şükela:  tümü | bugün
  • alman romantik besteci.. lied'leri, piyano ve orkestra muzigi ile unlenmi$tir.. yazdigi eserlerin buyuk kismini karisi clara schumann'a adami$tir.. onemli yapitlari : piyano koncertosu, senfonileri, piyano icin kreisleriana, carnaval, arabesque..
  • aslında piyanist olmak istemiş, fakat parmaklarımın arasını açacağım diye tuhaf bir alet icad edip onunla da elini sakatlayınca sırf beste yapmakla yetinmek zorunda kalmıştır (paganini'nin de parmaklarının arasındaki derileri aynı sebeple kestiğini hatırlatırım bu noktada).
    derler ki, nasıl brahms hayatı boyunca, gençliğinde bile, bir ihtiyar gibiyken, schumann da hep bir çocuk kalmıştır. çocukluğunu özlemle anan bu şahsiyet 13 küçük parçadan oluşan kinderszenen (çocuk sahneleri) adlı eseriyle pek beğenimi kazanmıştır. bir de papillons'u en sevdiğim bestelerindendir.
    piyano öğretmeninin kızı clara'ya aşık olmuş, adam da iyice eziyet etmiştir robert'e. sonunda kıza kavuşmuş, fakat bu sefer de clara'nın başarısının ağırlığı altında ezilmiştir. ne yazık ki hayatının sonlarına doğru sinir hastası olmuş, hastanelere düşmüştür, üzülürüm.
  • 1810-1856 yillari arasinda yasamistir. babasi bir kitapciymis. kücük robert, 1821 yilinda leipzig'e büyüyüp adam olmasi ve hukuk okumasi amaciyla gönderilmisse de daha cok müzik ve sosyal aktivitelerle vaktini gecirmis, bu arada friedrich wieck'den piyano dersleri almaya baslamistir. hukuk egitimine devam etmek icin gittigi heidelberg'de kisa bir süre kaldiktan sonra ailesini piyanist olmak istedigine ikna etmis ve 1830 yilinda friedrich wieck'in yanina, leipzig'e tasinmistir. ellerindeki bir sorundan ötürü piyanistlik kariyerini yarida birakmis ve sadece bestecilikle yetinmek zorunda kalmistir.

    schumann, 1834 yilinda kurdugu "die neue zeitschrift für müsik" (yeni müzik dergisi) dergisinin editörlügünü ve basyazarligini on sene boyunca devam ettirmis, kimi zamanlar "eusebius", "florestan" gibi takma isimler altinda da yazilarini yayimlamistir. baba wieck'in izin vermemesi nedeniyle onun kücük kizi clara ile evlenmek icin yillarca beklemis, bu süre zarfinda yaklasik 150 sarkidan olusan "frauenliebe und -leben" (kadin aski ve hayati) ve "dichterliebe" (sair aski, heinrich heine siirlerinden) lied serilerini bestelemistir. nihayet 1840 yilinda muratlarina eren clara*-robert ciftinin yedi tane cocuklari dünyaya gelmistir. schumann, eylül 1853'te tanistigi genc brahms'dan cok etkilenmis ve onun gelecek vaat eden yetenegini "neue bahnen" (yeni yollar) baslikli yazisinda müzik dünyasina müjdelemistir. bazi kaynaklarda, schumann'i ölüme kadar sürükleyen derin sinir krizlerinin ve parmaklarindaki sorunun sebebinin, gencliginde yakalandigi frengi hastaligi ile iliskili oldugu ileri sürülmektedir.

    baslica eserleri:

