şükela:  tümü | bugün
  • edirnede bulunan mimar sinanin yapitlarindan biri.
  • mimar sinan edirne'de yapacağı cami için yer olarak bir lale bahçesini seçtiği ve bahçe sahibi kadının cami içine bir lale figürü çizilmesi karşılığında durumu kabullendiği anlatılır.
    müezzin mahfilinde* çizili bulunan başaşağı duran lale figürü bir rivayete göre gittikçe aşağıya yaklaşmaktadır, zemine ulaştığı zaman ise kıyamet kopacaktır.
    mihraptaki sütunda ters lalenin yıllar içinde aşağı indiğini göstermeye yönelik çizimler bulunmaktadır.
  • mimar sinan'ın ustalık eseri. 1575' de 2. selim adına yapılmıştır. edirne'dedir. bu cami hakkında bir çok anektod vardır. bir rivayete göre cami yapılırken halktan biri minare eğri diye bağırır. mimar sinan adamı yanına çağırıp haklısın der ve bir kaç adamına halat buldurup, adam ikna olana kadar çektirir. ustalardan biri sinan' a ne yapıyorsun sen yahu diyince; bir cahil yüzünden eserime gölge düşmesini istemem cevabını yapıştırır.
    (bkz: ustalık eseri)
    (bkz: kalfalık eseri)
    (bkz: mimar sinan)
  • mimar sinan selimiye camiinde insa ettigi her bir minarede serefelere cikan uc merdiven yapmistir. bu merdivenler sarmal seklinde yukariya dogru cikar. birinci merdivenden cikan birinci ve ucuncu serefeye, ikinci merdivenden cikan yalniz ikinci ve ucuncu serefeye, ucuncu merdivenden cikan da dogrudan ucuncu serefeye ulasir. bu merdivenlerden ayni anda cikmaya basliyacak uc kisi yukariya varincaya kadar birbirini goremez.
  • ters lale figürüyle, iç süslemeleriyle, kubbesinin yüksekliği ve genişliğiyle (ayasofyadan daha büyük ve yüksektir kubbesi) ve daha bir çok şeyi ile başyapıt kelimesinin hakkını veren cami... kafanızı 90 derece geriye yatırmanız halinde bile kubbenin tamamını göremeyebilirsiniz; boyunuz kısaysa şansınız artabilir gerçi... caminin avlusunda insanları tartılmaları için ikna etmeye çalışan 5-6 yaşlarındaki çocuğun herşeye rağmen tebessümündeki ,sigara söndürülmesi sonucu oluşmuş, yara ile de hatırlarım bu camiyi...*
  • rivayete göre caminin arsası icinde bir lale bahcesi varmı$ ve bu bahce camii icin satın alınmak istendiginde sahibi vermek istememis. gunlerden bir gun razı geldiginde ise bahçesinin devamlı sembolik bir sekilde bir yerler de kalmasi icin camiye bir lale motifinin yapılmasını istemis. mimar sinan da lale motifini yapmıs fakat ters yapmıs. lale motifi burada bir lale bahcesinin oldugunu, ters yapılması ise sahibinin ne ters bir herif oldugunu temsil etmektedir.

    ayrica,
    -selimiye'nin kubbesinin tek olması allah'ın birligini,
    - kubbesinin genis olması hristiyan mimarlardan daha iyi isler yapabilecegini,
    -caminin pencerelerinin 5 kademeli olusu islamın 5 sartını,
    -vaaz kursulerinin 4 tane olusu islam'da 4 tane mezhebin hak oldugunu,
    -selimiye kulliyesinin 32 tan kapısının olması islamın 32 farzını,
    -arka minarelerde 6 yolun olması imanın 6 sartını,
    -minarelerinde 12 serefe olması camiiyi yaptıran padisahın 12. osmanli padisahi oldugunu sembolize eden mesaj toplulugudur.

    edit: stoss'dan gelen buyuk israr uzerine eline vermek sozunu cikariyor, yerine da iyi isler yapabilir diyorum. ha bu arada (bkz: rahatladin mi)
  • mimar sinan'in ustalik devri eserim dedigi cami. gormemis olanlarin once ayasofya, sehzade camii ve suleymaniye camii'ni gorup oyle gormeleri nasil bir eser oldugunu kavramak icin gereklidir *.

    sehre girerken cok heybetli durur karsidan, ve dort minaresi iki tane imis gibi gorulur ikisinin onunu diger ikisi tamamen kapattigi icin. bu durum halk arasinda nereden bakarsan bak iki minareli gorunur gibi fazla genellenerek yanlis ifade edilir.

    sinan, ayasofya kadar genis bir alani ayasofya'da oldugu gibi ortalikta bir suru sutun kullanmadan kapatmistir. bununla birlikte gidip caminin orta yerine muezzin mahfilini, altina da kucuk bir pinari koymasi vede cuk oturtmasi teknik ustaligin yaninda estetik anlayisini da sergiler ustadin. ustu kapali genis bir avlu izlenimi verir caminin ici.

    kendisinden yaklasik 1000 sene once yapilmis ayasofya'ya ve mimarlarina saygisindan oturu gidipte camiyi ayasofya'nin karsisina al aha diye kondurmamis, gosterisini edirne'de yapmistir.

    ust kattaki cile odasi da gorulmelidir gezilirken.
  • ayasofya'nin 31 metrelik kubbesi, o cagin olanaklari gozonune alindiginda asilmasi imkansiz sayilan, butun mimarlarin kiskandigi bir olcuymus ve rivayet o ki sinan hayati boyunca capi ayasofya'ninkinden daha uzun kubbeli bir cam yapmak istemis. bunu da anca olgunluk doneminde basarabilmis, selimiye'nin 31.5 metrelik kubbesi ile. bir diger rivayet, camide yanan kandillerin (artik kandil yanmiyordur tabi ama elektrik icat olup mertlik bozulmadan onceki donemi gozonune alalim) hicbiri duvarlara is yapmazmis, dahiyane bir havalandirmasi varmis.
  • 1569 – 1575 yılları arasında inşa edilmiş mimar sinan eseri. teknik mükemmelliği, boyutları ve estetik değerleriyle döneminin ve sonraki zamanların en muhteşem eseridir. klasik osmanlı dönemi cami mimarisinin süsleme programını tüm boyutlarıyla yansıtır.
  • mimar sinanın tasarımına göre kandiller öyle yerlere yerleştirilirmiş ki, hepsinin dumanı bir odada toplanır, toplanan isten mürekep yapılırmış.