şükela:  tümü | bugün
  • başlıktan da anlaşılacağı üzere tarihin akışında kendine özel yer edinmiş sanatsal çalışmalar ;

    1) the artist is present

    1970’li yılların başından beri marina abromovic hem kendini hem de takipçilerini duygusal, entelektüel ve fiziksel olarak zorlayan performanslar ile algılarla oynamayı başarmıştır. çalışmalarına ilham veren kavramlar , fikirlerini iletmek için kendi vücudunu kullanma anahtarıydı. çocukluğundan beri sanat yapan sanatçı , bir gün çalışmalarının artık stüdyoda üretilmesi gerekmediğini ve somut bir şey ortaya koyması gerekmediğini anlamıştır. “ bunu anladım… her şeyle sanat yapabilirdim… bu benim performans sanatımın bir başlangıcıydı.. bedenimi ilk defa seyircinin önüne koyduğumda da fark ettim ki işte benim işim”
    2010 yılında moma’da abromovic, the artist is present adında geniş bir performans sergiledi. çalışma bir performansın uzunluğunu beklentilerin ötesine uzatmanın ,zaman algımızı değiştirmemize ve deneyime daha derin bir şekilde katılmamızı sağladığına inanılmasından esinlenmiştir. marina , boş bir sandalyenin karşısında tahta bir masaya oturmuş , sessizce sırayla karşına gelip insanların oturup gözlerini kendisine kitlemesini beklemiştir. neredeyse 3 ay boyunca günde 8 saat , bir çoğu da gözyaşı döken 1000 yabancı ile bakışmıştır. ( toplamda 736 gün) abromovic :
    “ kimsenin oturup benimle saatlerce bakışmaya zaman ayıracağı hayal edilemezdi ; fakat sandalye sürekli meşgul edildi ve çoğu zaman da sıraya giriyordu insanlar… tamamen bir sürprizdi zira o gözlerde birine bakma ihtiyacını gördüm sürekli..”
    ---------------------------------------
    2) remembering

    çağdaş çinli sanatçı ve aktivist ai weiwei , çin hükümetinin aşırı güç kullanımını , vatandaşlarına yaptığı yanlışları ve kamu görevinin ilgisizliğini eleştirmek için tartışmalı parçalar yaratıyor ve ismini de manidar bir biçimde “hatırlamak” koyuyor.
    eserin çıkış noktası ; çin hükümetinin 2008'deki deprem sırasında kaybedilen yaşamlara karşı ilgisizliği ve sessizliği hakkında farkındalık yaratmaktı.
    eser, her ne kadar uzaktan bakıldığında boyama eseri olarak gözükse de aslında beyaz,mavi,sarı, yeşil ve kırmızı binlerce çantadan yapılmaktaydı. bu renkler aynı zamanda kaybedilen yaşamların gencinden yaşlısına çeşitliliğini temsil ediyor. sırt çantaları organize edildikten sonra kasırga sırasında kızını kaybeden bir annein notu iliştiriliyor “ yedi yıl boyunca bu dünyada mutlu yaşadı.”

    öyle ki sanat eseri sadece çin'de olup bitenler için farkındalık yaratmaya hizmet etmekle kalmıyor, aynı zamanda destek alma hususunda uluslararası bir etki de yaratıyor. dolayısıyla “değişim” bir “ihtimal” haline geliyor.
    ---------------------------------------
    3) the thinker

    auguste rodin aslen the thinker'ı the hell of gates adlı daha büyük bir çalışmanın parçası olarak yarattı. heykel, cehennem çevrelerini gözlemlemek ve çalışmaları hakkında meditasyon yapmak için öne eğilirken ilahi komedya'nın yazarı dante'yi temsil ediyor. michelangelo'nun oturmuş lorenzo de medici portresinden esinlenilmiştir.
    heykel resimde gözüktüğünden çok daha büyüktür . neredeyse 20 fit yüksekliğinde, gövde, rodin'in şimdiye kadar yarattığı her şeyin üzerinde yükseliyor. bu heykelin dünyaya yayılmış versiyonları vardır. bazıları paris’teki rodin bahçeleri’nden, avustralya’da melbourne’e, arjantin’de buenos aires’e kadar.
    ---------------------------------------
    4) china's terracotta warriors

    terracotta heykellerini barındıran mezar alanı yıllarca uykuda kalmıştır. arkeologlar, sitenin 38 mil karelik bir alana yayıldığını ve qin’'in türbesinin mısır'ın krallar vadisi'nden 200 kat daha büyük olduğunu keşfetmişlerdir. içi muhteşem oyulmuş heykel ordusu ile doldurulmuş, incileri tavanlara ve zengin hazineler ve heykellerle dolu odalara benzetilmiştir.
    bu rakamlar unesco dünya mirası listesinden alınmıştır. tahminler, bu heykelleri barındıran çukurların bir noktada 8.000'den fazla asker, 130 savaş arabası, 520 at ve 150 süvari atı içerdiği yönündedir. bu figürlerin çoğu bir zamanlar gerçek silahlara sahipti; bazıları korunmuş, aslında binlerce yıl boyunca icat edilmeyecek olan krom kaplamayla kaplı halde görülmüş ve adeta dumura uğratmıştır uzmanları.
    bazı bilginler, eski yunanlıların bu geniş şaheseri şekillendirilmesinde gerçekten yardımcı olmuş olabileceğine inanır.
    ---------------------------------------
    5) adoration of the magi

    magi'nin hayranlığı, üç maginin bir yıldızı takip ettiği ve bebek isa'ya hediyeler getirdiği ünlü incil sahnesine verilen isimdir. sahne sanatta çokça yer aldı ve birçok ünlü ressamlar botticelli, rembrandt, leonardo ve rubens gibi kendi versiyonlarını çizdi. ilgilendiğimiz kişi, magi'nin yaratılışı'nın kendi versiyonunun en büyük başyapıtlarından sayılan, 13. yüzyıldan kalma bir italyan sanatçı olan giotto. ) özel not, halley’nin comet’inden sonra modellenen giotto’yu bitiren bethlehem yıldızı’dır.)
    zamanlama oldukça iyi sıralanıyor. giotto, tabloyu 1303'te başlattı ve bir süre sonra 1305'te bitirdi . halley’nin comet'i 1301'de var oldu, bu yüzden giotto'nun onu görüp ilham almış olması oldukça mümkün. öyle olsa bile, bu daha önce bahsedilen bayeux gobleninin aynı zamanda norman conquest'ten birkaç ay önce kuyrukluyıldızın 1066 geçişini de gösterdiği gibi, kuyruklu yıldızın ilk temsili olmayacaktır. avrupa uzay ajansı’ndaki insanlar, resmin onuruna o kadar ikna olmuş görünüyorlar ki, görevlerini, sanatçının onuruna göre halley’nin comet “giotto” suna vermişlerdi.
    ---------------------------------------
    6) declaration of ındependence

