şükela:  tümü | bugün
  • dinleyenleri sıçarken hayal etmektir. heyecanı yarı yarıya azaltır. kesin bilgi.
  • dinleyicilere sırtını dönmemektir. ekrana bakılması gerektiğinde hafifçe yönelerek el işaretiyle göstermek, ve dinleyicilere bu şekilde anlatmaya devam etmek gerekir. tabii bu dönmeme işi de abartılmamalı. bir arkadaşım dinleyiciden yönünü hiç değiştirmeden ekrana el işareti yapacakken başka bir yeri göstermişti bu uğurda. dediğim gibi ne tamamen onlara dönük olmak, ne de tamamen arkanı dönmek.
  • ilk önce hedef kitle analizi yapılır :

    sunucunun hitap ettiği kitlenin özellikleri nelerdir?
    yansılar hangi hedef davranışların gerçekleşmesine yarayacak veya hangi amaca hizmet edecek?
    bir içerik plânı hazırlandı mı?
    yansılar amaçlara ulaşmada uygun materyaller mi? başka materyallerle birlikte kullanımı daha etkili sonuçlar ortaya çıkarabilir mi?
    her yansı ile ilgili olarak bir içerik düzenlemesi yapıldı mı?

    içerik olarak da :
    söz kalabalığı yapılmamalıdır. mümkün olan en az düzeyde metin kullanılmalıdır. bir satırda 6 sözcük ve her yansıda 6 veya daha az sayıda satır yer almalıdır.
    yansılarda görsel düşünceler yer almalıdır. şemalar, şekiller, çizelgeler ve grafikler ana konuyla bütünleştirilmelidir.
    metinlerin yazı tipi, yazı tipi büyüklüğü ve kalınlığı vb. özellikleri açısından okunabilir olmaları önemlidir.
    metindeki satırlar arasında yeterli bir boşluk olmalıdır.
  • eğer sunum kumandanız yoksa power pointte sayfa değişimi işini yapacak iş arkadaşınızın 40 yaş üstü olmamasına dikkat edin.. genelde uyukladıkları için mal mal kalıyorsunuz perde kenarında..
  • "kisinin sunum yetenegi" hususunun disindaki her sey fasa fisodur.

    oyle bi yetenegi vardir ki adamin, mukemmel hazirlanan sunumu rezil eder, oyle bi yetenektir ki berbat bir sunumu vezir eder.
  • sunumu bir powerpoint dosyası olarak düşünmemenin en üst sırasında bulunduğu liste.

    sunum sözel bir şeydir. görsel bir ek hazırlamak (powerpoint sunumu gibi) tamamen kişinin kendisine kalmış bir durumdur, zorunluluk değildir. sunum yapabilmek için kendinizin sunum yapacağınız insanların karşısında bulunması, bilincinizin yerinde olması ve ses tellerinizde konuşmak için bir engeliniz bulunmaması yeterlidir.

    sunumu anlamsal ve kavramsal açıdan olması gerektiği öz anlamı ile ele almanız, sunumu hazırlarken, slaytlara ve projektörlerden çok kendinize güvenmeniz gerektiğini size vurgulayacağından sizi daha başarılı bir sunum hazırlamaya iter. illa ki, görsel bir sunum hazırlanacak ise sunumdaki slaytların mümkün olduğunca az yazı, mümkün olduğunca fazla şema, şekil ve resim içermesine dikkat edin. sunum slaytlarının yazı içermesi gereksizdir, çünkü konuşacak olan sizsiniz zaten. resim ve şema içermesi ise sözel olarak anlattığınız konunun görsel olarak dinleyicilerin kafasında canlanmasına yardımcı olacaktır.
  • vakti zamanında basit ve faydalı bir tavsiye aldığım ve sunumu planlama ve işe yarar kılma konusunda işe yarar tavsiyelerdir.

    3't kuralı demişti bana

    -tell them what you're going to tell them (sunumda nelerden bahsediceksiniz, ajandasını kısaca açıklayın)
    -tell them (sunumu yapın)
    -tell them what you have told them (sunumdaki başlıkları ve önemli noktaları tekrar edin)

    saçma ve basit görünebilir fakat önünüze boş powerpoint'i açtığınızda ve nereden başlayacağınızı bilmediğinizde yardımı dokunuyor bu tavsiyenin. ve sunum sonunda akılda kalıcı oluyor verdiğiniz bilgiler.
  • antilopların acıklı hayat hikayesini anlatan bir belgeseli seslendiren adamın tonuyla yapın sunumunuzu. ilk bir kaç dakika içinde hazirunun yarıdan fazlası gözlerini açık tutmakta zorluk çekecektir. ayakta kalmayı becerenler de o büyülü atmosferin etkisi altında boş gözlerle bakmaya başlayacaktır.
    bir sunumu daha başarıyla atlattınız geçmiş olsun.
    artık sunum boyunca uyuyan dallamaların coşkulu tebriklerini kabul edebilirsiniz.
  • sunum hazirlama tekniklerini internetten bulabilirsiniz. o yuzden slaytlar nasil hazirlanir neler konur bakin ogrenin amk.

    heyecan konusunda sunumda heyecanlanmayacak adam yoktur. yani digerlerinin heyecanlanmadigini falan sanmayin. o yuzden kendinizi ayriyetten strese sokmayin. kaderde varsa sikilmek neye yarar uzulmek.

    uslup konusunda cok urkek ve kendinden emin degil gibi durmayin diyecegim ama bu zaten insanin elinde olmayan birsey. o yuzden sunumu sesli olarak ayakta tekrar edin. kendi sesinizi duyun ve konusacaklarinizi kagida falan yazmayin amk. ezberlenmis cumleler direk dikkat cekiyor.

    espri yapmak konusuna gelince, yapamiyorsaniz yapmayin. gecen kongrede koca koca profesorler espri yapacam diye kasarken maymun oldular. seyirci size saygi duymuyorsa (sikindirik bir phd falansaniz) hic girmeyin oralara rezil edersiniz kendinizi.

    oyle cok artiz artiz sunayim diyorsaniz, sundugunuz seyede, kendi bilginizede cok guveniyor olmalisiniz. yine bir kongrede oyle artiz artiz sunan ablayi yamulttular. kadin aglamakli indi sahneden. cok kendine guven digerlerinde ulan sunun aklini alayim bi hissi uyandiriyor.

    neyse yaptikca gelisen birsey. cok calisin

    bende cok biliyom ya amk neyse yapmayin dediklerimin hepsini su sikindirik entryde yaptim.