şükela:  tümü | bugün
  • mezar başına ağaç dikmek de bu adetlerden biri. ruhun gök tanrıya ulaşmasına aracılık etmesi için yapılırdı. zamanla bu gelenek islam inancına uyarlandı ve mezar başına dikilmesi için servi ağacı uygun görüldü. sebebi ise her rüzgar estiğinde servi ağacının yapraklarının "hu" sesi çıkarmasıydı ve bu ses çıktıkça orada yatanın günahlarının bağışlandığına inanıldı.

    edit:imla
  • öncelikle türkler asla şaman olmamışlardır ki şamanizm orta asya ve sibirya'daki dinlerin tümünün adıdır.
    doğrusu için; (bkz: tengricilik kökenli türk adetleri)
  • bugün hala bizimle yaşayan bir nevi kültürel inanç , türbelere çapıt bağlamak, ölenin arkasından ağıt yakmak, yola çıkanın arkasından su dökmek vb davranışlar bu inançtan bize yadigardır.
  • eşiğe oturulmaz. eşikte ataların ruhu vardır
    çocuklar bir aylık olmadan topukları ve göbekleri bir bıçakla mesh edilir. bu çok az bilinen bir şaman kalıntısıdır.
  • mezar ziyaretleri ve türbe ziyaretleri
  • ateşe su dökmemek, ateşe su dökünce "ateş iyesi"nin su dökenin ailesine maddi veya manevi zarar vereceği inancından gelmektedir.
  • kültür zenginliği olarak kabul edilebilecek ama çoğunlukla geçerliliği kalmamış uygulamalar.

    babam gece tırnak kesilmesine şiddetle karşıdır. ama nedenini bilmiyor. bunun şamanizmle ilgili olduğunu öğrendiğimde çok şaşırmıştım. tırnak, büyüde kullanılabildiğinden büyü yapmak isteyenlerin eline geçebileceği endişesiyle gece kesilmezmiş. çünkü, tırnak sıçrayabilir ve nereye gittiğinin tespit edilmesi zor.
  • tengricilik veya göktanrı dini diyelim biz ona tatsızlık çıkmasın. şamanizm dersek yanlış şöyleymiş oluruz. çünkü orta asya'da türklere islam dini öncesi atfedilen dinin adı şamanizm, aynı dönemde afrika'da aynı ad ile anılıyor. arada bir bağ var mı. tabiki de yok.

    şamanizm için bir dönemin adıdır diyebiliriz aslında. en azından orta asya'da islam öncesi türkler için böyle tanımlandırmalıyız.

    ama bana derseniz ki şaman vardır göktanrı ile iletişime geçen, bu iletişim esnasında orta da yanan ateşin etrafında elindeki tef ile belirli ritim eşliğinde dönen şamandır dersen o zaman seni anlarım. ve bu ritüelin hıdırellez'deki yanan ateş ile türk halk oyunlarının esin kaynağı olduğunu da söylerim sana.
  • shalom aleichem diyen olmadıysa diyeyim beyler. ayrıca mezara mutlak taş dikmek değil, kim nerede yatıyor belli olsun ihtiyacından basit gereklilik.