şükela:  tümü | bugün
  • tanrıyı bir hoca, kulunu ise sanki onun talebesi gibi farz eden anlayışın ileri sürdüğü iddiadır.

    her şeyi yarattı ise, tam ve mutlak güç sahibi, her şeye hâkim bir varlık ise tanrı, nasıl olur da etini, kemiğini, duygusunu, bilgisini, beynini, iradesini vs her şeyini kendi yarattığı zavallı bir varlığı bir de sınava çekme ihtiyacı duyabilir? o sınavın nasıl sonuçlanacağını bilen de, hele sınavı kaybedecekse bunun asıl sorumlusunun o kul değil de, yaratıcı olarak yine kendisi olacağını bilen tanrı neden böyle saçma bir uygulama içine girebilir.

    diyelim ki o kul bir sınavla karşı karşıya kaldı. sınavı kazandı ise, yani günah işlemedi ve gerektiği şekilde davrandı ise ne âlâ. bu kul iyi kul olmuş olacak. sevap işlemiş olacak, cennete gidecek vs. ama yanlış yaparsa vay haline o kişinin. şeytana uyup günah işleyen kulun başına neler geleceği üç aşağı beş yukarı bellidir.

    iyi de her şeye hâkim olan tanrı, neden o kulun günah işlemesinin de önüne geçmiyor. neden şeytana uymasını engellemiyor. şeytana boyun eğmesine neden izin veriyor. sahi, işi gücü insanları günah işlemeye teşvik olan şeytan neye yaratıldı? şeytanın gücü onu yaratandan daha mı fazlaydı? hiç yaratılmasa daha iyi olmaz mıydı? hadi yaratıldı diyelim; onun saptırdığı, yoldan çıkardığı aciz kullar neden cezalandırılıyor?

    yani demem odur ki; sen elinde her türlü kudret olduğu, her şeyi önceden bildiğin halde, hem insanlara günah işlemeyecek güçte bir irade vermeyeceksin, onun kararlarında zaafa düşmesini önlemeyeceksin, yetmedi bir de günah işlemeye teşvik eden bir şeytanı ortaya salacaksın, ondan sonra da o kulu sonucu önceden senin tarafından bilinen bir sınava çekeceksin.

    tanrı ile sıradan bir mektep hocası arasındaki fark nerede kalıyor bu durumda, anlayamadım. anlayanı da tebrik ederim.

    edit: imla
  • gereksiz bir iştir