    john trumbull ‘a ait bağımsızlık bildirgesi, abd tarihindeki en ikonik tablolardan biridir. 1817'de görevlendirilen resim, yaklaşık 200 yıldır abd capitol binasında duruyor ve hatta 2 dolarlık banknotta bile tasvir ediliyor. resmin adı ve önemi nedeniyle, birçok insan sanat eserinin bağımsızlık bildirgesi'nin imzasını gösterdiğini yanlış olarak bilir. gerçekte, thomas jefferson liderliğindeki beş kişilik taslak komitesini (ve ben franklin, john adams, roger sherman ve robert livingston dahil olmak üzere) continental kongre başkanı john hancock'a yapılan bildirinin ilk taslağını sunarken gösteriyordur aslında. tabloda nihayetinde bildirgeyi imzalamaya devam edecek 56 kişiden 42'si gösteriliyor. trumbull 56'nın tamamını da dahil etmek istedi, ancak diğer 14 için otoriter benzerlikler bulamadı.
    ındependence hall'un diğer mimari özellikleri, thomas jefferson'un hafızasından aldıkları eskizden kaynaklanıyordu. tabloda, ilk bakışta thomas jefferson'un john adams’ın ayağına bastığı anlaşılıyordu ve bazıları bunun ikisinin arasındaki politik gerilimi temsil etmek olduğunu düşünüyordu. bununla birlikte, daha yakın bir inceleme, ayaklarının yan yana olduğunu ortaya koymaktadır. emin olmak için, 2 dolarlık banknotun üzerindeki resim, ayakları arasında daha fazla boşluk bırakacak şekilde değiştirilmiştir yani politik gerilim hükümet tarafından bir nevi örtbas edilmeye çalışmış olarak da yorumlayabiliriz.
    ---------------------------------------
    7) p.opular s.ky (section ish)

    trecartin'in filmleriyle ilgili ilk dikkatinizi çeken şeylerden biri, çağdaş video sanatı için sıra dışı olan çok fazla konuşma olduğu. pek çok açıdan, her şey diyalog etrafında dönüyor..
    kompulsif ses manipülasyonları, çizgilerinin etkisini artırıyor; alvin ve sincapları ya da açılmamış şeytanları hatırlatan frekanslara adım atma, döngü ve yükselme. görsel düzenlemeler, diyalogun çılgınca enerjisini daha da abartıyor.
    diğer çağdaş sanat medyasına göre video en gençlerden biri. trecartin'in çalışması ve seçtiği alandaki tereddüt eksikliği, son yirmi yılda sanatçılar tarafından hem ciddiyetle hem de yaygın olarak kullanılan video sanatı için özel bir zafer anlamına geliyor.

    yapılan kurguyu hayal etmekte zorlananlar için video linki
    ---------------------------------------
    8) untitled (fold)

    tauba auerbach kariyeri boyunca resimlerinde çelişkili biçimsel unsurları yan yana koyarak insan zihnini iki rakip varsayımı tek bakışta uzlaştırması gerektiğinde vereceği tepkiyi,ne olacağını merak etmiştir. bu bakış açısı bile ne kadar özel biri olduğunu ortaya koymaktadır. eserde, kendisinin isim vermediği fakat katlama olarak adlandırılan eserinde, yüzey üç boyutlu gözükmesine rağmen ; tuval aslında düz gerilmiştir. bu sanatsal yanılsamayı yaratmak için auerbach , katlanmış ve buruşmuş bir kanvasa boya uyguladı. boya kuruduktan sonra, tuvali düz bir şekilde gerdi , tuval düz gerilmesine rağmen boyalı alanlar tuvali üç boyutlu bir formda gösteriyor ve kıvrımlara sahipmiş gibi görünüyor tuval. gerçek ve boyalı derinlik arasındaki bu ilişki , bunun gibi resimleri aynı anda temsili ve soyut olarak adlandırılmasını sağlar. tauba auerbach’ın bu çalışması bu resimsel çelişkinin ( temsil etme -soyutlama , düzlük ve boyutsallık) dengede tutularak mantığa meydan okumasını ifade ediyor.
    ---------------------------------------
    9) nighthawks

    nighthawks daha çağdaş bir amerikan resmidir. yirminci yüzyılda hazırlanmış görüntü, 1940'ların amerika'sının kısa bir resmini gösteriyor. nighthawk, şehir içinde ürkütücü bir izolasyon hissi yaratıyor görenlerde. tabloya bakarsanız, sokağa çıkacak bir kapı olmadığını göreceksiniz. farklı renkli iç ve dış yüzeylerin kullanılması, bu parçayı bu kadar rahatsız edici yapan şey aslında. bu gizemli yönler bu resmin çok ünlü olmasına yol açmıştır. eşsiz bir zamanın anlık görüntüsü gibi…
    ---------------------------------------
    10) a subtlety

    bir incelik veya muhteşem şeker bebek kara walker'ın brooklyn'deki eski domino şeker fabrikasında yaptığı çalışmadır ve güney'deki antebellum'da siyah bir kadını simgeleyen bir sfenksin hakimiyetindedir.

