şükela:  tümü | bugün
  • hacivat karagöz neden öldürüldü filminin müzikleri arasında öne çıkan parçalardan biri. düzenleme ender akay'a ait, anonim bir türkü. klasik anadolu alevi müzik kültürü öğeleri taşımakla birlikte, bağlama ve curanın yanı sıra arada giren keman ve kabak kemani ve baştan sona müziğe hakim olan bendir ile farklılaşıyor. ama asıl farkı türküyü söyleyen ali emektar'ın müthiş vokali.
    bir zamanlar tüm enstrümanların insan sesini taklit ettiği tezini okumuştum bir yerlerde. ali emektar'ın sesini duyduğumda aklıma bu tez geldi. emektar'ın sesi bir insan vokalinden öte bir enstrümanı andırıyor. ama bilindik bir enstrümanı da değil, dünyada henüz icat edilmemiş, çalınmamış bir enstrümandan çıkıyor sanki ses.
    öyle ki şarkının bazı bölümlerinde takip etmek isteseniz bile türkünün sözleri vokalin enstrümanlığı arkasında kalıyor ve siz enstrümantal bir parça dinlediğinizi düşünüyorsunuz.
    ayrıca türkünün sonunda ali emektar'ın etkileyici bir uzun havası da var.
    ha bir de bir şekilde aşık veysel'in "mecnun'um leyla'mı gördüm"ünü andırıyor. biraz daha ritmik bir havası var. insan ister istemez ali emektar'dan dinlemek istiyor "mecnun'um leyla'mı gördüm"ü.

    türkünün sözlerini de yazalım:

    şaha doğru giden kervan

    şaha doğru giden kervan
    çok ağladım güldür beni
    düşmüşüm elden ayaktan
    tut elimden kaldır beni

    tut elimden ferman eyle
    gel bu derde derman eyle
    götür yara kurban eyle
    öldür derse öldür beni

    arıydım baldan ayrıldım
    ne şirin dilden ayrıldım
    bülbüldüm gülden ayrıldım
    gülistana kondur beni
  • siya siyabend de soylemistir. guzel soylemistir.
  • ali emektar diye bir ciğeri kanlı söylüyor ki bunu, samimiyet ve sahicilik farkını adamın ta gözüne gözüne sokuyor.
    ilkokul bitirme rontunda şarkı söyleyen çocuklar gibi söylenen filmdeki versiyonunu dinleyip de kimse bildim ettim demesin bunu. sonra da çok sevdim aman aman diye ortalara düşmesin. edebiyle eskilerden dinlemek lazım.
    gönül yarasıyla herkese tatlı bayram oluveren zavallı etek sarının durumuna düşmesin sakın.
    ayrıca ali bey, arada bir de uzun hava attırmış, aralarda keman böyle ince ince sızlanıyor, ali bey zaten dertli, uzunhavada yedi beni diye şikayete durduğu ciğerini kurtlar yemiş belli.
    güneşe ve en bitişiğinden yazılmış herşeyyye rağmen, adamın içini büyük bahar temizliğinde sırım oklavayla fıttır fıttır atılmış hallaç pamuğu gibi indirip indirip kaldırıyor.
    tut elimden kaldır der gibi.
  • "arıydım, baldan ayrıldım
    ne şirin dîlden ayrıldım
    bülbüldüm, gülden ayrıldım
    gülistana kondur beni"

    varoluş nedenlerimi, beni ben kılanları terk ettim, ama öyle bir ortada kaldım ki.... ne deveyim ne kuş, devekuşu eyle beni diye bir yakarış. kime? a) allah'a b) sevgili'ye c)... d)... e)....
  • kayayı çatlatır bu türkü. öyle bir şey işte bu. ali emektar'dan dinlenmeli ama.

    (bkz: ağlayan kaya)
  • kara gunes de soyler ve yine cok guzeldir.
  • insanın içinde birilerine bağıra bağıra söyleme isteği uyandıran türkü.
  • bu türkü, sünni faşizmi'nin yüzyıllar boyunca anadolu'yu aleviler için nasıl bir cehenneme çevirdiğinin en güzel alatımıdır belki.
    öyle ki onların yüzünü güldürebilecek tek şey, şaha, erdebil'e giden kervan, yani bu ellerden kaçabilmektir.
    o dönemde yüzbinlerle ifade edilen kızılbaş/alevinin anadolu'dan bugünkü kuzey iran ve azerbaycan'a göçünün hikayesidir bu türkü. göçmek isteyenler, osmanlı'nın soykırıkından hayatta kalabilenlerdir, tek çaredir kaçmak.
    türkü, aynı zamanda, daha sonrasında yine aynı faşizmin etkisiyle kadim topraklarına ya cansız düşecek ya göçe çıkacak gayrisünni tüm halkların başına geleceklerin de habercisidir.