şükela:  tümü | bugün
  • genellikle ilaç alerjisinin neden olduğu nadir görülen bir hastalık. vücuttaki tüm deriler yanık gibi su toplayarak yaralara dönüşür. ağır geçirilmesi ölümcül olabilir.*
  • etyolojisinde sıklıka sulfanomidler, nonsteroid antienflamatuarlar, anti konvülzanlar filan sorumludur
  • dogru adi "stevens johnson sendromu"dur. kabaca, alinan bir ilaca, ya da bakteri veya viral enfeksiyonlara vucudun verdigi yuksek boyutlu alerjik tepki olarak tanimlanabilir.
    uc temel cesidi gozlemlenmistir : eritema multiforme minor*, stevens johnson sendromu* ve en tehlikelisi olan toksik epidermal nekroliz sendromu*.
    em, en hafif olanidir. tekrarlayabilir. kol ve bacak bolgelerinde, agiz icinde yaralar olusur. ancak mukoza hucrelerindeki bozulma diger turlerine oranla daha azdir.
    sjs nin genellikle tekrarladigi gozlemlenmemistir. kornea, agiz, rektum, genital bolgelerde su kabarciklari seklinde enfeksiyon olusur. cogunlukla beraberinde yuksek ates ve genel halsizlik getirir.
    tensde bu durum tum vucudu ve mukoza hucrelerini kaplar. deri dokulmeleri gozlenir.

    sjs, enfeksiyon nedeniyle olusabilse de, en cok ilac kullanimiyla meydana geldigi bilinmektedir. kasilma onleyici ilaclar (fenobarbitol gibi), sulfonamitler (ya da sulfo ilaclar), steroidik olmayan anti inflamatuarlar (nsaids) (ibuprofen gibi) ve antibiyotikler (amoksilin ve tetrasilin gibi) en yuksek siklikta rastlanan ilaclardir.

    daha ayrintili bilgi almak isteyenler icin bir de konuyla ilgilenen bir de vakif kurulmustur.
    http://www.sjsupport.org/
  • özellikle dudak-ağız'da, el-kol, bacaklar ve genital organda yaralara yol açan, tedavisi uzun sürebilen sendrom.
    ayrıca
    (bkz: allah belanı versin)
  • infex isimli ilacı kullanmam nedeniyle bende peydah olan hastalık, allah düşmanımın başına vermesin.
  • sabah sabah aldığım klamoks adlı ilacın da yan etkisi olabilecek sendrom.
  • bir akrabamın geçirdiği, görüntü itibariyle iğrendirebilen bakteriyel bir hastalık.
  • apranax'ın sebep olabileceği sendrom!
  • bakteriyel bir hastalık değildir. şaşırmış bağışıklığın neden olduğu bir hastalıktır.
  • göz çevresinde sivrisinek ısırığı şeklinde görülebilen bir sendromdur. bazı ilaçların yan etkilerinden biridir.