• amator bagimsiz oyun gelistiricilere ders niteliginde pek cok noktasi olan oyun. bu oyunu tek basina gelistiren eric barone'nin stardew valley oyunu sayesinde dolar milyoneri oldugu ve dunyanin en onemli ekonomi dergilerine/programlarina haber oldugu gercegini de goz onune alinca ciddi bir gozle incelemek onemli takdir edersiniz ki.

    1- piyasa boslugu

    amator oyun gelistiricilerin cogunda refleks olan "hali hazirda populer olan bir oyun turunun farkli bir yorumunu piyasaya sunmak" yaklasimi yerine, barone sunu yapti; "talebi cok, arzi az olan oyun turunde oyun yapmak". ciftlik oyunu gibi modern insanin topraktan kopmasi neticesinde bir hayale donusen olguyu, sanal olarak tatmin etme duygusu yuzunden ve bu konunun cogu oyun turune gore daha rahatlatici olmasi sebebiyle her daim talep edilmesine ragmen, arz hep cok dusuktu.

    mesela bu oyun turune ait ilk oyun bir turk yapimi, adi da umut tarlalari (bkz: #12895406). 1993 yilinda yapildi, tabii turkiye disinda taninma firsati olmadi. ikinci ornek ise barone'nin ilham aldigi harvest moon oyunu, 1997 yili japon yapimi. cok sayida seveni olmasina ragmen yillarca bu tarz oyun yapilmadi.

    yapildiginda ise ya survival stili (don't starve gibi), ya da ticaret stratejisi ve simulasyonu turunde oldugu icin (farming simulator gibi) oynayani rahatlatmak yerine iyice geriyordu.

    ayni sekilde dating sim ve life sim gibi ogeler barindiran oyunlar da ya fazlasiyla tek duze ya da pahali (the sims 4'un onlarca ek dlc'sine para yetistirmek zorunlulugu gibi) oldugundan yeterli gelmiyordu.

    bunun yaninda acik dunya hissi veren ama bunun icin son model ekran kartlari gerektirmeyen, basitlestirilmis ama kapsamli bir oyun yoktu.

    yani kisacasi, pek cok insanin basinda gerilmeden ve sikilmadan saatler gecirebilecegi, ister birileriyle kurlasacagi ve evlenecegi, ister tarla ekecegi, ister bara gidip sohbet edecegi, oynarken sikbogaz etmeyen, ve cogu insanin icindeki bir hayal olan dogaya donus fantazisini tatmin eden bir oyun talebi vardi ama arz yoktu. iste stardew valley tam da bu boslugu bir yapboz parcasi gibi doldurdu.

    2- oyun turu secimi

    barone cok akilci bir yaklasimla, tek bir turun oyuncuyu cok cabuk sikacagini ongordugunden cok turlu bir oyun ve cok katmanli bir oynanis omurgasi kurdu.

    mesela eger mikro yonetim meraklisi degilseniz umut tarlalari'nda cabuk sikilabilirsiniz. cunku bir yonetim ekraninda ciftligin yonetimiyle ilgilenmek disinda yapilabilecek bir sey yoktur. ustelik cok dikkatli oynamazsaniz iflas eder ve oyuna yeniden baslamak zorunda kalirsiniz, yani gerilimlidir.

    eger life sim hevesinizi gidermek icin the sims 4 gibi oyunlar oynarsaniz cok cabuk tekduzelestigi icin sikilabilirsiniz, oyunun yapisi sizi belirli seyleri yapmaya yonlendirmektedir cunku.

    ayni sekilde dating sim turu oyunlar da cok kisitli bir dongu icerdiginden kisa surede biktirabilir.

    stardew valley'de ise bunlarin hepsini istediginiz muddetce yapabiliyorsunuz. ustelik en can alici nokta ise su; eger dogru yaparsaniz oyun sizi odullendiriyor, ama yanlis yaparsaniz cezalandirmiyor. yani bir sikbogaz etme durumu yok. bu da yetmezmis gibi madenlerde troll avlamak gibi kucuk aksiyonlara da girebiliyorsunuz. yani oyunun action rpg sosu da var.

    boyle olunca biraz tarlanizla ilgilenebiliyor, sikilinca birileriyle kurlasabiliyor, sikilinca madenlerde troll avlayabiliyor, sikilinca kasabadaki olaylarla ilgilenebiliyorsunuz. tekrar dongunun basina geri donunce (tarlayla ilgilenmek) beyninizde "surekli ayni seyi yapiyorum" hissi olusmadigi icin oyundan sikilma ihtimaliniz azaliyor.

    yani bu baglamda bakinca oyun sanki grand theft auto v'in 8 bit, siddetsiz ve cocuksu versiyonu gibi.

