi olusturulurken ana makam olarak temel alindigini dusundurur bizlere.