şükela:  tümü | bugün
  • iranlı olup devrim sonrasında mısır da yaşamaya başlayan sosyolog asef bayat'ın ortadoğu'daki madunlar (yoksullar ve yoksunlar)'ın durumlarını düzeltmek için kamu hizmetlerini kaçak kullanmasına taktığı isim. köyden kentin varoşlarına göç eden yoksun adam başkasının malını çalmıyor ama suyu, elektriği kaçak kullanarak veya kamu arazisi üzerine gecekondu yaparak sisteme karşı kendi yoksunluğunu bir nebze de olsa sesiz tecavüz metoduyla gidermeye çalışıyor. bayat, bu durumun istanbul'dan tahran'a, kahire'den şam'a ortadoğu'nun tüm büyük kentleri için geçerli olduğunu iddia ediyor.
  • asef bayat'ın ortadoğu'da maduniyet isimli eserinde bahsettiği tecavüz şekli...

    "sessiz tecavüz" kavramı, sıradan insanların hayatta kalabilmek ve hayatlarını iyileştirebilmek için mülk ve iktidar sahibi olanlara doğru suskun, uzun vadeli fakat yaygın ilerleyişini tarif eder.

    bu, dönemsel kolektif eylemlerle, suskun, büyük ölçüde parçalara bölünmüş ve uzun vadeli bir seferberlikçe (belirli bir liderliği, ideolojisi ya da yapılandırılmış bir örgütü olmayan açık ve pozisyon değiştiren mücadelelerce) belirlenir.

    sessiz tecavüz kendi başına bir "toplumsal hareket" olarak görülemezse de, aynı zamanda hayatta kalma stratejilerinden ya da "gündelik direniş"ten de farklıdır; çünkü ilk olarak, faillerin mücadele ve kazanımları kendileri ya da yoldaşlarının pahasına değil, devletin, zenginlerin ve iktidar sahiplerinin pahasına gerçekleşir. nitekim kent yoksulları barınaklarını aydınlatmak için elektriği komşularından değil, belediyenin elektrik direklerinden çalarlar; ya da hayat standartlarını yükseltmek için çocuklarının okula gitmesine engel olmazlar da enformel sektörde ikinci bir iş yapmak için kendi iş saatlerinden çalarlar.

    ( sayfa: 46/47 )

    asef bayat - ortadoğu'da maduniyet