şükela:  tümü | bugün
  • alevi ve bektasi ayini.
  • (bkz: grup cıg)
  • (bkz: oniki hizmet)
  • (bkz: semahta giysi)

    semah sözleri ise:
    semahlar türkçe sözlü deyişlerle oynanır. bu deyişler gizemci halk yazının ürünleridir. hemen her dönemde türkçe egemenliğini korumuştur. başta hatayi olmak üzeri pir sultan abdal, kaygusuz, nesimi gibi ozanların deyişleri semah sözü olarak türküleşmiştir. us­ta halk ozanlarının dizelerinde türkçe bir kuyumcu ustalığı ile işlen­miştir. coşkun ve içli bir şiir geleneği ortaya konmuştur. sonra on1arıizleyen birçok yerel ozan ortaya çıkmıştır.

    semah deyişlerinin bir bölümü doğrudan semah sözü olarak yazılmış olmalıdır. halk ozanlarının yaklaşık olarak tümü bağlama çalar. bu nedenle aşık sözü halk arasında "ozan, bağlama çalan ve türkü söyleyen" gibi geniş anlam içerir. halk ozanlarının büyük çoğunluğu bu üç yeteneği birlikte taşımışlardır. böylece kimi ozanların doğrudan semah sözü yazmaları ve türküleştirmeleri doğaldır.

    dinsel özle beslenen türküler kimileyin belli kuralları, inançları anlatır. kimi kez ise sevgiyi dile getirir. kökende sevgi ana konudur . öbür konular sevgi ekseni çevresine sanılmıştır. böylece bu dizelerde türkü yolu ile öğütler verilir. birlik çağrıları yapılır. sözler dinsel de olsa, dindışı da olsa hep yaşama sevinci doludur, coşkuludur. se­mahlar yaşamı kucaklayan türkülerdir. gerek içerikleri, gerek müzik­leriyle öbür türkülerden ayrılırlar. başka bir bütünlük oluştururlar.

    dinsel çarpıcı sözler çevresinde birleşilmiştir. bu sözlerin ardında yüzyılların acıları, başkaldırıları yatar. nitekim dinsel tören olan cemlerde söylenen tevhitler de aynı işlevdedir. "tevhit" sözü birlik. birleşme anlamındadır. bunlar coşku yüklü çağırışlardır. bütün içinde se­mah ve tevhitler oyun ve türkü aracılığı ile bir olmayı, birliği amaçlar. kimi sözcüklerin müzik ve yinelemelerinden yararlanılır.

    semah sözlerinde de yörelere göre değişiklik vardır. müzik ve türkülerde de sürekli değişik gelirler. çeşitli yörelerde yeni semah sözleri doğar. yeni semahlar gelişir. törenlerin yaşadığı sürece bu değişme ve gelişmeler sürer. bu durum yaşamın değişken olmasından kaynaklanır. çeşitli yörelerde semah sözlerinin değişik ezgilerle ve vuruşlarla çalındıkları olur. semah sözleri ile müzik birbirine uygunluk gösterir.
  • kürtçesi "semmi".... miydi?
  • (bkz: cem ayini)
  • kimi yobazlarin saz calip gobek atilan islam disi eglence diye niteledigi alevi ritueli.
  • anadolu alevi-bektaşi kültürünün ayrılmaz bir inanç alışkanlıklarıdır. müzikal nitelikleriyle anadolu yerel müzik gelenekleri içinde son derece önemli özgün bir yere sahiptirler.

    müzikal açıdan başlıca iki karakter sunmaktadır.

    birincisi "doğu geleneği" olarak adlandırılabilir. başlıca sivas, erzincan, tunceli, elazığ gibi illere dağılmış alevi yerleşmelerinde karşımıza çıkar. "doğu geleneği" semahların tipik özelliği "usul" değişimi sergilemeleridir. ana niteliği, ezginin şekilleneceği zaman organizasyonunu sağlamaktır. bu anlamda usul batılı kavramlarla "ölçü", "ritm", "tempo" kavramlarının her üçünüde içeren bir nitelik taşımaktadır. bu semahların diğer bir önemli özelliğide makamsal olarak "hüseyni" ailesinden makamlar arasında yapılan "geçki"lerdir.

    ikincisi "batı geleneği" semahlar olarak adlandırılır.bu semahlar "tahtacı alevileri"'nin yaşadığı bölgelerde görülmektedir. izmir,manisa, aydın, denizli, antalya, içel ve doğuda kahramanmaraş ve gaziantepe kadar bu semahların karakteristik olarak görüldüğü bölgelerdir.ayırt edici özelliği olarak bu semahların "karar perdesi değişimi" oluşturmaktadır.

    anadolu'da karşılaşılan ilginç bir semah türü de doğu-batı geleneklerinin karışımından ortaya çıkan "orta anadolu" semahlarıdır. özellikle kırşehir, keskin, ankara çevresinde görülen bu semahlarda bozlak kültürüne özgü ses ve icra özellikleriyle karşılaşılmaktadır.genellikle kürdi, saba gibi makanlarla icra edilir.
  • dedeler der ki ask icin ola seyir icin olmaya