şükela:  tümü | bugün
  • sozluklerde kendine tambur olarak yer bulmus enstrumanin icracilari arasindaki ve musiki dunyasindaki adi.
  • (bkz: tambur)
  • ismi tanbur olmasına rağmen n ve b seslerini yanyana getirmek istemeyen ağızların kambur der gibi andığı, topluluklarda, bağıran çalgı ve seslerin arkasında dekor olarak kullanması tercih olunan, aslında müzikal bir mucizeden farksız, tarihi sümerlere uzanan, lavta türü çalgıların hakiki atası müzik aleti... türk müziği tarihindeki en büyük icracısının, iii. selim'in tanbur hocası tanburi izak olduğu söylenir (kim bilir)... 'kendinden reverblü' değildir, sadece akord ve tel düzeni, seslerin uzamasını sağlayacak biçimde oluşturulur... ağır karakterlidir, ney'in en yakın dostudur, türk müziğinin en sıkı dönemlerinde kullanılmış ve türk müziğine has besteleme tekniğine damgasını vurmuştur... çalması zor değil, 'meşakkatlidir'... olgun bir zattır kendisi, her eli sevmez
  • türk müziği denince akla gelen 3 klasik sazdan biri. tanburi cemil bey sayesinde bugünkü icrâ şeklini almıştır. çalınması klasik kemençeden sonra en zor türk sazıdır. solo çalınırken dinlemesi en keyif veren enstrümanlardır kanımca. taksimler, saz semaileri ve peşrevleri tanburdan solo dinlemek çok keyiflidir. peki kimden dinlenmelidir sorusu aklınıza gelirse, öncelikle cemil bey'den dinlemelisiniz, o olmasaydı altta yazılanların hiç biri olmazdı.

    (bkz: mesud cemil)
    (bkz: necdet yaşar)
    (bkz: murat aydemir)
    (bkz: özer özel)
  • ...
    bir ses, bilemem tanbur gibi mi, ud gibi mi?
    cumbalı odalarda inletir katibimi...

    canım istanbul.
  • sesi hep eskilerden çağırır.
  • çalmak istediğim fakat lütiyelerin fahiş fiyatları dolayısıyla yanına yaklaşamadığım, uzunca saplı olmasına rağmen bir o kadar da narin bir tonaliteye sahip, son zamanlarda yerli yapım dizi filmlerde nidasını sık sık işittiğim, klasik türk müziğinde enstruman olarak kökeni (kopuz) ve de asaletiyle nazarımda en üst sırada bulunan telli.
  • türk musikisinin en kadri kıymeti bilinmeyen enstrümanı. belki de tek öz türk enstrümanı olmasına rağmen türk insanının tanımadığı bir enstrüman olması manidardır.
  • sadece türklere özgü, telli saz. tanbura gönül vermişlerin başında, ya da tanbur deyince akla gelen ilk isimlerin başında tanburi cemil bey yer alır. tanbur sapı oldukça uzun bir çalgıdır ve sapının üzerinde perdeler bulunur. tanburi cemil bey bu perdeler için şunları söylemiş;

    'bu perdeler mandolin ve gitarda olduğu gibi sap üzerine tesbit edilmiş olmayıp, iki tarafa hareket edecek surette bağlandığından ve sapın tûli dahi müsâit bulunduğundan, tanbura her istenilen perde ilave edilebilir. tüm icra bu sap üzerinde en altta bulunan telde yapılır. bu, tek tel üzerinde yapılan icrada, telin mızrap yardımıyla titreştirilmesinden, tamamen kapalı olan teknesinin içindeki hava da rezonansa girer ve tannaniyet diye tabir edilen inilti sağlanmış olur. tanburiler icra sırasında sapı hafifçe yukarı-aşağı sallamakta ve bu sayede titreşimi arttırarak farklı duygular ifade edebilmektedirler.'