    kara walker, etkileyici başarısını üç boyut ve anıtsal ölçek içerecek şekilde genişletiyor. bu süreçte, aşırı kullanılmış bir sanat-gözlük formülü ve kendi eserleri üzerinde çıtayı yükseltiyor. ve şeker ticaretinin çelişkili tarihi ve fiziksel kalıntısı ile dolu büyük ve çürüyen bir yapıya bir tür ön yıkım arıtma ritüeline maruz kalıyor.
    yüksekliği 35 metre olan sugar baby, 19. yüzyılın sonlarında inşa edilen muazzam bir deponun arkasına doğru yerleştirildi ve domino'nun bir zamanlar karayipler'den gelen rafine ve ambalajlama için sandaldan aldığı ham şeker kamışını depolamak için kullandı. bir zamanlar lüks - yenilebilir masa süsleri gibi zenginler için yapılmış şeker heykellerdi - şeker, büyük ölçüde köle işçiliği nedeniyle daha yaygın bir şekilde erişilebilir hale geldi. yaklaştığınızda, sugar baby'nin ekstra geniş elleri, daha güçlü görünmesini sağlayan bir foreshortening yaratır. sol eli, eski “incir” yumruğunda, ilk iki parmağından başparmağı sıkık haldedir. müstehcen bir jest, nazar karşı koruma ve zamanın en uzağında bir doğurganlık sembolüdür.
    ---------------------------------------
    11) huffy howler

    huffy howler , kendisinden heykel bekleyenleri üzmüştü ; zira kullandığı materyaller el çantaları , çakıl ve deri tokalar başta olmak üzere çoğu çöp yığını gibi duruyordu. ancak new york’da rachel harrison , bu sıra dışı malzemeleri bir araya getirerek tutarlılık ve saçmalık arasında mükemmel bir titizlik gösteren benzersiz bir bütünlük türünü oluşturdu. heykelleri kompleksler olarak nitelendirdi ve robert rauschenberg’in 1950 ve 1960 yılı ikonları aksine, resim ve heykellerin birleşiminin aksine, daha önce hiç bir araya gelmemiş materyalleri bir araya getiriyordu.
    eserde dikkat çeken bir diğer ayrıntı ise bir koyun derisi üzerinde asılı mel gibson’un braveheart filminden bir fotoğraf. ( iskoçya’nın ingiliz sömürgeciliğine karşı savaşan william wallace hakkında çekilmiş bir kafa.) ilk bakışta oldukça değersiz malzemelerden yapılmış öylesine bir çalışma gibi görülse de yakından bakıldığında koyun derisiyle karıştırılmış senteteik bir kurt kurdu görülebilir. yine diğer ceplerdeki çakıllar ise kendi ceplerini taşlarla doldurup nehirde intihar etmiş virginia woolf’u işaret ettiğini gösteriyor. oldukça ayrıntılı ve ses getirmiş bir çalışma…
    ---------------------------------------
    12) napoleon leading the army over the alps

    “resim, içinde yaşadığımız dünya ile ilgilidir. siyah erkekler de dünyada yaşar. benim bu seçimim onları dahil etmedir. bu benim için evet demenin bir yolu.”
    -kehinde wiley

    tarihsel olarak bakıldığında, portre sanatına sadece bir benzerlik yaratmakla kalmayıp aynı zamanda konu ile ilgili fikirleri iletmek olmuştur. örneğin, 18. yüzyıl boyunca, kiliseden ve aristokrasiden olan büyük patronlar, toplumdaki önemini vurgulamak için portreler yaptırmışlardır.işte bu portre de, jacques-louis david'in alpleri geçen bonapart resmindeki napolyon bonapart figürünün duruşunu taklit ediyor. wiley, geleneksel atlı portreyi (napolyon figürü için ) çağdaş kıyafetler giymiş anonim genç bir siyah adamla değiştirerek dönüştürüyor. böylece sanatçı, siyahi kültürel deneyimi kabul etmeyen tarihi ,geleneklerle yüzleştiryor ve eleştirmiş oluyor. böylelikle wiley, siyahi kimliği yeniden tanımlayan ve onaylayan ve aynı zamanda batı resminin tarihini sorgulatan yeni bir portre ikonu sunmuş oluyor...
    ---------------------------------------
    13) the trevi fountain

    roma çeşmesi, italya'daki bu ünlü çeşme türlerinin en büyüklerinden biridir ve önemi dünya çapında bilinmektedir. yüksekliği 86ft olan ve 15. yüzyılda hazırlanmış bir barok tarzına sahiptir. bu goliathın tam ortasında neptün duruyor. bu çeşme las vegas'taki kopyasıyla karıştırılmamalıdır. efsanevi nitelikleri, kopyalanmak isteyen her şeyinin yerini alır. okyanusun efendisi neptün, at arabası tarafından yönetilir ve iki tarafına da eşlik eder. hayvanların farklı mizaçlarının yorumlanması, denizin dinginliği ve saf kendiliğindenliğinin simgesidir.
    ---------------------------------------
    14) the ceiling of the sistine chapel

    michelangelo'nun bir başka eserlerinden sistine şapeli’nin tavanının tamamı, sadece bu çalışmanın büyüklüğüne katkıda bulunduğu devasa kubbeli bir yüksekliğe yansımıştır. her bölüm, eski vasiyetlerden farklı bir sahneyi göstermektedir.
    bu fresklerin en ünlüsü, adem'in yaratılışıdır. tanrı, adem'e uzanmış bir eliyle bir melek bulutunda yüzer haldedir. şüphesiz , sanat tarihinin en ünlü resimlerinden biri. michelangelo, sistine şapeli'ni 1512'de tamamlamıştır.
    ---------------------------------------
    15) jupiter and semele by gustave moreau

    moreau'nun fransız sembolist ve çöküş dönemindeki çalışmaları, zeus'un roma eşdeğeri olan jüpiter hikayesinden çıkan mistik bir dünyayı tasvir ediyor. jüpiter mahkemesinde bir dizi mitolojik tanrı ve yaratığa ev sahipliği yapıyor. moreau, italyan rönesansından ilham almıştır. hayatı boyunca 8.000'den fazla resim ve çizim yapmış ve gelecek nesil sembolist sanatçıları etkilemiştir.
    sanatçının jupiter et semele hakkında söyledikleri:
    “ilahi atıkların nüfuz ettiği, bu ardışıklık ile yenilenen ve arındırılan semele, yıldırım çarpması sonucu ölür ve onunla birlikte karasal sevginin dehasını, keçi toynaklı dehasını da öldürür”
    ---------------------------------------
    16) marat (sebastia˜o)

