şükela:  tümü | bugün
  • "ecdadımız" olan osmanlıdır.

    adamlar gelmiş taşı topraktan ayırıp koca koca binaları götürmüş, anadolu'nun dört bir köşesindeki paha biçilmez tarihi eserleri yağmalamış, ama ecdadımız uyumuş resmen.

    örnek-1)adamlar koca binayı almış götürmüşler berlin'e kurmuşlar;
    https://i.hizliresim.com/blrz9j.jpg

    koca bir tapınak. yerinden sökülüyor, berlin'e taşınıyor, bir allah'ın kulu çıkıp "durun yahu ne yapıyorsunuz, nereye götürüyorsunuz" diye sormuyor, sorgulamıyor.

    yukarıdaki örnek meşhur pergamon tapınağı tabi bunu hepiniz biliyorsunuz.

    örnek-2)`milet agorası'nın kuzey kapısı;
    https://i.hizliresim.com/g9r3yn.jpg

    örnek-3)pergamon'un athena tapınağı;
    https://i.hizliresim.com/oyo18z.jpg

    söküp söküp götürmüşler.
    hiçbir zorlukla karşılaşmadan...

    örnek-4) afrodisyas'tan çalınan ihtiyar balıkçı heykeli;
    https://i.hizliresim.com/ma4n2k.jpg

    bunu da almanlar çalmış, yukarıdakiler gibi.

    peki alman çalar da, ingiliz çalmaz mı?

    örnek-5)british museum'daki halikarnas mozolesi parçaları;

    örnek-6)ingilizlerin çaldığı bir başka tarihi eser, ksanthos antik kentinden çalınan nereidler tapınağı;
    https://i.hizliresim.com/lo0v0a.jpg

    örnek-7)ingilizlerin çaldığı bir başka eser, eros başı;
    https://i.hizliresim.com/vj712d.jpg

    örnek-8)ingilizlerin çalarak british museum'a götürdüğü knidos aslanı;
    https://i.hizliresim.com/yz9b2n.jpg

    bu da ingilizlerin datça'daki knidos aslanını götürme şekli;
    https://i.hizliresim.com/ror7zg.jpg

    alman çalmış, ingiliz çalmış amerikalı çalmasın mı?
    o da çalmış tabi ki.

    örnek-9)abd worcester müzesinde sergilenen hermes ve çocuk dionysos mozaiği;
    https://i.hizliresim.com/eymveg.jpg

    örnek-10)bu da fransızların çaldığı üç güzeller mozaiği. şu an louvre'de sergileniyor;
    https://i.hizliresim.com/rjvpjp.jpg

    ayrıca yine almanlar tarafından çalınan truva hazineleri var.
    lakin bu truva hazineleri 2. dünya savaşı sonunda el değiştirmiş ve almanya'dan rusya'ya getirilmiş.
    şunlar da hermitage ve puşkin müzelerinde sergilenen truva hazinelerinden birkaç örnek;
    https://i.hizliresim.com/g9rmvb.jpg
    https://i.hizliresim.com/6yg35k.jpg
    https://i.hizliresim.com/dyqn4y.jpg

    adamlar bütün antik şehirlere girmişler, tapınakları falan yağmalamışlar.
    e hadi tamam heykeldir, mozaiktir, tapınaktır bunlar osmanlıya ters diyelim.
    adamlar camiye girip komple caminin mihrabını çalıp götürmüşler.

    örnek-12)konya beyhekim camii'nin çinili mihrabı komple sökülüp almanya'ya kaçırılmış;
    https://i.hizliresim.com/rjvpvv.jpg

    hadi tamam bunu da anladık.
    bunları çalanların hepsi büyük devletler.
    gücümüz yetmedi diye göz yummuşuz belli ki.
    ama bu büyük devletler bizden çalarken, danimarka bile gelip çalmış.
    düşünün küçücük danimarka gelmiş, koskoca osmanlı'dan tarihi eser çalmış.

