*

şükela:  tümü | bugün
  • bir oyunda adamların sırayla birbirlerine vurdukları combat biçimi.sıkıcı bir o kadarda gereksiz ama bazı durumlarda yararlı combat şekli.
  • pek çok tür bilgisayar oyununda var olan bir sistem olup, oyunu kazanmak için mouse ve klavye tarzı aletleri kullanma becerisinden çok, oyunun mantığını kavrama ve oyuncunun zekasını kullanma beceresine bağlı sonuç aldıran, göz ve el yormak yerine beyin jimnastiği yapmayı sağlayan muhteşem buluş...

    örneğin; counter strike asla turn based olamaz ve olmamalı, onun yeri ayrı ama fallout turn based iken serinin son oyunu olan fallout tactics'te bu sistemden vazgeçmesi hayal kırıklığı nedeni oldu... ve yine jagged allience'ın turn based olmadığını hayal etmek bile korkunç...
  • turn-based, oyunlarda belli bir siraya gore ilerleyen ve sira digerine gecince onun atagini/isini yapmasi beklenir ve yapinca sira diger oyuncu/npc'ye gecer (bkz: npc) boylece herkes oyunda sira almis olur.
  • genellikle güzel oyunlar turn based yapıda olurlar. bu ilk başta saçma bir genelleme gibi görünse de şu kadar yıllık oyun tecrübelerime dayanarak söyleyebilirim ki, yıllar geçtiği halde akılda kalan oyunlar genellikle turn based oyunlardır. çünkü oyunun dinamiklerini iyi kavramak gerekir ve bu da oyunu özümsemeden yapılacak birşey değildir.
  • (bkz: imperialism 2)
  • role play tabanlı oyunların değişmez combat biçimidir.
  • bir tur tasarim hatasi olmali diye dusundugum oyun turu. yine de aralarindan basarili ve eglenceli ornekler cikmistir.

    (bkz: heroes of might and magic)
    (bkz: battle for wesnoth)
    (bkz: fallout)
  • "her turn based oyun mukemmel degildir ama her mukemmel oyun turn based dir" diye kisa ve albenili bir sekilde tanimlamak isterdim bu oyun turunu, eger cumlenin ne manaya geldigini cozebilmis olsaydim. onun yerine "oyun turlerinin sahi, padisahi, kralidir" diyeyim klise bir sekilde. ister strateji olsun ( panzer general master of orion, strategic studies group oyunlari vesaire) ister "taktik stratejik takim savasi" olsun ( x com serisi, jagged alliance gibi muhtesem ornekler mesela) bu turu digerlerinden ayiran en onemli 2 ozellik gerilim ve bilincli oynama zorunlulugudur. gerilimlidir cunku kisitli hareket sansi vardir, en ufak bir bos/kazanc getirmeyen hamle belki de saatlerce ugrasilmis bir stratejiyi cokertebilir. bilincli oynamak zorunludur cunku yonetilen karakter veya ordularin en ince detayina kadar bilmeyi ve ona gore konumlandirmayi gerektirir. kisitli hareket kabiliyeti ile kazanilabilecek en yuksek basari icin tek bir bilincsiz hamle bile yapilmamalidir. bu sebeple turn based oyunlari uzun sure oynayanlar uzerinden yillar gecmis olsa bile oynattiklari karakter veya ordularin ozelliklerini unutamazlar, ruyalarina bile girer arasira. real time oyunlarin iyiden iyiye "daha hizli tiklayan kazanir", "onu patlat bunu vur"a donusmesi ve strateji unsurunun ortadan kalkmasi ile daha bir ozlemle hatirlanir hatta tekrar tekrar acilip oynanir bu oyun turune mensup oyunlar. oyun yapimcilarinin artik neredeyse tamamen vazgectigi bir tur olsa da kalplerde sampiyondur, severiz.

    giderken afilli ve albenili bir tanim denemesi daha yapayim; "turn based mukemmeldir, iskender kebapta mukemmeldir, demek ki iskender kebap turn based dir." yok olmuyor, beceremiyorum soyle akilda kalici alli gullu tanimlar yapmayi. en iyisi siz su oyunlari deneyin;
    (bkz: ufo enemy unknown)
    (bkz: x com terror from the deep)
    (bkz: jagged alliance)
    (bkz: panzer general)
    (bkz: strategic studies group)
    (bkz: master of orion)
    (bkz: master of orion 2)
    (bkz: civilization)
    vesaire vesaire.