    3- oyun gelistirmeye gercekci yaklasim

    oyunun 8 bit stilinde olmasi pek cok kiside "ne guzel iste boyle daha sevimli oluyor eski nintendo oyunlari gibi" hissi uyandirsa da aslinda cok gercekci bir sebebi var. eger barone bu kadar kapsamli bir oyunu mesela the sims 4/grand theft auto v tarzi 3d modellemelerle, orkestral muziklerle, gercekci shading, particle, fizik tepkileri gibi seceneklerle, seslendirmelerle yapmaya calissaydi, oyun en erken 2030 yilinda cikardi (o da becerebilirse). cunku bir kisi ne kadar yetenekli olursa olsun "man hour/progress" paritesine baglidir. modellemeleri yapmak, retopoloji, isiklandirma testleri, parcacik testleri, collision surface tepkileri, kaplamalar, bunlarin low poly bake'lenmesi, lod, optimizasyon, orkestrasyon, vo zamanlama, triggering falan derken is cigirindan cikardi. maddi kismi ise oyle part time is maasiyla, kiz arkadas destegiyle falan olmaz, milyonlarca dolar butce gerekirdi.

    yanlis anlasilmasin yaptiklarini kucumsemiyorum, muthis bir azim ve yetenekle ortaya cikmis stardew valley, ama gercekci yaklasilmis. yani sinirlarini bilerek bicimlendirmis projeyi. bu da cogu amator oyun gelistiricinin aksine oyunun yapimini bitirebilmesine sebep olmus (nice benzeri proje yarim birakiliyor boyu asan islere kalkisildigi icin).

    4- tasarim butunlugu

    oyunun gercekci sebeplerle 8 bit stili olmasi bir gereklilik olsa da, barone bunu muziklerden oyunun temposuna, oyunun genel atmosferinden oyun ici karakterlerin (npc) davranislarina kadar bir butun olarak sunmayi bilmis. yani oyunun sirin grafik stili, sakinlestirici midi havasi tasiyan muzikler, tatli ses efektleri, npc davranislarindaki saflik bir araya gelince adeta bir masal havasi ortaya cikiyor. bu da oynayanlarin cogunda gorulen sakinlesme ve keyiflenme etkisinin temel sebebi. mesela barone mecburi 8 bit stili grafiklere ragmen kendini cok ciddiye alan bir oyun yapsaydi veya orkestral muziklerle doldursaydi o iluzyon kirilir ve oynayanda kalitesizlik hissini uyandirirdi. ama bu tasarim butunlugu sayesinde "aslinda 8 bit piksel art tarzi oyunlari oynamam ama bu oyun beni kendine bagladi" gibi pek cok yorum gorebilirsiniz.

    5- cok oynayani odullendirme

    butun insanlarin icinde bulunan kesfetme durtusu, hazine bulmak, loto kazanmak gibi temelinde kumarla benzesen odul kazanma istegini doyuran kucuk nuanslar koydu oyuna barone. cogu insan farkinda olmasa da cogu oyuna kendini kaptirma sebebi icten ice bu kumar ve odul kazanma durtusunu caktirmadan gidiklamasidir. mesela diablo (diablo ii ,diablo iii) path of exile gibi cok basit ve tekrarli mekanige dayanmasina ragmen bu kadar bagimlilik yaratici olmasinin temelinde bu sebep yatmaktadir ("daha cok kesersem daha cok item dusururum" gibi).

    iste bu oyunda da sadece ara sira karsiniza cikan olaylar/karakterler/objelerle, "eger daha cok oynarsam daha cok sey gorebilirim" "diger oynayanlara olmayan nadir seyler bana olabilir" hissi uyandiriyor barone cok profesyonelce. ustelik bu kadar kapsamli bir oyuna bile bunlari ekstradan eklemek aslinda barone'nin ne kadar bilincli bir yaklasim gosterdiginin bir kaniti.

