*

aynı isimde "şelpe (gürol ağırbaş parçası)" başlığı da var
şükela:  tümü | bugün
  • bağlama'da mızrap yerine parmakla sap üzerinde tellere vurarak çalma tekniği. en popüler uygulayıcısıarif sağ'dır. bunu bas gitarda icra eden gürol ağırbaş'ı da unutmamak gerekir. gitarda bu tekniğe tapping denir.
  • (bkz: erol parlak)
  • zulfu livaneli tarafindan turkiye'de yeniden gundeme getirilerek uygulanmish baglama calma teknigi.
  • zülfü livaneliye gelene kadar yüzyıllardır bu topraklarda birçok bağlama üstadı tarafından uygulanan teknik, elin amerikalısı daha yeni keşfetmiş adını van halen tekniği koymuş o onun ayıbı.
  • mizrap kullanilmayan, sazin sap kismindaki araliklara (perde) parmak ucuyla vurularak cikan sesleri kullanan calma teknigi. pence dendigi de olur. bu tanima gore sag el sol elle birlikte sap uzerindedir, sol el nota basma gorevini normaldeki gibi devam ettirir. bi de sag elin saz teknesi uzerinde tellere avucla degisik sekillerde vurularak yapilani vardir ki bu da semahlarin genel icra teknigidir.
  • anadolu'da özellikle alevi dedelerinin saz çalma tekniği (babamdan biliyorum). arif sağ ve arkadaşları, mal bulmuş mağribi gibi üzerine atlayıp yozlaştırmak için ellerinden geleni yapıyorlar. ama allahı var şimdi, çok güzel çalıyor kendisi. üzerine akademik çalışmalar da var (bkz: erol parlak).
  • gürol agırbasın bas gitarda uyguladıgı teknik.acep bu adamın parmak kasları nasıl diye düsündürüyor insanı.
  • asya kıtasında bağlamanın çalınma şeklidir. bu tekniğe orada pençe de denilmektedir. lakin şelpe tekniğinin gitardan geldiğide rivayetler arasındadır. gitarın sap kısmından parmakların vuruşu ile ses çıkarma olayı vardır. ilk olarak bu olayı ispanyol gitarcılar başlatmıştır. ancak öncelikli olarak bağlamada mı kullanılmıştır bu teknik, gitarda mı belli olmadığından kimlere mal edileceği hala bir muammadır.
    ayrıca bu teknik benzer bir versiyonuda bass gitarda da kullanılmaktadır. o alanda ise ismi daha farklıdır. bass gitar da bu tekniğe slap bass denilmektedir.
    bu tekniğin türk halk müziğinde kullanım olarak çok çeşitli alanları vardır. mızrap vuruşları ile bağlamada caz çalınması zor iken şelpe ile daha mümkün hale gelmektedir. bu açıdan gitar tekniğinden yararlanılmaktadır. azeri oyun hayası olan kaytağı'nın çalınmasında ise tamamen türk müziği sazı olan bağlamadan yararlanılmaktadır.

    halk müziğimizde gelişmiş şelpe tekniğini hasret gültekin yaygın hale getirmiştir. daha sonraları arif sağ'ın katkıları ile tanınmıştır. berlin flarmoni orkestrası ile arif sağ öncülüğünde erdal erzincan ve erol parlak tarafından verilen konserde bağlama icrasının bir çok alanı gösterilmiştir. bizlerin oyunhavası olarak bildiği şeker oğlan türküsü o konserde batı müziği olarak çalınmış ve intro kısımlarında bağlama kullanılmıştır. bu açıdan bağlamanın hem evrensel hem de etnik bir müzik aleti olduğu da gösterilmiştir.
  • bağlama hocası olan yeğenimin tabiriyle: arif sağ'ın duygusunu temsil ettiği, erol parlak'ın otoritesi olduğu, erdal erzincan'ın da şov yönünü temsil ettiği bağlama çalış tekniği.