şükela:  tümü | bugün
  • akla gelebilecek bir soru. fethullah gülen ve bediüzzaman'a göre bunun en önemli sebebi insanların yeteneklerinin, manevi yönlerinin gelişmesi, içindeki cevherin ortaya çıkmasıdır. nasıl ki serçeye musallat olan atmaca, serçenin uçuş ve manevra yeteneğine katkıda bulunur. aynen onun gibi insana musallat olan şeytan da; eğer insan mücadele ederse insanın sabır, şükür, kanaat vb.. onlarca özelliğini geliştirir. insan şeytanın vesveselerine rağmen günahları işlemez, allah'ın emirlerini yerine getirirse belli bir yaştan sonra daha sağlam bir iradeye, sabır kuvvetine sahip olur. böylece bir atın ehlilleştirilip yarış atı haline gelmesi gibi ruhen kemale ererek cennet gibi saf ve temiz bir ortama layık hale gelir. aslında bu düşünce semavi olmayan dinlerde bile vardır. örneğin hindu rahipleri kendilerini günlerce aç bırakıp, çivili yataklarda yatarak ruhen kemale ermeye çalışırlar. bir diğer sebep ise şeytanın uğraşması ile iyi ve kötü insanların birbirinden ayrılmasıdır. aynı altın cevherine ateş verilip saf altın elde edilmesi gibi. ya da aynı carbon atomlarından kömürün ya da elmasın oluşması gibi. insan serbest iradesiyle ya şeytana uyar kömür olur, ya da şeytana uymaz altın olur.

    ayrıntılı bilgi için (varlığın metafizik boyutu, fethullah gülen)
  • iyi ve kötü yani düalite "bir"in - "bütün"ün parçalarıdır ve birbirlerini var ederler.
    kötü olmazsa iyi de olmaz, "bütün" de...
  • şeytanın kötü yaratıldığını sanan din cahillerinin, dini savunmasına yol açan mantıklı soru.

    cevabım: hiçbir şey yaratılmadı.
  • 15- hicr suresi: 27. cinleri de daha önce dumansız ateşten yaratmıştık.
  • öncelikle; (bkz: yok öyle bir şey)

    sonralıkla;
    dini kaynaklarda direkt kötülük yap(tır)sın diye yaratıldığından bahsedilmemiştir. yani yaratılış mitlerinde şeytan daima güçlü, zeki, bilge ve ölümsüzdür. bunca donanımla insandan çok çok önce mevcutken, kendini bir yerde yaratıcının sağ kolu, yahut halefi gibi düşünüp belki o minvalde bir teklif beklerken, elinde incir yapraklarıyla ordan oraya seğirten bir garip adem'e secde etmeye zorlanması gücüne gitmiştir.

    tanım: dini içerikli neredeyse her soruya soru veya tehditle cevap veren dinciler sayesinde asla yanıt bulunamayacak suallerden biridir.
  • seyyid ahmet rifai’nin bu konu hakkında müspet bir örneği var.
    “şeytan niçin yaratılmıştır diye düşünebilirsiniz, ziyarete gittiğiniz evin önünde size havlayıp bırakmayan köpeği düşünün. ne yaparsınız. evin sahibini çağırırsınız. onun gibi, şeytan da bu mevcudatın sahibine iltica etmeniz için vardır.”
    batı edebiyatında ise jean paul sartre şöyle der; şeytan ne kadar gülünçtür, ruhları işgal eden odur ama farkında değil ki, mahkum eden o değil.
  • şeytan insan özlü yaratılmıştır. zira her bir şeytani özelliği insanoğlunda mevcuttur.

    düzenleme: imla.