    6- oyunu gelistirmeye devam etme

    cogu amator oyun gelistiricide ya oyunu hic ilgi gormedigi icin, ya da oyunu cok ilgi gordugu icin olusan, oyundan beklentiyi kesip guncelleme/bugfix/eklenti/genisletme gibi hayati seyleri aksatma/yapmama davranisinin aksine barone oyuncularin isteklerine gore oyunu gelistirmeye devam etti. bu da zaten oyunun sirin yapisi nedeniyle oyuna baglanan kitleye oyunu iyice benimseterek sahiplenme duygusunu uyandirdi.

    7- dagitimci ve reklam

    ama butun bunlari dogru yapmasi bile tek basina bu onmilyonlarca dolarlik basarinin sirri degil ne yazik ki. belki dunyanin bir yerlerinde buna benzer pek cok proje daha once hayata gecirildi ama cogunlugun haberi olmadi (bizdeki umut tarlalari ornegini dusunun mesela). ki su anda bile farkli farkli tarzlarda nice basarili oyun sesini duyurup gorunur olamadigi icin kalabaligin arasinda kayboluyor. barone'nin basarili bir dagitimciyla anlasmasi (chucklefish), bu dagitimcinin baglantilari sayesinde daha oyun cikmadan onemli sitelerde haberlerinin yapilmasi, chucklefish ile anlasmali yuzbinlerce kisinin takip ettigi streamer'larin (siri, bexy ) oyunu oynamasi sayesinde oyunu satin alip oynamaya ozendirilen oyuncular gercegi var. eger bu olmasaydi barone'nin adini ve stardew valley oyununu cok az kisi duyacak, oynayanlar cok sevse de genel dunya pazarinda ciliz sesi kaybolup gidecekti. sunu unutmayin ki gunumuzde cogu oyun cok iyi oldugu icin degil cok iyi tanitildigi icin populer olup seviliyor.

    kisacasi buyuk bir emek ve bilincli yaklasim bir araya gelince basarili bir sonuc ortaya cikmis. oyun iyi yani. evet sadece bunu desem de yeterdi, bos yere destan yazdim. bos beles bir insanim sonucta.

    not: bir de bunla alakasiz olsa da 90'larda cikmis bir dating sim vardi, ogrencilik yaptiginiz rpg soslu hentai icerikli bir oyundu, bayagi meshurdu, adi da true love'di (bkz: #13523772), durduk yerde o aklima geldi simdi.
  • oyunun playstation sürümüne türkçe dil desteği gelmiştir.
  • 21 eylülde arkadaşım hediye etti oyunu akşam 8-9 gibi kütüphaneme ekledim, şu an 51 saat oynamışım öyle bir oyun. oyunda hiçbir şey yokmuş gibi gözüküyor ama aslında çok kapsamlı, iki boyutlu bir oyundan beklemeyeceğiniz kadar.

    ve belirtmeliyim ki ben çok online oyun oynadım bu oyundaki kadar grind yapmadım. zor ama tatlı bir zorluğu var hırs yaptırıyor. oyunda geçen ilk birkaç gün hiçbir şey anlamıyorsunuz öylece geçip gidiyor. sonradan oyunu çözünce her şey güzelleşiyor.

