şükela:  tümü | bugün soru sor
  • 2016 yapımı ısrail filmi. netflix'te mevcut. film filistin bedevilerindeki çok evlilik/polygamy mefhumunu konu alıyor. ny times'ta çıkmış bir review: http://www.nytimes.com/…ghter-in-quiet-revolts.html

    film israil orijinli olunca haliyle işin içinde bir propaganda veya oryantalizm var mı diye işkilleniyor insan. ve olup olmadığına ilişkin yargınız meseleye nereden baktığınızla ilgili biraz. ben dolaylı da olsa böyle bir eğilimin olduğunu düşünüyorum. şöyle ki:

    filistin'deki bedeviler yerleşik filistinliler'den epey değişik sosyokültürel unsurlara sahip ve polygamy, yaklaşık her 3 evliliğin birinde gerçekten de mevcut. ancak bu, genel filistin kültürünü yansıtmıyor (kişisel gözlemim de özellikle batı şeria filistinlilerinin bizim anladığımız anlamda epey modern olduğu yönünde) . ve filmde yer ve zaman belirtimi pek olmadığı için "demek ki filistinliler böyle" veya "demek ki araplar böyle" türü tek tipçi yargılara zemin hazırlıyor. sanatçının böyle yargıları yaratmamak gibi gibi özel bir yükümlülüğü yok. o yüzden buna propaganda demek de doğru olmaz. yine de mmh, bu durum giderilebilirdi sanki.

    ikincisi: filmdeki kadınların iyi ve kötü olarak adlandırılabilecek davranışlarından iyi olanları hep başları açıkken cereyan ediyor. ayrıca başları kapalıyken bakımsız ve itici görüntüleri sanki başları açıkken tamamiyle giderilmiş. tam tersini vakti zamanında samanyolu tv'deki fetö dizileri yapardı. başı açık gelin tam bir baş belası, başı kapalı kaynana bir melek olurdu. veya tam tersi, başı kapalı gelin bir melek olurken; başı açık kaynana ise ona hayatı zindan eden bir şeytan olurdu.

    iki unsur da filmin genel başarısını tartışmalı kılacak hususlar değil. iyi film, izleyin.

    --- spoiler ---

    filmin sonundaki duvarın boyasının ne renk olacağına ilişkin itiraz, leyla'nın evlilikteki söz hakkının sınırlarını gösteren güzel bi metafor.
    --- spoiler ---
  • trailer'i bile içime öküz oturttu. "gerçek islam bu degil" youtube yorumlari da iyice sinirimi bozdu.

    --- spoiler ---

    bir de sonu iyi birmiyormus. iyice günümün içine etti.

    --- spoiler ---

    hayatta izlemem artik.
  • her karesi “atatürk olmasaydı aynen böyle olurduk” dedirten, aklı hep uçkurunda olan çöl zencilerinin* sefil yaşamını anlatan bir netflix filmi.
  • film bizim için pek şaşırtıcı ögeler içermiyor. alışkın olduğumuz aşağılık töre, adet ve bunlara hapsolmuş hayatlar. bizim yeşilçamın sosyal içerikli filmleri gibi.
  • konyalılardaki evlenirken başı açma mevzusunun israil bedevilerinde de olması şaşırtmadı açıkcası. filme gelirsek;

    --- spoiler ---

    filmin tüm hilesi baştaki araba sahnesi, araba sahnesindeki babanın çocuğunun dersleriyle ilgilenmesi, araba kullanmayı öğretmesi acaba ana akım bi arap görmeyecekmiyiz du bakalım nolacak kancasını atıyor size.

    erkek egemen arap toplumunun siktiri boktanlığı ekrandan kürekle yüzünüze fırlatılıyor resmen. yani aslında karakterlerde de fazla bi derinlik yok. çocuklarını korumak isteyen bir anne. akıllı, toplum baskısıyla mücadele eden bir kız. bir de gelenekci bir baba. tam sundance'in aradığı film aslında ''farklı'' , ''ilginç'', ''toplumsal bir soruna eğilen'' bir film.

    babanın motivasyonlarina fazla değinilmemiş, üzerine kuma getirilen kadinin, kızının ayağına cam batınca silkinip kendine gelmesi bence biraz ucuz olmuş. göze sokulan kumanın evi detayları bence fazla olmuş gibi gibi. tırt yönleri olsa da itiraz, direniş ve kabul ediş partları güzel anlatılmış, film hikayesini iyi anlatıyor aslında. kızın arabayla tünele girme metaforu olsun son sahnedeki parmaklık planında, kardeşinin de dışarda hapiste gibi olması, aslında tüm kadınların hapiste olmasını anlatımı güzeldi. ilk entydeki boya muhabbetine pek katılamıyorum çünkü, evlenmeden de kadınların hiç bir söz hakkı yok. bence o diyalog başka bir şeye hizmet ediyor.

    --- spoiler ---

    tam bir pazar öğleden sonra filmi, kimseyi üzmeden her türden izleyicinin izleyebileceği bir film olmuş.