şükela:  tümü | bugün soru sor
  • loş atmosfer, yüksek sesli müzik ve bir takım ucurucu bitkilerin de desteğiyle bilinç üstü bir düzeye erişerek insanüstü eserler, düşünceler vb ürünler elde edilen ayin
  • ayini izlemek serbesttir, ama ayin sırasında odayı terk etmek yasaktır..
    küçük bi ateş ve (kafa yapıcı??) tütsüler yakılır.. cübbesini (ki, bi nevi mithrildir) ve külahını giymiş olan şaman tütsü dumanıyla transa geçip (high??), hıçkırmaya başlar.. bikaç yudum su içer, ama suyu yutmayıp dört köşeye tükürüp majik çember kurar-
    kemal sunal ile adile naşit'in oynadığı bi filmde, adile naşit bu majik çemberi idrarla oluşturur..
    çember oluşturulduktan sonra ateşin sönmesi gerekir..
    trans halindeki şaman davul çalmaya, ilahiler okumaya başlar-
    yine kemal sunal'ın oynadığı bi filmde kış kış cinler kış kış, yallah cinler yallah eşliğinde bi cin kovma sahnesi vardır: o da aslında bi şaman ayinidir..
    başlangıçta tempo düşükken, zamanla inanılmayacak kadar hızlanabilir, bu sırada şamanın başka ruhlardan yardım istediği söylenir-
    bu olayın possession ile sonuçlanıp, şamanın başarısız olma ihtimali de vardır..

    şamana eğer ruhlardan biri yardım ederse (bkz: clairvoyant) şaman o ruhla birlikte hastayı iyileştirebilir..
    ayin bitip, şaman kendine geldiğindeyse yaptığı hiçbi şeyi hatırlamaz..
  • istisnasız tüm türk halk oyunlarının çıkış noktası olan ayin. sadece anadolu'da değil, balkanlar'da, kırım'da, kafkasya'da, mezopotamya'da; kısacası türk kültürünün bir zamanlar varolduğu coğrafyadaki oyunların hemen hepsinde bu izi görmek mümkündür. bu ayinin izini en çok taşıyan oyun ise sinsin adlı oyundur.

    6 yıl sonra gelen düzeltme: oha, istisnasız demişim. istisnalar var tabii ki.
  • 6. konya uluslararası mistik müzik festivali kapsamında, 27 eylül gecesi bir tanesini izleme fırsatı yakaladığım bir ayin. sırf bu iş için moğolistan'a, altay'a gitmek isteğim vardı yıllardır, beklediğim fırsat ayağıma geldi.
    katılımcılar, folklorik gösteriler yapan ya da sırf o an için bu işi öğrenmiş de gelmiş olan iki kişi değillerdi, bilakis şaman ve hatta şifacılarmış. altay cumhuriyetinden gelen bolat bayrişev ve arjan kezerekov çok güzel anlar yaşattılar bize. sağolsunlar.

    bolat bayrişev, şaman’ın bir çeşit transa geçmesini sağlayan kayçı imiş, arjan kezerekov ise bölgesinde yüzyılda bir gelen, iyileştirme, gelecekten haber verme gibi özel yeteneklerle bezenmiş bir şaman olarak tanınmaktaymış.

    fotoğrafı flaşla çekmeyin ve ayin sırasında dışarı çıkmayın uyarılarına rağmen, flaş kullanan ve hatta ısrarla kullanan öküzlerle, zırt pırt kımıldanan ve birazı da dışarı çıkan haşerata da selam olsun!! sanki zorla aldılar geldiler!
    bayıldım herşeye rağmen bu ayine, ve yaşattığı duygulara, değişik bir vecd hali vardı, kullanılan enstrümanlar ve çıkarılan sesler, nasıl etkileyici idi. girişte şaman ayini hakkında tanıtıcı konuşma yapan bir prof. "gırtlaktan çıkaracakları seslerden korkmayın, değişik tonlarda sesler çıkaracaklar" vs dedi. hocam diyecektim ne korkması? burtalci adamız biz * *. gerçekten de bazen brutal vokal gibi, bazen de bir kız çocuğu sesi, bazen erkek bazen kadın sesleri çıkararak tamamladılar. tek kötü yanı ateşin çakma olmasıydı, bu yüzden teatral düzeyde seyreyleydi olay. örneğin ateşe tuz attıklarında, su döktüklerinde çıkması gereken sesler ve dumanlar çıkamadı haliyle. bunun dışında şahaneydi.
    asıl şahane olan da neydi biliyor musunuz? içlerinde hiiiç bir ortadoğu etkisi, kaynaşmak zorunda kaldığımız iğrenç güneyli kavimlerden en ufak bir esinti, bizi esir alan oryantalizmden bir miskal ya da yıllardır kucağında hopladığımız arabesk etkilerden hiç biri yoktu. müthiş türktü, türk için, türke dair, türk tarafından bir geceydi vesselam. hala tüylerim diken diken oluyor. aah ortadoğu aah, aah yüzlerce yıllık göçmeler ah, bizi kaçar göçer hale getirmişsiniz ya ne diyeyim??
  • erdal beşikçioğlu ve melis birkan'in 46:yolun sonu adlı dizinin ilk bölümünde canlandırılan ayin.
    kendilerine ayine özel kaynatılan içeceklerden birer bardak veriliyor akabinde ikisi de transa geçiyor. geçmişe gidip o anı her karesiyle tekrar yaşıyorlar. tabi dizi içilen içkinin içeriğinin genetik mühendisi tarafından (erdal beşikçioğlu) 5 yıldır bitkisel hayattaki kardeşine verilince. boommm, olaylar gelişiyor.(bkz: 46 yok olan)
  • 25 martta antalya'da tengri-şamanik kampı düzenleniyor. ne kadar yetkin bir kamp olur bilmiyorum ama gitmekte fayda olabilir.
    not: alkol, ot ve ayahuasca yok
  • genelde eski türklerin kutsal saydığı dağlarda yaptığıdır. mesela karagay dağı.
    o değil de sonrasında bir kaşıkla canlı saydıkları dağa taşa çimene ateşe süt damlaları atmaları insanı güldürüyor. değişik tabii. istese de istemese de insan etkileniyor. atalarımız ne değişik kafalar yaşamış. hala şamanizmi yaşayan türkler de var tabii mesela altay yenisey türkleri, yakutlar gibi ancak eski ritüeller çok daha donanımlıymış.
  • türkiye'de katılmak mümkünse birine katılmak istediğim.
    sadece para toplamak için yapılan, gerçekten şamanizmi benimsemiş bir toplulukla olmak tek şartım.
    facebooktan şaman kampı yapıyoruz hadi gelin grupları benden uzak olsun.
    son bir kaç yılım hastalık vs. çok da iyi geçmedi. ritmin dolayısıyla müziğin ve çeşitli seslerin "zırva" olmadığına inananlardanım. doğru değilse tabirim özür dilerim; "gerçek" bir arınma ritüeli arıyorum. türkiye'de ne kadar mümkün hiçbir fikrim yok. olanların önerilerine açığım.