    kasabadaki bütün bekar kızlara yürüdüm. bir tanesi ile evlendim. niyetim hepsinden birer çocuk yapıp boşanmaktı ama dün öğrendim ki en fazla iki çocuğumuz olabiliyormuş biri oğlan biri kız. şu an evlendiğim haley, kasabanın en güzel kızı. umarım ondan olan çocuk kız olur ve anasına çeker zira ben kendimi tipsiz bir adam yaptım. diğer çocuğum için sanatsal bir kişilik mi istiyorum yoksa bilimsel bir kişilik mi karar veremesem de sanki bilim aşkıyla yanıp tutuşan maruya bir tık daha yakınım. bana teleskoptan yıldızları gösterip romantik anlar yaşattığı için kendisine madenden alın terimle zar zor kazandığım yıldız parçacığını hediye ettim son görüşmemizde ama kendisi bunun ne olduğunu anlayamamış olacak ki beğenmedi ve beni üzdü. olsun hemşire kız, yine de gönlüm sende. belki bana bir gübre formülü neyin bulursun da köşeyi döneriz. aslında oyuna ilk başladığımda anan robindeydi gözüm ev tadilatını beleşe getirecektim ama onun anan olduğunu bilmeyi bırak evli olduğunu bile bilmiyordum. dünya ahiret kardeşimsin robin bacım. kocanla da arkadaş oldum, kasabanın gelişmesi için bilim insanlarımıza sahip çıkmaya çalışıyorum. öyle ki, kasabamızın müzesinde sergilenen bütün eserleri ben bulup getirdim, daha fazlasını da getireceğim inşallah. çalışmalarım sürüyor. it kopuk bir adam olsam bulduğumu okuturdum, kazandığım parayla da çiftliği satıp araziye bir nükleer santral diker hepinizi köle gibi çalıştırıp kanser riskiyle yaşatırdım. ama ben sizden biriyim. öyle ki community center konusunda da elimden geleni ardıma koymadım, çok az bir süre sonra kasabamız tekrar community centerına kavuşmuş olacak. gidip jojo mart üyeliği açıp sudan ucuz fiyatlarla alışveriş yapmayı bilirdim ama commmunity center yıkılmasın diye, kasabamızın halkı kazansın diye pierre'in dükkanından alışveriş yapıyorum. ayrıca güzel kasabamızı gezerken ayağınız çamur olmasın diye evime gelen bir yola ahşap zemin yaptım, inşallah fon ayırdıkça yol yapımına da devam edeceğim. sevgili muhtarımız hakkın rahmetine kavuştuğunda bütün emeklerimin karşılığı olarak muhtarlığı bana vereceğinize şüphem yok. yaptıklarım, yapacaklarımın teminatıdır ey stardew halkı. el ele verip bu kasabayı valinin yıldızı yapacağız, kalkındıracağız. kasabada geçirdiğim bir buçuk yıl çok verimli geçti, durmak yok yola devam. yola devam derken, yol yapımına değil, kalkındırmaya devam. çok fazla yol yapıp doğal coğrafyayı da bozmak istemiyorum zira çok güzel.
  • pc için 1.4 güncellemesi 26 kasımda gelecek oyundur. oyunun yapımcısı concernedape çoğu şirketin ek paket olarak satacağı dev içeriği tüm oyunculara ücretsiz veriyor. gerçekten kral adam.
  • dört gencin hayatını söndüren oyundur. kendi hayatımızı yaşamayı bırakıp, oyunda yaşamaya başladık.
    bu kadar basit görünüp müthiş ayrıntılara sahip, inanılmaz saran bir oyun yok.
    eğer sizin de hayatınıza zerre saygınız kalmadıysa hemen başlamanız gereken oyun. allahını seven bizi bu bataktan çıkarmasın.

    şiddetle tavsiye edilir.
  • aşka dair kaybettiğim saf hisleri bana tekrar yaşatan mükemmel oyun. emily ile çok mutluyum, çok sevimli ve sürekli pozitif, çok içten, tatlı tatlı yanıma yaklaşması, mükemmel dansı. bana yeniden şarkılar söyleten kadın.
  • uzun saatlerimi bilgisayar başında harcamama neden olmuş harika oyun. yapılacak ve keşfedecek çok şey var ve bu bağımsız oyunu satın alıp desteklemek gerek diye düşünüyorum.
  • 1.4 güncellemesi ile beni okulu uzatma sınırına getirmiş olan oyun. her an kontrolümü kaybedebilirim.
  • yahu biraz abartılmıyor mu bu oyun?

    1996 yılından günümüze pc ağırlıklı ve tür ayırmadan oyunlar oynuyorum ve yenilikçi fikirlerin kazanması benim için de çok önemli.

    üstelik tek kişi ve 4 yıllık emekle ortaya çıkmış, saygı duyuyorum.

    değer verdiğim bir kaç isim var, onların övgülerle yere göğe sığdıramadığı undertale gibi bağımsız oyunları da alıyorum.

    ama eğlenmiyorum ki? yani hiç eğlenmiyorum...

    kaynakları topla, ilişkileri geliştir, kaynakları topla ilişkileri geliştir döngüsü bu.

    tamam dursun, iade etmeyeceğim, kazansın bu adamlar. ona da eyvallah ama belli yaşı aşmış, çokça tür denemiş bir oyun gurmesinin lezzet almayacağını da bildireyim.
  • bugüne kadar sadece bir kişinin oyunu beğenmediğine tanık olduğum muhteşem keyifli oyun. son yılların en keyifli, en güzel oyunu kesinlikle.
hesabın var mı? giriş yap