    ön bilgi : rio de janeiro'nun kuzey ucunda 321 dönümlük bir arsa olan jardim gramacho, 2012'de kapanana kadar dünyanın en büyük çöplüğüydü.
    rio merkezli sanatçı muniz çöplükten toplanan çöpleri kullanarak sanat tarihinin ikonik görüntülerini yeniden yaratan the pictures of the beabage adlı bir dizi meydana getirdi .
    muniz’in çalışması çağdaş sanatla ilgili bir dizi önemli soru da soruyordu . özellikle halkçı sanat ile ilgilenen çağdaş sanatçılar için ortak bir uygulama haline gelmiş “marjinalleşme” veya toplumun daha fakir kesimleriyle işbirlikleri konusunda başlamak için iyi bir konseptti.
    ---------------------------------------
    17) the weather project

    tate’nin türbin salonuna girerken , eliasson’un the weather project’i ziyaretçileri tavanda asılı dev bir küre ile karşılar. salondaki ince bir sis ve büyüleyici kızıl ışıltı tüm salona yayılmıştır.. danimarkalı sanatçı tarafından yapılmış tüm çalışma mekanın tüm hacmini etkin bir biçimde kullandığı için şimdiye kadar yapılmış “en büyük kapalı çağdaş sanat eseri” olarak adlandırılır. oluşumu bir fenomen haline gelmiş ve kurulumu sırasında dahi 2 milyon insan tarafından ziyaret edilmiştir. türkçe adıyla hava durumu projesi , müzelerin 1990 itibarı ile sanatsal eserleri kendi mekanında sergi olarak kullanılmaya başlamasının geldiği eğilimdendir. eleştirmenler tarafından genelde gereksiz bir alan kaybı gibi görülse de bu tarz deneysel çağdaş kurulumlar müzelere daha fazla kişinin ziyaret etmesinde her zaman önemli bir ön ayak olarak kabul edilir.
    ---------------------------------------
    18) arnolfini portrait

    1434 yılında hollandalı sanatçı jan van eyck tarafından boyanan arnolfini portresi, sanat tarihçileri tarafından tarihteki en önemli tablolardan biri ve aynı zamanda sürekli bir tartışma kaynağı olarak görülüyor. normal şartlarda yeni başlayanlar için, resim yağlı boya ile yapılır - günümüzde gelenekseldir ; ancak 15. yüzyılın başlarında batı avrupa sanatında oldukça nadir bir şeydir bu.
    bu, van eyck'in diğer resimlerde nadiren görülebilecek şekillerde ayrıntılarını tam olarak keşfetmesini sağladı. yakından bakarsanız, arka duvardaki aynanın, kapıda duran iki figür de dahil olmak üzere tüm odayı yansıttığını görebilirsiniz. (köpek dikkat çekici bir şekilde yoktur.) sanatçı bile (biraz) dışbükey aynanın bozulmasını hesaba katmıştır. inanılmaz bir şekilde, ayna çerçevesi içindeki daha küçük madalyonlar, mesih tutkusundan sahneleri gösteriyor.
    ancak, resmin tartışmalı kısmı ayna değil, çiftin kendisidir. o zamanlar evin etrafında duran çağdaş insanları boyamak alışılmadık bir durumdur, bu nedenle tarihçiler resmin daha derin bir anlamı olabileceğini savunmuşlardır her zaman. spesifik olarak, bazıları sanat eserinin tanıklık eden kapıdaki esrarengiz figürlerle yeni evli bir gelin ve damat gösterdiğini iddia etmişlerdir. herkes bu iddiayı kabul etmiyordur tabii ki de ve uzmanlar, resimdeki her bir dakikayı, çiftin el ele tutuşmasından kadının saçını nasıl giydiğine ve iki kişi arasındaki ilişkiyi kurmaya çalışmasına kadar analiz etmiştir.
    ---------------------------------------
    19) manneken pis

    brüksel’de hiç bulunmadıysanız, belçika’nın en dikkat çekici yerlerinden biri olan manneken pis’e merhaba dediğinizden emin olun. adından da anlaşılacağı gibi, bir çeşmeye işleyen küçük bir çocuğu temsil eder ve kayıtlar 1388'den bu yana bulunduğunu gösteriyor. o zamanlar, halka açık bir çeşme olarak hizmet veren bir taş heykeldi, ancak o heykel ya tahrip edildi ya da bazı yerlerde çalındı. bugün tanıdığımız manneken pis, flaman heykeltıraş jerome duquesnoy tarafından 1619'da tasarlandı ve kuruldu. heykelin kökenini çevreleyen oldukça az sayıda efsane vardır; en ünlüsü, kuşatma altındayken brüksel'i kurtaran küçük bir çocuğun hikayesidir. bunu, düşmanı şehir duvarlarını havaya uçurmaya çalışırken sigortakara işleyerek yapmıştır hikayeye göre.
    başka bir efsane, heykelin aslında iki yaşındayken leuven'in ııı. dükü godfrey'e ait olduğunu söylüyor. hikayeye göre, bir savaş sırasında, askerler onu sepete koydu ve bir ağaca astı. oradan savaşı kaybeden düşman tarafından ele geçirildi. bugünlerde, heykel, kentin en önemli turistik cazibe merkezlerinden biridir ve heykeli arada spor kıyafetleri ile görürseniz şaşırmayın. bunun nedeni, 18. yüzyıldan beri onu süslü kıyafetlerle giydirmenin bir gelenek olmasından mütevellittir. sürekli yeni kıyafetler alınır ve gardırobunda 900'ün üzerinde takım elbise vardır.
    ---------------------------------------
    20) the ancient of days

    bu suluboya aşındırma işlemi ; bir yazar, ressam ve vizyoner william blake tarafından tamamlanmıştır. bu kitapların sadece 13'ü dünya genelinde kütüphanelerde ve üniversitelerde yayılmış durumdadır. her biri eşsiz görülür ; çünkü blake onları elle renklendirmiştir.
    dört yaşındayken sahip olduğu efsanevi bir vizyondan ilham aldığını iddia eden blake, eserin favorilerinden biri olduğunu belirtir. william blake’in karmaşık mitolojisinde, bu resim, nedeni ve yasayı temsil eden bir tanrı figürünün bir yapılanması olan urizen’i temsil eder. mimarın, evreni uygun gördüğü şekilde yaratma ve yönetme araçlarını taşır.
    ---------------------------------------
    21) the last supper