    schumann senfoni no 1 (ilkbahar senfonisi)
    schumann senfoni no 2
    schumann senfoni no 3 (rhein senfonisi)
    schumann senfoni no 4
    schumann piyano koncertosu
    schumann viyolonsel koncertosu
    schumann keman koncertosu
    schumann piyanolu quintet
    genoveva (schumann'in operasi)
    kreisleriana
    carnaval
    kinderszenen (cocuk sahneleri)
    phantasiestücke
  • soz konusu kişi ile isim benzerliği açısından (bkz: robert schuman)
  • schumann, robert alexander- (1810-1856) besteci. almanya da zwickau şehrinde doğdu. aynı zamanda eleştirmen olan schumann hem leipzig ve heidelberg üniversitelerinde hukuk öğrenimi aldı hem de friedrich wieck ve h. dorn'dan dersler alarak ve kendi çalışmaları ile elde etmeye çalıştığı müzik bilgisini edindi. bunlardan başka ayrıca edebiyatla da uğraşıyor, şiirler yazıyordu. bu zamanlarda özellikle romantiklere hayrandı ve lord byron'un kuvvetle etkisi altındaydı. müzikte bütün amacı iyi bir piyano virtuozu olmaktı. bu sıralarda diğer parmaklarını kuwetlendirmek için orta parmağını bağlayarak çalıştığından parmağı sakat kaldı ve virtuozluk hayatı sona erdi. bu sefer bestelemeyi denedi. bu arada ilk yirmi üç piyano parçasını yayımladı. bunların arasında en tanınmış eserlerinden "kelebekler", "davidsbündler", "carnaval", "konser etütleri", "etudes symphonique", "kreisleriana", "çocuk sahneleri" ve üç sonat vardır. 1834'ten sonra friedrich wieck, l. schunke ve knorr ile "neue zeitschrift für musik - yeni müzik dergisi"ni yaymlamaya başladı. 1840'da jena üniversitesine felsefe doktoru olduğu yıl friedrich wieck'in kızı piyanist clara ile gizlice evlendi. bundan sonra lirik "lied"ler besteledi. ayrıca birden dörde kadar senfonilerini, kentet ve kuartetlerini "paradeis und peri" adlı oratoryosunu besteledi. bir yandan da sanat hakkındaki yazılarını ve eleştirilerini yazıyordu. 1843 yılında leipzig konservatuarına öğretmen oldu. karısı ile 1844 yılında rusya'ya kadar bir sanat seyahati yaptı. 1850'de düsseldorf'da müzik direktörü ve orkestra şefi oldu. üç yıl sonra ani bir beyin hastalığı sonucunda ren nehrinde intihara teşebbüs ettiyse de kurtarıldı. endenich şehri tımarhanesinde öldü. schumann ondokuzuncu yüzyıl müziğine romantik ruhu getiren ilk büyük bestecidir. piyano sanatında chopin ve liszt ile yeni tarzın yaratıcısıdır. yukarıda saydığımız eserlerinden başka piyano, keman ve viyolonsel için konçertoları, çeşitli oda müziği eserleri, orkestra ve koro için "manfred", "der rose pilgerfahrt", "goethe'nin faust'undan parçalar", "kralın oğlu" ve "requiem"i ve "genoveva" adlı bir operası vardır. schumann çıkardığı dergiden başka diğer gazetelerde de sanat yazıları yazmıştır.
  • 3. bölümüyle beni olduğum yerden alıp uzaklarda biyere bırakan piyanolu quartetin bestecisidir.

    (bkz: schumann quartet for piano violin viola and cello in e flat major op 47)
  • robert schumann'da bana goz kirpan cihet, romantik donem'in ozgurluk sevdasi basina vurup suveyda bir halet-i ruhiye ile melodinin hudut tanimaz atlarini dehleyen chopinvari uslup yerine polifonik yapinin budaklandigi brahmsesk yapiya yonelmesidir schumann'in. elbette melodiyi gonlune kaziyan chopin, mendelssohn gibi bestekarlarin da hikmetinden sual olunmaz lakin gencliginde piyanist olma atesiyle yanip tutusan schumann'in bu anlamda kendisini olumsuzlestirecegine supheyle bakmaktan alikoyamam kendimi. op. 1 abegg varyasyonlari'ndan itibaren mayasinin polifon oldugu bellidir zaten; leveat ile bitap dustugunden kelli nehirlere dusecek kadar hafifmesreb degildir.

    borges'e delalet eder tavirla siir ve muzigi tek potada eriten, birbirine kaynastiran frederic chopin yahut uflemeli perdeyi futursuzca safligin ustune ceken strauss'un (bu listeye richard wagner'in de yalpak adimlarla temayul ettigi vaki'dir; claude debussy ise tininin kucaginda seff-ul nesk ile bahtiyar olacaktir) arasinda yer aliyor olmasina karsin franz liszt yahut wagner misali ileriye bakmamistir mamafih kemmi sad, tel'ul sacr, el bekr nidasiyla yeniyetme kizlarin gonlunde de yilgin akademisyenlerin akillarinda da yer etmistir rahatlikla. cunku matthaeus passion'un, beethoven senfoni no 3'e devrettigi yogunluga melodik zarafetini naksetmeyi basarmistir.

    bir de; onluk sistemin zorlamasi ve olumunun yuz ellinci yili vesilesiyle 2006 yilinda pek cok eserinin icra edilecegini dusunmus olsam da bekledigim olcude yad etme torenine sahit olamadim maalesef. mozart'in dogumunun [1756] iki yuz ellinci yilinin ayni zamanda schumann'in olumunun yuz ellinci yilina denk gelmesinden dolayi mozart'in golgesinde schumann (ustelik sostakovic'in dogumunun yuzuncu yili da unutulmaktadir) epey unutuldu. sifleperver dimagimla anlasarak hulasa niyetine anthony burgess'in kelam etmesini heyecanla karsiliyorum; burgess, mozart and the wolf gang'de mozart'in olumunun iki yuzuncu yilinin sergei prokofiev'i nasil unutturdugunu aci bicimde aciklamisti:

    "...siz asla hatirlanamayacaksiniz. cunku tum zamanlarin en buyuk dehasiyla ayni yil dogdunuz..."
  • piyano calmaya sekiz yasinda baslamistir.