    örnek-13) seyyid mahmud hayrani türbesi sandukası;
    https://i.hizliresim.com/rjvpmz.jpg

    örnek-14)yine danimarkalıların çaldığı, cizre ulu camii kapı tokmağı;
    https://i.hizliresim.com/3pjyoo.jpg

    örnek-15) osmanlı'nın son zamanları, işgal dönemi.
    ingilizler istanbul'un fethinde kullanılan "şahi" toplarını kaçırıyor;
    https://i.hizliresim.com/nojmlp.jpg

    örnek-16) bu da osmanlı döneminde ırak'tan çalınan "iştar kapısı";
    https://i.hizliresim.com/ma4qvq.jpg

    halihazırda almanya'da berlin müzesinde sergilenmekte olan bu harkulade eser, 1900 yılında alman arkeologlar tarafından bulundu ve sökülerek göstere göstere berlin pergamon müzesine götürülerek yeniden inşa edildi.

    bu arada berlin'deki bu müzenin adının "pergamon" olması bile fevkalade düşündürücü değil mi?

    bunlar bizden çalınan, daha doğrusu osmanlı döneminde ülkemizden yağmalanan, ama osmanlı'nın bu yağmalanmayı sadece seyrettiği tarihi eserlerin sadece birkaçı.
    bunlar gibi daha binlercesi var.
    hem bizden çalınmış, hem sergileniyor.
    ben sadece birkaç tanesini bu satırlara dökebildim. peki ya sözde osmanlı torunları ne yapıyor?
  • çalınırken değil de alınırken olabilir.. belki para karşılığında götürülmüştür?
  • diğerlerini bilmiyorum ama şahi topu sultanın hediyesi olduğu yazıyor, wikipedia'da. osmanlı armasının ingilizler tarafından çizdirildiğini de unutmamak gerek. bazı dönemlerde arada iyi ilişkiler olmuş. buna örnek(bkz: kırım savaşı) verilebilir.
  • çalınırken seyretmemiş, "verirken" seyretmiş, hatta yardım etmiştir.

    osmanlı imparatorluğu'nda yapılan arkeolojik kazılarda ortaya çıkan eserlerin büyük çoğunluğu, imparatorluğun (padişahın) bilgisi ve izni dahilinde yurt dışına çıkarıldılar. bu kazılarda büyük oranda yerli halk da yer almış, eserlerin çıkarılması ve taşınmasına yardım etmiştir.

    ismini hatırlamadığım ünlü bir arkeolog şuna benzer birşey yazmıştı hatıratında:

    "heykelleri çıkarır ve taşırken, köylerdeki insanlar; nihayet kurtulduk bu putlardan diyerek seviniyorlardı"

    durum bu yani, ortada çalınma yok. resmi onaylı bir verme var. o yüzden, örneğin berlin'deki ünlü mozoleyi geri isteme hakkımız yoktur. adamların elinde kapı gibi izin belgesi var.
  • aynı osmanlı, toprakları bir bir elden giderken de seyretmeyi tercih etmiştir.

    uçkurunun sevdasına düşmüş, lalelerle uğraşan, (bahsi geçen lalelerin ne lalesi olduğu umumun malumudur) padişahlarından mütevellit, 20. yüzyılın başında "göt içi" kadar kalan da aynı osmanlı'dır.

    yine aynı osmanlı'nın son padişahı, memleketin altın anahtarını, kendi eliyle "küffara" teslim edip, kirişi kırmayı yeğlemiştir.

    ee, zamanında elin adamlarını kılıçtan geçirip, bir de bununla övünürsen, devran döndüğünde böyle madara ederler adamı.
  • zeus sunağını götüren almanlar, o dönem bergama'da yol yapmak için bulunuyorlar. (güya)
    köylüler sunağın söküldüğünü görüp ayaklanıyor. isyan ediyorlar. taşlar köyündür, götüremezsiniz diye...
    bu almanların başında bulunan zat, padişaha şikayet ediyor köylüler yol yapmamıza karşı çıkıyor diye.

    sonra köylülerin isyanı bastırılıyor.