    “son akşam yemeği” resminde ortaya konacak çok şey var. bu şaheser aynı zamanda leonardo da vinci'den başkası tarafından yapılmamıştır. bazı araştırmacılar, ellerin ve yiyeceklerin bazı melodik notlar gösterdiğine inanırken, diğerleri bu resmin matematik ve astroloji bilimi olduğuna inanıyor.
    resimde on iki havariler var. isa onlara, birinin kendisine ihanet edeceğini açıkladığında, farklı tepkiler ve ifadeler verirler. bu tablo, müjde'ye göre isa'nın çarmıha gerilmeden önce havarileri ile geçirdiği son yemeği işaret ediyor.
    dediğimiz gibi “satırlar arasında” okuyacak çok şey var! bırakılan tuz, bir şanssızlığın işareti olarak tartışılan ihaneti ifade eder. her elçinin görünüşünün gerçek bir yaşam modeline dayandığına inanılıyor ve leonardo da vinci'nin judas ‘ ın en mükemmel yüzünü bulmak için milan'ın hapishanelerini kişisel olarak ziyaret ettiği sanılıyor.
    ---------------------------------------
    22) guernica

    bilbao’nun 30 km kadar kuzeyinde yer alan , içinde franco’ya karşılığıyla bilinen ama silahsız baskların yaşadığı guernica adlı küçük kentin üstünde bir alman uçağı belirmişti ve ardı ardına şehre 6 bomba bırakmıştı..devamında yine alman ve italyan uçakları gelmiş ve o küçük savunmasız şehre binlerce bomba bırakmış kaçmaya çalışanları vurmuşlardı..bu saldırı faşist düşüncenin dünyaya bir meydan okumasaydı tüm kuralları yerle bir edeceklerini sivil falan dinlemeden her yeri yakıp yıkacağının bir göstergesiydi..bu saldırı kendi müttefikleri dahil bir çok kişinin tepkisini almış zamanının tüm sanatçılarının protestosuna konu olmuştur..picasso da bunlardan biriydi..o zaman picasso’ya bir teklif gelmişti bu saldırıyı bu vahşeti resmetmesine dair.. picasso zaten buhran içinde olduğu ve üretkenlikten uzak olduğu bu dönemde bu teklifi kabul etmiş ve kendisinin ve dünya tarihinin en önemli eserlerinden biri olan guernica’yı yapmayı kafaya koymuştu..tabi yine bu eseri yaparken bir kafede gördüğü ve bıçakla oyunlar yapan dora maaradlı kadının fotoğrafçı olmasını öğrenmesiyle onu işe almıştı..devamında dora maar la bir ilişkiye başlayan picasso guernica’nın yapım sürecindeki tüm anları sevgilsinin fotoğraflamasını sağlamıştı..bu ilişki bu güzide tablonun yapım aşımasındaki picasso’nun fikirsel gelişimini ve eskizlerini fotoğraflamasınıdan dolayı sanat camiasında da önemli bir yer teşkil etmiştir.çünkü picasso guernica’yı resmederken aslında ilk başta resimdeki ölen atların karnından yunan mitolojisinde yeniden doğuşu simgeleyen uçan at sembollerini falan kullanıyormuş fakat her ne kadar iyi direnişçi ruhlu biri de olsa bu tablodan umudu silmiş yerine sadece vahşet bırakmıştır.. tablo adına tek optimist yaklaşım tablonun en tepesinde yer alan kem gözün içinde dehşetle yanan ampule(bu faşitlerin ateşini simgeliyordu) karşı uzun kollu birinin tuttuğu gaz lambasıydı(bu da toplumun güçsüzde olsa bu faşistlere kafa tuttuğunu gösteriyordu.)
    ---------------------------------------
    23) mona lisa

    leonardo da vinci tarafından 1505 yılında yapıldığı sanılan mona lisa tablosu, rönesans kadın portresinin ilk örneği olarak tanınır. bir kavak tablo üzerine yağlı boya olarak çalışılan eser 54 cm * 74 cm orjinal ölçülerindedir. görece olark küçük ölçülerine rağmen dünyadaki en ünlü tablolardan biridir.
    mona lisa’da tabloya konu olan kadının kimliği gizli kalmıştır. mona kelimesi aslında hanımefendi anlamına gelen ma donna kelimesinden türemiştir. halen çoğunlukla hz. meryem içinde kullanılır. portreye konu olan kadının kim olduğu hususunda ise 1550 yılında da vinci’nin biyografisini yazan vasarinin tespiti gerçeğe en yakın kabul edilendir. vasari’ye göre kadın, floransalı tüccar francesco del giocondo’nun eşi olan lisa di antonio maria gherardini’dir. fakat yine de bu tespit yüzde yüz gerçek kabul edilmez çünkü vinci resmi tamamladığında kimseye sunmamış bilakis kendisi saklamıştır. bir başka iddia ise vinci’nin kendini kadın formunda çizdiğidir ki bu iddianın sahibi olan bell laboratuvarlarından lillian schwartz, vincinin bir portresini mona lisa portresi ile karşılaştırarak bu sonuca ulaşmıştır.
    temaya bakılmaksızın mona lisa tablosu, sfumato’nun yani gizemli bir ruh hali yaratan yumuşak, puslu ana hatların harikulade kullanımını gösterir.bu tekniği kullanan da vinci kadının yüzünde belirsiz bir ifade yakalamayı başarmıştır. mona lisa’nın gülümsemesinin kusursuz doğasına daha fazla mürekkep harcanmıştır ki gülümsemeye bakılan açıya göre ifadesi farklı olsun.
    ---------------------------------------
    24) the bayeux tapestry

    ön bilgi ; goblen duvara asılan işlemeli örtüye denir.

