şükela:  tümü | bugün sorunsallar (1)
  • - filmin dublör koordinatörü george cottle (inception, the dark knight, 28 days later, ant-man vs) daha önce hiç bu filmde çalıştıkları gibi çalışmadıklarını söylüyor. o kadar aksiyon, koreografi gördük, böylesini görmemiştik diyor.

    - christopher nolan bu filmde de bilimadamı kip thorne'dan danışmanlık almış. interstellar'daki kadar değil ama. filmin bilimsel temele dayandığını ama tamamen bilimsel doğruluk amacı gütmediğini de ekliyor.

    - nolan john david washington'a the blackkklansman'da bayılıyor ve filminde oynamasını istiyor. ayrıca karakterinden ötürü bu aktörün atletik olması da gerekiyordu diyor. haliyle jdw the protagonist rolü için biçilmiş kaftan diyebiliriz.

    - nolan'ın imax kamerasını en uzun kullandığı film olmuş ayrıca. 1.6m feet (487.68 km). hem de kendi rekorunu kırmış. daha önce bu uzunlukta imax kullanılmadığını düşünüyor.

    - diğer filmlerinde olduğu gibi, bu filmde de imax kamerasının diğerlerine göre daha gürültülü olmasından ötürü bazı önemli diyaloglu sahneleri 65mm ile çekmişler. malum nolan automated dialog replacement'ı pek sevmiyor. konuşmalar filmde daha organik olsun istiyor.

    - nolan'ın bu filmde yine hoyte van hoytema ile çalışmak istemesinin nedeni dediğine göre hoytema'nın bir mühendis gibi düşünebilmesi ve anı, sahneleri fotoğrafik görebilme yeteneği imiş. hoytema da bu filmde yeni şeyler öğrendiğini ve yeni teknikler üretmek zorunda kaldığını söylüyor.

    - fragmanda da gördüğümüz opera binası (gerçekte linnahall) ekip vardığında leş gibi bir durumdaymış. halılar kaldırılmış, duvarlar grafitili, koltuklar eski, kırık dökükmüş vs. adamlar binayı resmen restore etmişler.

    - robert pattinson baya yetenekli bir şoförmüş. kimsenin de gözüne sokmamış tabi bunu. sürüş ekibiyle çalışmaya başlayınca adamın ne kadar iyi bir sürücü olduğunu görmüşler. bu eleman bu inverted sahneleri kıvırır demişler sonra. filmde izleyeceğimiz bazı pattinson sürüşleri gerçek yani. tabi daha zor ve komplike sahnelerde araba kontrolü tamamen usta şoförlere ait. olması gerektiği gibi.

    - filmin müziklerini yapan ludwig göransson nolan'ın müzik bilgisine şaşırdığını söylüyor. bestelerini bitirdiğinde nolan'a veriyor ve nolan çekimler için sağa sola giderken besteleri dinleyip notlar tutuyor. hangi efektin hangi karaktere ait olması gerektiğini, hangi temanın hangi karakteri temsil etmesini istediğini vs söylüyor. neyse ki film çekimleri ve orkestral kayıt pandemi başlamadan bitiyor. ancak bir iki haftalık daha orkestral kayıt ve son rötuşlar isteyen ludwig ve nolan müzisyenlere evlerinde kayıt yapıp göndermerlini söylüyorlar. böylece son kayıtlar da tamamlanmış oluyor.

    - nolan seyirciye, kendisinin küçükken casus ve aksiyon filmlerini izlerken aldığı hazzı yaşatmak istediğini söylüyor bu filmle. inception ile soygun (heist) türünü farklı şekilde ele alan nolan, tenet ile de casusluk (espionage) türünü kendi tarzında yorumluyor ve izleyiciye iyi vakit geçirmek istediğini ekliyor.

    not: sağda solda dolaşan production notes'tan özetlenmiştir.
  • bazı sahnelerde; zaman bir yandan geriye akarken, bir yandan da normal seyrine devam ediyor. yine bir boklar yemiş ama dur bakalım.
  • 2000 memento
    2010 inception
    2020 tenet

    teşekkürler nolan.
  • --- spoiler ---

    zencilerde de rol yapma yeteneği, karaktere bürünme gibi olgular genelde yetersiz kalıyor.