    not 1: bergama köylüsü osmanlıdan beri haskızlıklara, hırsızlıklara isyan ediyor anladığım kadarıyla. tarihi eser kaçakçılığına nazaran güncel konu da hatırlarsanız siyanürle altın çıkarılması mevzusudur ve köylüler gerçekten onur mücadelesi vermişlerdi.

    not 2: bu yol yapma mevzusu. gerçekten lanetli bir konu sanırım...
  • aynı zamanda imparatorluğu bozdurup bozdurup harcamış osmanoğulları ailesidir.
  • berlin-istanbul- bağdat demiryolu projesinin şartlarından birisidir. 30 km ye kadar , çalışmayı yapan şirket yer üstü ve yer altı kaynaklara sahip olabilecektir.
  • benim bildiğim osmanlı öyle boş boş izlemez. bence kesin kendi payını almıştır.

    tanım: yalnız güzel izleyen osmanlıdır.
  • üzülerek söylüyorum, iyi ki seyretmiş.

    örneğin side antik kenti. kent aslında şu anda bize sunulandan çok daha geniş bir alana, çevreyolu sınırına kadar yayılmakta, su kemeriydi, yoluydu derken toros dağlarının eteğine kadar uzanmaktadır.

    bu durumda yapılması gereken 1800lerde gelen girit muhacirleri tarafından kurulan selimiye köyüne ait en eski yapıları tescil edip modern bina namına ne varsa yıkmaktır. peki olan ne? şu anda dahi side'nin orta yerine betonarme bina dikiliyor, dahası eski selimiye dışında kalan yerler tamamen imara açılmış, her yer yol, beton, bina, otel. tarihi şehrin kapılarından birinin altına yapılmış asfalt yoldan geçerek giriliyor side'ye. bütün sahiller otelle dolu ve yeni binalar 2 bin yıllık şehir surlarının, tarihi yapıların üzerinde. dahası oymapınar barajına kadar uzanan su kemerleri de yol ve inşaat yapmak için yıkılmış, güzelim köprüler kaderine terkedilmiş. sadece şu bölge korunsa 1 haftada gezilecek bir antik dönem parkı yaratılabilirdi.

    eskiden başsız heykeller dururdu, bir kısmı çalındı, yine giriş yolunun kenarında duran buzdolabı büyüklüğünde üzerinde yazı olan bir mermer kütle çalındı. bizim bilmediğimiz kim bilir neleri yürüttüler.

    diğer antik kentlerin durumu da farklı değil. üzerine beton bina yapılmamış olanları ziyaret ederken yandaki sıvasız apartmanı görüyorsunuz.

    buradaki sorun anadolu yerlilerinin tarihsel miraslarını reddetmesidir. bunun bir benzerini turfan bölgesinde müslüman olan uygurların büyük bezeklik mağarasını süsleyen (bezeyen, bu yüzden adı bezeklik) ve dedelerinin yaptığı muhteşem budist duvar resimlerini kafir kalmuklar yapmış bunları diyerek reddetmeleri, dahası islam'da suret yasak olduğu için güzelim resimlerin gözlerini ağızlarını parçamaları ya da tamamen parçalayıp gübre olarak kullanmalarıdır. üç nesilde resimleri yapanların kendileri olduğunu reddetmişler.

    peki bu resimler nerede şimdi? çok iyi korunmuşları alman arkeolog alfred von le coq tarafından almanya'ya gönderilmiş. sen sahip çıkmazsan sahip çıkan bulunur. bütün tarihsel ve kültürel referansını arap yarımadasında doğmuş bir dine verirsen, anadolu'daki büyük dedelerinin yarattığı muhteşem kültürü terkedersen bu kültürden feyiz almak isteyenler senin sahip çıkmadığın kültürel mirasının üstüne otururur. islam'ın altın çağı denilen dönem de zaten o reddettiğin kültür mirasınının ürettiği eserlerin çevirileri ve o kültürün başka bir seviyeye taşınmasıyla gerçekleşmiştir, o kafa bitince islam toprakları 800 sene sürecek bir gerileme dönemine girmiştir.