    bayeux goblen, orta çağ'dan sağ kalmanın en önemli eserlerinden biridir. norman istilası sırasında fatih william ve kral harold arasındaki savaşı gösteren 50 sahne ile işlenmiş 70 metre uzunluğunda (230 ft) bir bezdir. 900 yaşın üzerinde olmasına rağmen, goblen hala dikkat çekici bir durumda.
    soylu olmak istiyorsanız, bayeux goblen teknik olarak goblen değildir. benzer gözükmesine rağmen farklı bir teknik kullanan bir nakışdır. iplikler, her şeyi bir tezgah üzerine dokuma yerine görüntüler oluşturmak için bir taban kumaşa dikilir. goblenin ingiltere'nin dört bir yanındaki rahibeler tarafından yapıldığı ve bir araya dikildiği yönündeki hikaye de olası görünmüyor.
    modern uzmanlar, birçok sahnede karakterlerin birbirinden farklı görünmesine rağmen, nakış tekniklerinin tutarlı kaldığını düşünüyor. bu, onların goblenin muhtemelen yetenekli bir ekip tarafından yapıldığı sonucuna vardı. goblen en büyük gizem yapımlarından biri olarak anılmaya devam ediyor. william’ın kardeşi piskopos odo, gobleni uzun süre taşıyabilecek en uygun aday olarak kabul edildi. bununla birlikte, yeni bir teori, mağlup harold’un kız kardeşi edith godwinson’un yeni kralla yönelik bir jesti ihtimalinin de mümkün olabileceğini söylüyor. tarihçilerden biri de scolland adlı tasarımcılardan biri olarak adlandırılan bir keşiş tasarımı olarak adlandırdı, çünkü dikişçi kendini goblenin sahnelerinden birinde tanık olarak tanımlıyordu ona göre.
    ---------------------------------------
    25) perseus with the head of medusa

    floransa'daki piazza della signoria'ya seyahat ettiğinizde , rönesans sanatının şaşırtıcı bir sergisine şahit olacaksınız. bunun nedeni, meydanın bandinelli'den hercules ve cacus, giambologna ve medici aslanları tarafından sabine kadınlarının tecavüzünü içeren, paha biçilemez heykel koleksiyonuna sahip olmasıdır. bununla birlikte, en çok dikkat çeken heykel, hiç şüphesiz cellini’nin başyapıtı, medusa’nın başkanı perseus’tur. yapıtın adı oldukça açıklayıcıdır. cellini, medusa’nın başını havaya kaldırırken, cansız bedenini ayaklarından kaldıran muzaffer bir perseus'u tasvir eder. hikaye, halkla bu güne kadar yankılanan yunan mitolojisinde popüler bir hikaye. heykel, büyük dük haline geldiğinde ve 1554'te halka açıldığında cosimo ı de medici tarafından görevlendirildi.
    o zamanlar perseus, söz konusu hercules heykeli, michelangelo’nun david’i ve donatello’nun judith ve holofernes’iyle piazza’yı paylaşıyordu. ancak, michelangelo ve donatello’nun heykelleri müzelere ve yapılan kopyalara götürülürken, orijinal perseus neredeyse 500 yıl boyunca meydanda kaldı . cellini çalışmalarını imzalamak için garip bir yol buldu (ismini perseus'un kanadı üzerine koymanın yanı sıra). perseus’un kafasına arkadan bakarsanız, kaskının ve saçının bir yüz ve sakal oluşturduğunu görebilirsiniz. mükemmel bir benzerlik olmasa da, pek çok kimse cellini'nin kendisini kahramanın kafasının arkasına oyduğu konusunda hemfikir.
    ---------------------------------------
    26) lenin bust

    bir lenin büstü o kadar da şaşırtıcı değil ilk duyuşta. geçtiğimiz yüzyılda dünyanın dört bir yanında dikilmiş bir sürü şey var. bu büstü özel kılan ise yerleşimi - antarktika'da. özellikle güney kutbu'ndaki en uzak yer olan erişilmezliğin dibinde. soğuk savaş sırasında amerikalılar, güney kutbu'nda bir araştırma istasyonu inşa ettiler. sovyetler de onları görmeye istekliyken, 1958'de bir tane inşa etmişlerdi. sadece daha özel kılmak için bulabilecekleri en zor yerlere inşa ettiler. tamamen bir tekbeşçilik oyunu olarak yapılmıştı. sovyetler orada sadece birkaç hafta kaldılar ve dışarı çıktıklarında bacaya bir lenin baskını attılar. gelecek on yılda, birkaç yeni keşif gezisi (1967'de sonuncusu olan) araştırma istasyonuna gitti. daha sonra istasyon ve büst 40 yıl boyunca unutuldu. 2007'de, kanadalı bir antarktika kaşif ekibi, erişilemezlik direğine ulaşan ilk insanların olma rekorunu kırmak istedi. 49 günlük bir trekten sonra hedeflerine ulaştılar, burada geriye kalan tek şey - lenin büstü ile karşılandılar. artık her şey karla kaplıydı. ve bu çalışmanın tarihe geçen fotoğrafı ortaya çıkmış oldu.
    ---------------------------------------
    27) rokeby venus

    diego velasquez, ispanyol altın çağının önde gelen sanatçılarından biriydi ve rokeby venüs, en tartışmalı çalışmalarının yanı sıra en iyi çalışmalarından biri olarak kabul edilir. konu meşru - çıplak bir venüs, aynanın içinden bakarken tekrar gözlemciye gösterilmiştir. erotizm geliştiği sürece, sanatta bu noktaya kadar çok daha açık şeyler betimlenmişti. ancak, velasquez, 1651'de ispanyol engizisyonu neyin izin verilip neyin verilmediğine dair söylenecek çok şeyin olduğu bir zamanda, resmi bitirdi ve sanattaki çıplaklığın “yaramaz” listesinde yer aldı.
    sanatçıların para cezasına çarptırılması uzun sürmedi ve sanat eserleri ele geçirildi. sadece velasquez ispanya kralı himayesinde olduğu için, philip ıv, ondan kurtulabildi ve bu hala hayatta kalan tek kadındı. neredeyse bir yüzyıl boyunca ingiltere'deki rokeby parkında barındırıldı. 1906'dan beri, resim londra'daki ulusal galeri'de bulunuyor. resmin bir kısır saldırının kurbanı olduğu 1914'te tekrar manşetlere girdi. fail, emmeline pankhurst'ün tutuklanmasını protesto etmek için değerli bir şeyi imha etmek isteyen mary richardson'du. resme bir baltayla saldırdı ve yedi uzun kesik çizgiye neden oldu, ancak sonuçta tuval tamamen restore edildi.
    ---------------------------------------
    28) david

