yanıtlar 10
  • cevap için teşekkür ederim ama 116 hz bati müziğindeki si bemol'un ikinci oktavi. ben türk müziğindeki si bemol iki'yi sormuştum. komali olarak yani.
  • hiç bir zaman kesin değer olmayacak, her enstrumanda farklı bi duyumu her solistte farklı bi duyumu var sib2nin herkes kafasına göre takılıyor. yani sonuç olacak ustasından öğrendiği kadar hz.
  • makamina gore, eserin gidisatina gore, solistin okuyusuna gore ve birlikte caliniyorsa eger diger sazlara gore degiskenlik gosterecektir.

    ornegin kurdilihicazkarda karara giderken basilan si bemol ile yukariya cikarken basilan si bemol farklidir. huzzamdaki huseyni ve acem perdelerindeki esneklik gibi.
  • gitardaki si telini ona göre akortlayip sib2 sesi elde etmek istiyordum da. o zaman en mantiklisi kulaga doğru gelen si bemol ile si arası bir sese akortlamak.
  • müzikle ilgili insanlar neleri merak ediyorlar.. bense sığır gibi yaşıyorum onu anladım
  • işin uzmanı sayılmam ama cevabı türk müziği geleneğinde aramak gerekiyor.
    ekşide bu derece konu hakkında bilgisi olanlar varsa aydınlatabilir.

    bildiğim kadarı ile türk müziği batı müziği kadar sistemli ve mekanik bir müzik değildir.
    yuvarlak geçişler ve tavırlar vardır. örneğin 2 nokta arasını batı müziği 2'ye bölerken bizde bu değerler koma adı verilen ara değerler ile çk daha fazla sayıda ifade edilebilmektedir. notaya aktarılabilen eserlerde dahi çok sayıda makam ile enstrümana ve icracıya göre değişen kağıda dahi dökülemiş yorumlar ve ekoller vardır. bu işin bildiğim kadarı ile bir otoritesi ya da kesin matematiği yok. tabi son dönem batı tarzına göre yazılmış eserlerden bahsetmiyorum.
    bilinen batı müziği nota sistemi ise türk müziği baz alınarak geliştirlmediğinden bu noktada ancak kabul görmüş bazı değerler olabilir.
  • si bemol iki'nin tam ne olduğunu anlayamadım ama segah perdesi kastediliyorsa kendimce şöyle cevap verebilirim.

    batı müziği temelinde oluşturulmuş türk müziği ses sistemine göre 111,42'dir. ancak bu sistem uygulamalar ile her zaman örtüşmüyor. sazlar üzerindeki geleneksel akortlar farklılık gösteriyor. icrada bu sorun teşkil etmiyor çünkü çok küçük frekans farkları, insan kulağının fark edebileceği eşiğin altında kalıyor. mesela 111 ile 112 herz arasındaki farkı insan kulağı algılayamaz.
  • la notasinin frekansi 440 ise, la sesi ile si sesi arasinda la sesinden fekans olarak 5/9 uzaklikta olan si bemolün frekans formülü sudur: (2^(5/53))*440. 6/9 uzaklikta olan si bemolün frekans formülü de su: (2^(6/53))*440.

    aciklmasi:
    bati müzigi bir oktavi 12 esit araliga böler. yani piyanoda her iki yan yana tus arasindaki frekans orani ikinin onikinci köküne esittir. yanyana tusa örnek bir beyaz tus ile yanindaki siyah tus, veya bir beyaz tus ile yanindaki arada siyah bulunmayan beyaz tustur.

    böyle esit bölünmüs araliklari olan sistemlere tampere sistem derler. avantaji perdelerin birlikte ses verdiklerinde daha güzel harmoni olusturabilmeleridir.

    tamperenin karsiti dogal araliklar sistemidir onun da formülü söyle: sonucu 1 ile 2 arasinda bulunan ve a ile b nin kücük tamsayilar oldugu su iki formül dogal araliklari verir: (2^a)/(3^b) ve (3^a)/(2^b). bu formulde sapka isareti kuvvet anlamina geliyor (ikinin ikinci kuvveti 4, ücüncü kuvveti 8, vs). bu araliklar teorik olarak sonsuz sayidadirlar ama a ve b kücük oldugu sürece bu perdelerin sayisi da kisitli olur. ıste bir kucuk liste:
    695 = (3^4 )/(2^7 )*440
    464 = (3^5 )/(2^8 )*440
    618 = (3^6 )/(2^10)*440
    824 = (3^7 )/(2^12)*440
    549 = (3^8 )/(2^13)*440
    733 = (3^9 )/(2^15)*440
    488 = (3^10)/(2^16)*440
    651 = (3^11)/(2^18)*440
    868 = (3^12)/(2^20)*440
    579 = (3^13)/(2^21)*440
    772 = (3^14)/(2^23)*440
    514 = (3^15)/(2^24)*440
    686 = (3^16)/(2^26)*440
    457 = (3^17)/(2^27)*440

    türk müziginin de bir tampere düzeni oldugu iddia edilir. yalniz burada aralik sayisi 12 degil 53. uzun bir zaman önce bir makale okumustum; hesaplamislar la-re ve la-mi araliklari gibi ana araliklarda dogal ve tampere sistemler arasinda en az fark 12, 53 ve 72 tampere sistemlerde bulunuyormus. 12 bildigimiz gibi bati, 53 türk, 72 ise güney hint müziginin kullandigi aralik sayisi imis.

    bu su anlama geliyor: la sifir numarali perdede ise bati müziginin 12 perdesine turk muziginin 53 tampere sistemindeki en yakin komalarin sayilari sirayla sunlar: 4, 9, 13, 18, 22, 26, 31, 35, 40, 44, 49, ve 53. bunlardan herhangi birinin frekansi koma arasi oranin o sayidaki kuvvetini hesaplayip la notasinin frekansi ile carparak bulunabilir. koma arasi oran da 2 nin 53.cü köküdür. türk nüziginin herhangi bir makami da böyle bir sayilar kümesi olarak ifade edilebilir, her perdesinin frekansi hesaplanabilir.

    türk müziginde kullanilan ve kanundaki yanyana dizili mandallara karsit olan koma araliklari ise bu 12 sayinin aralarindaki sayilardir. sibemol2 perdesinin 0 ile 9 arasinda bir sayida olmasi gerekir, tahmin ediyorum 5 veya 6 dir bu sayi. la notasinin frekansi 440 ise aralik numarasi 5 olaninin frekans formülü su oluyor: (2^(5/53))*440. aralik numarasi 6 olan si bemolün frekans formülü de su: (2^(6/53))*440.