şükela:  tümü | bugün
  • endonezya'nın surakarta şehri yakınlarındaki kemukus dağı'nın yaygın olarak kullanılan bir diğer adı.

    dağın tepesinde prens samudro ve üvey annesi ontrowulan'ın türbeleri bulunuyor. endonezya'da 1475 ila 1548 yılları arasında hüküm sürmüş olan (müslüman) demak sultanlığı döneminde, bu prens ve üvey annesi, birlikte bir günah işlemişler. prens hastalandıktan sonra, sevgilisi ontrowulan ölümüne dek şefkatle ona bakmış, ihtiyaçlarını görmüş. onların ardından, geriye (farklı versiyonlarda anlatılan) hikayeleri kalmış.

    yüzde 90'ı müslüman olan endonezya'daki inanışa göre, bu tepedeki türbeyi ziyaret eden, bu çiftin bir sunak haline gelmiş olan mezarlarına çiçek ya da meyve bırakan, ardından da orada tanıştığı biriyle ilişkiye giren bir kişinin, dileği kabul oluyor. 35 günde bir gerçekleşen bu "dini" ziyaretler, gelenek ile islam'ın, aradaki tezata rağmen içe içe geçebildiği en ilginç vakalardan biri durumunda. zira, bir kısmı gayet dindar olan binlerce müslüman, yıllardır kemukus dağı'nın tepesine çıkarak bu ritüele iştirak ediyor.

    avustralyalı muhabir patrick abboud, endonezya'ya giderek ilgili dağda gözlemlerde bulunmuş. abboud'un yaptığı (gizli ve açık) kayıtlardan hareketle hazırlanan ve 18 kasım 2014 tarihinde sbs one adlı kanalda yayınlanan 14 dakikalık haber, kadın-erkek, dindar-seküler, başörtülü-başörtüsüz, evli-bekar pek çok müslümanın belirli ziyaret günlerinde seks dağı'na çıkarak zina ettiklerini, kendilerine eş bulamayanların profesyonel seks işçileriyle birlikte olduklarını ve hayatlarında gerçekleşen kimi müteakip düzelmeleri gerçekten de ilgili ziyaret ile açıkladıklarını gösteriyor.

    pek çok endonezyalı dindar (tıpkı türkiye'deki türbe ziyaretleri konusunda olduğu gibi) ilgili pratiğin islam dini ile hiçbir ilgisi olmadığını ve yapılanın bir günah olduğunu ifade ederek bu geleneğe karşı çıkıyor. hatta kimi dini gruplar eleştiride bulunmakla yetinmemiş ve dağın ziyarete kapatılması için uğraş vermişler. ancak dağ konusundaki inançların yerel ekonomiye olan katkısının da tesiriyle, başarılı olmaları mümkün olmamış.

    bu konuda ayrıca (bkz: türbe ziyaretleri /@derinsular)

    --- gelen yorumlar üzerine bir soru ---

    ilgili ritüele iştirak eden binlerce müslümanın gelenek ile gerçek dini karıştırdıkları ya da nefislerine uydukları söylenebilir. ilgili haberdeki kimi yorumcular da zaten bunu dile getirdiler. peki, bu müslümanlar zina değil de, faiz konusunda benzeri bir sıradışı uygulama içine girseler, yine bu kadar tepki görürler miydi? (zira faizin zinadan daha kötü olduğu yönünde bazı hadisler var.) herhalde öyle bir durumda tepki çok daha düşük bir seviyede olurdu. peki bunun nedeni ne olabilir?

    cinselliğin dedikodu, sohbet ve ayıplama malzemesi olmaya daha müsait, daha popüler bir konu olması, muhtemelen bu gibi haberleri daha ilgi çekici kılıyor. bu şartlar altında, seks dağı'ndaki ritüellere gösterilen tepkinin seviyesinde dinden ziyade geleneğin ve kimi popüler önceliklerin belirleyici olduğunu söylemek gerekmez mi? eğer bu böyle ise, seks dağı konusunda, tıpkı eleştirilenler gibi eleştirenlerin davranışlarının da geleneğin tesiri altında şekillendiğini kabul etmek gerekmez mi? "yargılama ki yargılanmayasın."

    --- gelen yorumlar üzerine bir soru ---

    tema:
    (bkz: islam /@derinsular)