    michelangelo’nun david’i muhtemelen dünyadaki en ünlü heykel. heykel 5 metreden (17 ft) yüksek ve iki, floransa'daki galleria dell'accademia'da bir sütuna bakacak şekilde yerleştirilmiş ve 1873'ten beri bu şekilde olmuştur. (heybetli ve kendinden emin.) ancak, yakından bakıldığında, endişesi, tedirginlik, saldırganlık ve hatta korkudan ötürüdür. michelangelo ona bu ifadeyi rastgele vermeyecekti, bu yüzden insanlar şimdi david'in goliath ile savaşmaya hazırlandıklarını gösteriyor diye yorumlamıştır.
    bu, david'in sağ elinde bir silah tuttuğu iddiasıyla destekleniyor. iki floransalı doktor david'i inceledi ve heykele uygulanan ayrıntı düzeyinde hayretler içinde kaldı. sağ bacağındaki gerginlik, kaşları arasındaki kasların gerilmesi ve burun deliklerinin şişmesi hepsi david'in bir düşmanı taş atmaya hazırlandığını işaret ediyordu. bu sonuç aynı zamanda, heykelin sıkça farkedilmiş, nadiren tartışılan bir yönüne de dayanıyor; david’in merhametsizliği. david’in pisello’su italyanlarla dolu bir şakadır, ancak heykeli görenlerin çoğu, michelangelo’nun neden bu kadar mütevazi boyutlar verdiğini merak ediyor; ancak anatomik olarak, kıvrılmış ek parça ölümle savaşmak üzere olan birisini kusursuz bir biçimde tamamlıyordur.
    ---------------------------------------
    29) the garden of earthly delights

    dünya lezzetleri bahçesi, görmeniz en muhtemel ve iddialı resimlerden biridir. teknik olarak, hollandalı usta hieronymus bosch tarafından 1490-1510 yılları arasında boyanmış bir triptiktir (üç ayrı panel). sol panelde adem ve havva, cennet bahçesi'ndedir. orta panel, çeşitli etkinliklerde yer alan insan ve hayvan karakterleriyle dolu zengin bir panoramayı gösterir. sağ panel daha karanlık ve cehennem dolu bir dünyayı gösteriyor. ilk bakışta bosch, muhtemelen hayatın cazibesine karşı bir uyarı olarak bile cenneti, dünya'yı ve cehennemi betimliyor. bu genellikle sanat tarihçileri arasındaki genel fikir birliğidir, ancak sanat eseri o kadar karmaşık ve soyut imgelerle doludur ki, 600 yıl sonra dahi resim hakkında hala yeni şeyler keşfediyoruz. örneğin, müzik triptikte büyük bir rol oynar ve çok sayıda karakter alışılmadık şekillerde (kalçaların arasına yerleştirilmiş olan oluklar gibi) müzik aletleri çalmaya başlar.
    hatta çok önemli bir ek bilgi olarak ; oxford'daki müzikologlar aletleri yeniden konseptlediler ve çalmaya çalıştılar, sadece korkunç ses çıkarıp-çıkarmadıklarını keşfetmek için. ancak bosch’un popo temalı müziğinden daha fazlası var ; yakın zamanda cehennem panelindeki bir karakterin arka ucunda basılmış notalar olduğu keşfedildi. tabii ki, "600 yıllık popo şarkısını cehennemden" yazıp kaydetmeden önce sadece bir zaman meselesiydi.
    ---------------------------------------
    30) the scream

    çığlık, edvard munch'un bir resmiydi ve en başından beri insanların dikkatini çekti ; hatta bazılarını korkuttu. bu resmin nasıl yaratıldığının hikayesi oldukça ilginç. bir gün munch arkadaşlarıyla birlikte şehrin sokaklarında yürürken durdu ve gökyüzüne baktı… kan kırmızı rengine sahipti. ayrıca şehrin altından hafif bir gıcırtı sesi geldi. bu ortam nedeniyle doğadan gelen sonsuz çığlıklar olduğunu hissetti.
    bu olaydan sonra, resim ile oynayıp kırmızıya boyayarak resimi tamamlamaya devam etti. daha sonra, edvard munch, resmin arkasındaki kişisel acıyı anlattı. birkaç yıl boyunca neredeyse kızgın olduğunu söylendi ; fakat çığlık, sınırlarını nasıl zorladığını ve bir daha asla sevebilme umudunu bırakmadığını anlatıyor.
    ---------------------------------------
    31) three girls

    üç kız, genellikle ‘frida kahlo’ olarak kabul edilen amrita sher-gil tarafından yapılan bir portre. “üç kız”, 1935 yılında boyandı; 1934'te avrupa'dan hindistan'a döndükten sonra sher-gil tarafından ilk kez boyanmıştır. bu tablo, hintli sanatçıya avrupa altın madalyası olarak geri dönüş sağlamıştır. resim, sabrın ve itaatkarlığın özü olan üç bayanın çaresizliğini gösteriyor. kendi geleceklerinde söz sahibi olmayan hintli hanımların semalarını yakalamanın duygusal ve yürekli hikayesi. sessiz ifadeler, beden dili ve kullanılan renk paleti melankoliyi gösterir.
    bu resim sanatçı, üç kız kardeşin onunla buluşmaya geldiği bir tatil için dedesinin evini ziyaret ederken hayat buldu.shergill, bu kızların saçtığı masum cazibeden çok etkilendi ve böylece onları resmetmeye karar verdi. bu ünlü sanat eseri hakkında ilginç olan şey, bu resmin haydarabadlı nawab salar jang'a gönderilen bir dizi resim parçası olmasıydı, ancak tüm parçalar onun tarafından reddedilmiştir.
    ---------------------------------------
    32) starry night

    van gogh, ölümünden on üç ay önce 1889'da starry night'ı yarattı. bu sırada fransa'daki saint-remy'de bir ilticada kaldı ve davranışları özellikle şiddetli saldırıları nedeniyle değişkendi. starry night'ın ilticadaki yatak odası penceresinden görünümü gösterdiğine inanılıyor. starry night resmi, van gogh'un ilk gece tuvali değildi, çünkü önceki yıl rhone'daki starry night ve café terrace'daki starry night'ı çoktan bitirmişti.

    van gogh, bir tuvali hayal gücüyle boyamak istiyordu, bunun parçaya daha fazla değer katacağına inanıyordu ve “tek bir gerçeklikle görebildiğimizden daha heyecan verici ve rahatlatıcı bir doğa yaratmayı başarabiliriz” dedi. erkek kardeşi theo’ya yazdığı bir mektupta, temanın şöyle olmasını istediğini söyledi: ' yıldızlı bir geceselvi veya muhtemelen olgun buğday tarlasının üstünde. starry night, van goghs'un hafızadan boyamak istemesinin gerçekleştirilmesiydi bu onun en duygusal parçası olmasını açıklayabilir.

