şükela:  tümü | bugün
  • toprağın gelini alt başlığıya, 1968 yılında yayınlanan filmin senaryosu ve yönetmenliği yılmaz güney’e ait.
    oyuncu kadrosu, yılmaz güney, hayati hamzaoğlu, nebahat çehre, nihat ziyalan, danyal topatan, necla aksoy, çetin başaran, enver dönmez, ihsan gedik, ahmet koç, sami tunç, hüseyin zan ve yusuf çağatay’dan oluşuyor.
    müziklerini nedim otyam’ın yaptığı, görüntü yönetmenliğini gani turanlı’nın üstlendiği film siyah beyaz.

    ödülleri:

    1969 senesinde 1. adana altın koza film şenliğinde yılmaz güney “en iyi erkek oyuncu”, gani turanlı “en iyi görüntü yönetmeni”, nedim otyam “en iyi müzik” ödüllerini almış ve film “en iyi 3. film” seçilmiştir.

    özet:

    seyyit han (yılmaz güney), güçlü, korkusuz bir adamdır. üç senenin sonunda yaşadığı köye döndüğünde sevdiği ve birbirlerine evlenme sözü verdikleri kızın (nebahat çehre), haydar bey’e (hayati hamzaoğlu) verildiğini öğrenir. buna çok kızan ve üzülen seyyit han, yanında konakladığı hidayet emmi (danyal topatan) ile görüşür. buraya keje’nin ağabeyi mürşit (nihat ziyalan) gelir. mürşit, üzgün olduğunu, seyyit han’ı öldü bilip, dönülmesi imkansız bir söz verdiğini, keje’yi haydar bey’e gelin verdiğini söyler. seyyit han ise, kendisine de söz verdiğini, yıllarca keje ile evlenmenin hayali ile düşmanlarından tek tek kurtulduğunu, hapishanelerde yattığını, şimdi de keje ile evlenmek için geri döndüğünü, akşama keje ile konuşmak istediğini söyler.
    mürşit, kardeşi keje’ye seyyit han’ın döndüğünü söyler. keje ilk başta çok heyecanlanır ve onunla evlenmek istediğini söyler. ama kardeşi mürşit, artık verdikleri sözden dönmelerinin imkansız olduğunu söyleyince, keje, kaderine razı olur. akşam, seyyit han konuşmaya geldiğinde, ona ağabeyinin söylediklerini aktarır. seyyit han, bunların kendi sözleri olup olmadığını sorduğunda da kendi sözleri olduğunu söyler.
    seyyit han, çaresiz, hidayet emmi’nin yanına döner.
    düğün, bütün gün sürer. akşam, gerdek odasına gelen haydar bey, keje’nin ağladığını görünce çok kızar. ona hiç dokunmaz ve öldüreceğini söyler. ertesi gün, bir grup yandaşıyla seyyit han’ın kaldığı yere doğru yola çıkarlar. seyyit han da bu esnada hidayet emmi ile vedalaşıp ayrılmaktadır.
    hidayet emmi’lerin orda ne hidayet emmi’nin ne de seyyit han’ın bulunmadığı gören haydar bey ve arkadaşları, keje’yi boylamasına toprağa gömerler. başının üzerine de bir sepet kapatırlar. haydar beylerin arazisinde olduğunu gören hidayet emmi, seyyit han’a seslenir ve onu geri çağırır.
    buraya vardıklarında, haydar bey, seyyit han’ı keje için yarışmaya davet eder. ona daldaki serçeyi vurursa, keje’yi vereceğini söyler. seyyit han, yok yere bir kuşu öldürmenin ahlak anlayışına ters düştüğünü söyleyince, haydar bey silahını çekip kuşu vurur. bunun üzerine, seyyit han’a uzakta duran sepeti gösterir. sepetin üzerindeki çiçeği sarısından vurursa, keje’nin onun olacağını söyler. seyyit han, içinde keje’nin bulunduğu sepeti hedef alır ve çiçeği yani keje’nin alnının ortasını vurur.
    bunun üzerine, haydar bey, keje içerde, senindir der ve gider. sepeti kaldırıp altında keje’nin ölüsünü gören seyyit han mahvolur. köye varan haydar bey, keje’nin ağabeyi mürşit’e, seyyit han’ın keje’yi vurduğunu söylerler. mürşit, seyyit han’ın yanına ulaştığında gerçekleri öğrenir. seyyit han, keje’yi gömdükten sonra intikamını almak üzere köye gider. burda uzun süre çatıştır. haydar bey’in tüm yandaşlarını tek tek öldürür. kendisi de yaralanmasına rağmen haydar bey’in peşine düşer. haydar bey, kaçarken bataklığa gömülür. tıpkı keje gibi sadece başı dışarda kalır. seyyit han, onu da tıpkı keje’yi vurduğu gibi tam alnından vurur. elinde çiçeklerle düşe kalka keje’nin mezarına giderken, dere yatağına düşer ve ölür.
  • 9 temmuzda beyoğlu sinemasında gösterilecek olan yılmaz güney filmi.
  • filmindeki saz ve türkülerde binali selman, ali ekber cicek, can etili, haceli geckiner, mustafa ceyhanli imzasi olan film. toplumsal gercekcilik akiminin bir örnegi olan film köyü ve insanlarini, yasam sartlarini, sözün ve namusun insan iliskilerindeki yeri, agalik düzenini, kadinin toplumdaki yerini anlatan iyi bir örnek.
  • yılmaz güney'in senaryosunu yazdığı, yönettiği ve baş rolünde oynadığı erişte western. filmin müziklerinden birinde haydar haydar gibi bir şarkı duyar olmuştum ki filmin müziklerinde ali ekber çiçek imzası da varmış. filmin en önemli eksiği gerçeklik unsurunu bozan istanbul türkçesi olmuş. 1968 yılı düşünüldüğünde gayet başarılı bir film.
  • toprağın gelini olan yüzlerce,binlerce keje'den birinin öyküsünün anlatıldığı 1968 yapımı yılmaz güney filmi.
  • onat kutlar 'ın hakkında çok güzel bir eleştiri kaleme aldığı yılmaz güney filmi.

    film de yazı da harika.
  • yılmaz güney'in en sağlam filmlerinden biridir ama pek bilinmez.
    hüzünlü hikayesi dışında film görselliği, müzikleri ve detayları ile dikkat çekiyor.
    belki o dönemin türk filmleri arasında çekilen en düzgün köy düğünü sahnesini bu filmde görebilirsiniz. belli ki yılmaz güney o yörenin en iyi oynayanlarını bulmuş. epey çalışılmış üzerinde.
    öte yandan siyah beyaz olmasına rağmen enfes sahneler var. şimdiki değme sanat filmlerine taş çıkarır.
    yılmaz güney gözü diyor ve izlemeyenlere tavsiye ediyorum.
  • son sahnesiyle susuz yaz'ı andıran film.
  • apollon'un oyununa gelip sevdiği orion'u vuran artemis'in hikayesine de benzerlik edecek bir sekansa sahip film.
  • konusuyla ve müzikleriyle beni çok etkileyen 1968 yapımı yılmaz güney filmi.ben filmi baya beğendim sadece nebahat çehre oynadığı köylü kızını tam yansıtamamış çok şehirli kalmış.onun haricinde her şey güzeldi sıkıcı karantina akşamlarına bu tarz filmler ilaç gibi geliyor.