şükela:  tümü | bugün
  • tek tanrılı dinlerin kabul ettiği, her şeye kadir olan tanrı. islam kendisini allah şeklinde çağırırken tevrat'da da yehova ismiyle anılmaktadır.
  • tek tanrı'nın tüm dinleri birdir; yalnızca aşçılar ve yemek pişirme biçimleri değişir.
  • gerçekten bu kadar çok inananı var mı diye sorguladığım, birçok yaygın dinlerin temelini sözde oluşturan, ancak bu dinleri incelediğinizde kafa karıştıran bir şey tek tanrı.

    büyük dinler olan islam, musevilik ve hristiyanlık inançları bilineceği üzere ibrahimi dinlerdir. beytullah ı yani tek tanrılığı temsil eden yeri inşaa eden ibrahim'in, soyundan gelen diğer peygamberler, bu inançların peygamberleri olmuşlar. buradan yola çıkarak ilk önce ibrahim peygamberi düşündüğümüzde muazzez ilmiye çığ'ın, ibrahim peygamberadlı çalışmasını da referans alarak söylüyorum ki ibrahim peygamber tek tanrı inancına sahip değildi, örneğin mısır'a gittiğinde onların tanrılarına da inanmıştı diye söylüyor muazzez ilmiye çığ. bu beytullahtan önce mi olmuş bilmiyorum.bunun yanı sıra ibrahimi dinler diye adlandırılan, kendi içinde zamanı doğrusal, insanı doğuştan kötü algılayan ve bu anlamda kural koyucu inançlar olan bu büyük dinlerin de kendi içinde tek tanrı inancı ile ilgili yanılgılar var. örneğin bütün bu inançlar da allah tek ise, şeytanı nereye koyacağız. her şeyin tek sahibi, mülkün sahibi olan allah'a inanırken şeytan neden vardır? şeytan inancı yani.örneğin manitu inancında ya da zerdüştlükte olduğu gibi iyilik ve kötülük tanrısı iki tanrının varlığı gibi bir şey değil midir bu?şeytana inanmayan dalgaya alan inançlar da vardır, alevilik böyle bir inançtır.

    hristiyanlıkta örneğin baba,oğul, kutsal ruh inancı fazladan bir kutsallığı ifade eden ve tek tanrıdan başka şeylere de pay biçen bir inanç değil midir?

    aynı şekilde bu inançlardaki mehdi, kurtarıcı, mesih inanışları da böyle bir inançtır. tanrı tekse bunları tanrı yapmalıdır, tanrının emri ile olmamalıdır. eğer tanrı emir verecekse de, emir verdikleri neden kutsaldır? eğer tanrıdan olan her şey kutsalsa bu inançlar için insan ve diğer canlılar ne kadar değerlidir? burada bayağa tanrıdan başka bir şeye güç biçme, onu tanrılaştırma vardır. bu da daha eski inançlardan beri yani çok tanrılı inançlardan beri süregelen bir anlayıştır.

    islam ülkelerinde türbe ziyaretleri, onları da herşeyi yapabilir zanneden inanç, mülkün sahibi olan allah'a ortak koşmak değil midir?

    şeytanı yok sayan sadece bire inanan, doğada her şeyin bir olasılık olduğu ve bütün olasılıkların da toplamının bir olduğu,(yazı tura attığınızda, paranın yazı gelmesi yüzde elli, tura gelmesi de yüzde elli bir ihtimaldir, ama biri muhakkak gelecektir ve ikisinin toplamı ise birdir) birin ise mutlak gerçek tanrı olduğu matematiksel yaklaşımına kişisel olarak sahibim. pascal'ın, insanlar neden tanrıya inanır sorusuna verdiği cevep iyi bir matematiktir ve sadece neden inanırı başka birt olasılık hesabı ile anlatmıştır ve bundan dolayı tanrı vardır insanlar için demiştir. ancak bu tanrıya neden inanıldığını açıklayıp, bence tanrıyı açıklamayan bir yaklaşımdır. evrenlerin oluşumundan, gezegenlerin oluşumuna, insanın doğada tarih boyunca varolmasından, yumurta sperm eşleşmesine, milyonlarca yıllık göç, kıtlık ve savaş gerçeklerinden arta kalan canlılarının olasılık olarak doğa da ki varlığının adıdır benim için bir. şeytan falan tanımam.
  • sümer icadı. nasıl başladığını tahmin edebiliyorum.

    devlet büyükleri toplanıyor;
    -efenim her evde bir tanrı var, insanları kontrol etmek zorlaştı.
    +tek tanrı yapın.
    -efenim herkes put oyuyor, tarım dibe vurdu.
    +tanrı görünmez olsun.
  • teklik inancında tanrı yoktur, sadece tek bir varlık vardır.
  • "tanrılar öldüler, ancak gülmekten: bir tanesi, tek tanrı'nın kendisi olduğunu iddia edince." *
  • miguel de unamuno -bu kadar saçma bir şeye bu kadar inanan varsa bence doğrudur der.bencede doğru der.
  • dünyada tek din (ve tek tanrı) bile kalsa anlam çeşitliliği ve yaklaşım/yol farklılaşmasının önüne geçilemez. o bakımdan belki şimdiki geçimsiz dinsel ve mezhepsel partiler az bile. yani aslında yanlış yorumun*, ve acının önüne geçilemez, umut şansa ve aydınlanmaya kalır. bireysel, toplumsal, anlık, dönemlik olarak.