    “van gogh harfi daha sonra bir kez daha starry night anlamına gelir;
    bana bunun böyle bir mavinin mavi olduğunu söylemeye gitme, ya da maviydi, değil mi? güzel - onları mavi yap ve yeter! "

    gece gökyüzü enerji dolu ve altındaki sessiz köy ile tezat oluşturuyor. starry night’ta gösterdiği kasabanın bir kısmı uydurma ve kilise kulesi anavatanı olan hollanda’yı aklına getiriyor.

    van gogh, sol ön planda, genellikle mezarlıklarda bulunan ve yasla ilişkilendirilen bir selvi ağacı içerir. bu ağaç, dünyayı ve gökyüzünü birbirine bağlar ve bu, sanatçıların ölüm hakkındaki düşüncelerini yansıtabilir - ölümün yaşamlar yolculuğunun hedefi olduğu anlamına gelir. bu nedenle, starry night, van gogh'un ölümle ve öbür dünyayla ilgili süregelen endişesini temsil ediyor gibi…

    van gogh'un starry night'ı yarattığı sırada bir sığınma dairesinde yaşadığı gerçeği, aklın çerçevesi hakkında sorulara yol açtı ve bu starry night'ı anlam ve önem açısından yorumlamaya açık bıraktı. bir açıklama van gogh'un fakirlere yardım etme arzusunu ve daha önce dine olan bağlılığını ifade eder. onbir görünür yıldızın yaratılış kitabından gelen bir alıntı ile ilgili olduğunu ve kilise kulesinin geçitle bağlantılı olduğunu öne sürüyor. ancak van gogh'a göre bu resim, bir sanatçı olarak değerini kanıtlamanın bir yoluydu ve gauguin ve bernard gibi sanatçıların eserleriyle rekabet etmek için bir fırsattı…
    ---------------------------------------
    33) composition with red blue and yellow

    (piet mondrian, kırmızı mavi ve sarı ile kompozisyon, 1930)
    mondrian’ın eseri, sanat tarihine büyük bir yumruk katan küçük resim (18 inç x 18 inç) ile temel bileşenlerine biçim, renk ve kompozisyonun radikal bir damıtılmasını temsil ediyor. paletini birincil üçlüyle (kırmızı, sarı ve mavi) + siyah ve beyazla sınırlandıran mondrian, minimalizmi öngören kareler ve dikdörtgenlerin düzeneğinde karışmamış halde pigmentler uygulamıştır.
    ---------------------------------------
    34) the school of athens by raphael

    raphael’in en iyi bilinen resmi atina okulu’dur. bu anakronistik resim, binlerce yıldan beri eski filozofları tek bir sahnede bir araya getiriyor. raphael’in bu tablodaki ilham kaynağı,platonik akademi’de çalıştığı antik bilgeliğe saygı duyan, çağdaş olan giovanni pico della mirandola’nın felsefesinden kaynaklanmış gibi görünüyor. ayrıca cosimo de medici bu eserin himayesinde de etkili olmuştur. tarihçiler, vatikan'daki resmin duvarının yanındaki yapım aşamasında olan aziz pete katedrali'ne gönderme yaptığını ileri sürerler. bu mimari detayın, bitişiğindeki detayların kavisli kemerleri andırdığını çok rahat bir biçimde söyleyebiliriz.
    ---------------------------------------
    35) rhine ıı

    alman fotoğrafçı gursky'nin eseri olan rhine 2, yaklaşık 12 metre uzunluğunda ve 7 metre yüksekliğindedir. bu muazzam büyüklük çok fazla kompozisyon olasılığı verse de fotoğraf çok basit bir formatla ele alınmıştı. genel görüş ( almanya’da) ortamın ağaçlar , elektrik hatları ve hayvanlarla dolu olmasına rağmen ; gursky tüm bunları hem analog yöntemi hem de dijital işlemlerle yok etmişti.
    gursky’nin bu dijital manipülasyonu , fotoğrafçılığın artık resim sanatı gibi bir sanat formuna eş değer olup olmadığı konusunda tartışmalara yol açmıştı. çalışmaları, renkli fotoğrafçılığın bu boyutta bu kadar ayrıntılı olarak aksedilmesi toplumsal sanata kayda değer bir paradigma kayışı olarak yorumlandı. etkisi , geniş çapta tuval çalışmalarıyla büyük yer edinmiş mark rothko ve barnett newman’ın resim alanları çalışmalarıyla benzer kabul edilmiştir.
    esrarengiz ve silinemez rhine 2 , insanın ve fotoğrafçılığın 20 ve 21. yüzyıldaki potansiyelinin güzel bir biçimsel yakalamasıdır. ( dünyayı istendiği gibi , daha iyi veya daha kötü yansıtabilmenin)
    ---------------------------------------
    36) american gothic

    bu, grant wood adlı bir amerikalı sanatçının modern bir resmi.
    bu resmi yapmak için ilham bulmasının hikayesi, başka bir sanatçının onu ıowa çevresinde gezmeye götürmesiydi, böylece bir sonraki çalışmaları için ilham bulabilecekti. etrafta gezerken, gotik tarzda inşa edilmiş küçük bir ev gördü. grant evi çizdi ve sahibinin rızasını aldıktan sonra, böyle bir gotik tarzı ev için mükemmel olduğunu düşündüğü insanlarla bir resim oluşturmayı düşündü. tabloda diş hekimi ve kız kardeşi olmak üzere iki karakter gösteriliyor.
    ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
    kaynaklar :

    bigthink
    liverse
    mentalich
    timeout
    non-newz
    artsy( sadece şablonu alındı , içerikler farklı 10 siteye ait)
    theartstory

    edit ; kaynaklar eklendi ve biçim olarak düzenlendi.