    --- spoiler ---

    ekşi sözlüğün geldiği hale bak ya, eskiden bu tür başlıklar sinemadan anlayan insanların kayda değer yorumlarıyla dolup taşardı, ilgilenmiyor olsan bile göz ucuyla baktığın başlık bile ufkunu açardı. şimdi birisi de tüm cehaletiyle bunu yazabiliyor. rezillik.
  • uzun uğraşlar sonucunda, sözlükte christopher nolan filmlerinin altına yazılan entry'leri yapay zeka ile analiz ederek 1 yıl sonra başlığının altına yazılacakları bulmayı başardığım film. beklemenize gerek yok, buyrun:

    "beğenmediğim film. bunun yerine gidin primer izleyin de azcık zamanda yolculuk öğrenin, puanım 7.2"

    "çok beğendiğim film. bunu sevmeyen gitsin çalgı çengi izlesin."

    "(bkz: balon)"

    "şu filmde de balon diyeni gördük ya..."

    "anlamak için rölativite bilgisi gerektiren film. öyle herkes anlayamaz"

    "hiç beğenmedim. çok büyük mantık hataları ve fizik kurallarına aykırı sahneler var. "

    "zamanın işleyişi ile ilgili kimsenin bir şey bilmediğini göstermiş film."

    "tarihte çekilmiş en iyi takip sahnesini içinde barındıran film. arabalar geriye doğru giderkenki takip sahnesi the matrix reloaded filmindeki otoban sahnesini hatırlattı."
  • imax ekipmanlariyla, son teknolojilerle gece-gunduz verilen emeklerle, olabildigince az gorsel efekt-bol sahne tasarimi ile yuz milyonlarca dolara mal edilip netflix gibi yamyam, sikko bir platformda vizyona sokulmasinin mantikli bulundugu filmdir. siz yorum yapmayin abi, evde gotunuzu yaya yaya sifir ozenle ve saygiyla sosyal medyayi kurcalayarak izleyeceksiniz diye o adamlar yillarca ugrastigi filmlerini imax tecrubesiyle yayinlamaktan vazgecmeyecek.

    3-5 yil sonra izlersin netflixte, merak etme. tuketirsin onu da.
  • geçenlerde fransız dergisi le monde'un nolan'ın eşi emma thomas'la yaptığı röportajından özet:

    "aklındaki bir fikri ancak bir yöntem (çatı) bulduğunda ifade eder.

    inception ve interstellar için de böyleydi. tenet için ise bu daha acılıydı; belki on senelik bir takıntıydı. fakat senaryoyu yazdığında aklındaki filme, kare kare ulaşmıştı.

    edit sürecinde daha etkileyicidir. her sahnenin her ayrı çekimini aklında tutar, çekimler arasındaki farkı sorduğunuzda hepsinden rahatlıkla bahsedebilirdi.

    nolan hafızasını bir rutine oturtarak yönetir. tüm anahtarlarını aynı cebine koyar. notlarını not defterine alır, bütün sene giymiş olmasından ötürü eskimiş, üç parça takım elbisesini giyer (beyaz veya soluk mavi gömlek, kravatsız).

    nolan her zaman fiziğe tutkulu olmuş ve bazı fizikçilerin anlatım tarzına hayranlık duymuştur. özellikle albert einstein'ın konuyu hep bir hikayeyle anlatmasına. mesela bir fizikçi ikizleri düşünüyordur. biri trene biniyor diğeri ise kendini terk edilmiş bir tren istasyonunda buluyor. fakat birkaç sene sonra buluşuyorlar. "aynı şekilde mi yaşlanmışlardır?" diye merak eder.

    bu sorunun cevabında kuantum fizik kanunlarını örneklendiren bir melankoli vardır. işte sinema bu melankoliyi bulmasına yardımcı oldu; bilimin bariz mekanik dünyasına hüzünü de eklemesine..."
  • c. nolan'ın yazarlık yaptığı filmleri:

    inception

    interstellar

    following

    cidden ne de zayıfmış adamın kalemi sadsad. üstelik nolan'ın kardeşiyle çalıştığı filmlerde senaryoya/hikayeye hiçbir katkısı olmadığını düşünmek de yalnızca bir hater'ın düşeceği hatadır. dunkirk gibi non-lineer bir hikayeyi boklama garipliğinden bahsetmiyorum bile.

    heyecanla bekliyoruz.
  • nolan filmlerinde başrol filmin kendisidir, oyuncular her zaman ikinci plandadır. kimin hangi rolü oynadığının pek bir önemi yok. dicaprio, inception’da harika oynamıştı ama herkes yıllarca topacı konuştu.
  • .royileg eyemküb piğe ıralnakem ev ınamaz eneg .netkeçreg runulub nasni za nenüşüd ılkraf radak nalon rehpotsirhc