• kesif kokulu yiyecekler yiyen kişiler yanınıza düştüğünde bitmek bilmeyen namaz.

    sanırım bu türlü adamlar hep bana denk geliyor. bünyede paratonerlik var ya. dün akşam gene başıma geldi. yanıma düşen adam iftarda aksırıncaya tıksırıncaya kadar soğanlı yiyecekler yemişti. bu da yetmezmiş gibi namazda da bol bol aksırdı tıksırdı. teravihin ortalarında bir ara neredeyse bayılıp tüm cemaati imama kadar domino taşı gibi yıkacaktım. çakamadım ağzına iki tane. nitekim camideydim. çıkışta ağzına takunyayla vurmayı düşündüm. fakat bu sefer de namazın sevabında tenzilat olacağını düşünerek vazgeçtim bundan.

    ey teravihe gelen cemaat. koku yapan, yanınızdaki insanı namaz boyunca zehirleyen yiyeceklerden yemeyin gözünüzü seveyim. ağzını, viyadük geçesice boğazını tutamayıp yiyenler de yanıma gelmesin mümkünse. dinden imandan çıkıyorum yahu!
  • istanbul üniversitesi'nden abdulaziz bayındır da böyle bir namazın olmadığına dair görüşlerini açıklamış; dedikleri şöyle:

    1- hz. muhammed kuran'da kendisine mahsus bir emir olarak gelen teheccüd* kılma eylemini tüm yıl boyunca sürdürmüştür, ramazan'da yatsıyı takiben ayrıca böyle bir namaz (teravih) kılmamıştır. (yıl boyunca yaptığı gibi ramazanda da yatsıyı kıldıktan sonra yatıp gecenin bir yarısı uyanarak teheccüd kılmıştır). bu da her zaman 8 rekattır (+3 vitr = 11)

    2- ramazanın son 10 günü tüm gece camide kaldığı için (bkz: itikaf), onun gece namazına şahit olan sahabesi 2 defa ona uymuşlar ve cemaatle kılmışlar. 3. gece kendisi bu namazı oturarak kılmış ve bir şekilde cemaatle kılınmasına mani olmuş.

    3- ömer halifeliği döneminde bunun adet haline geldiğini görünce, yani müslümanlar ramazanda yatsı namazından sonra gece boyunda camide kalıyorlar ve 8 rekat nafile namaz kılıyorlar; bari bunu topluca kılın dağınıklık olmasın vs. demiş ve bir imam tayin etmiş, kendisi ise teravih ya da bu nafile namazı kılmamış.

    yani bizde yatsı namazından sonra tüm ramazan boyunca 20 rekat kılınan teravih namazı ile ilgili sıkıntı var. birincisi 20 rekat değil, 8 rekat, bu noktaya gelinmesinin sebebi böyle rutin bir ibadet olmadığı halde, peygamberin sadece kendisine farz teheccüd namazına ramazanda şahit olunması. ikincisi ramazanın sadece son 10 gününde kılınmış üçüncüsü böyle bir dini kural, farz, sünnet vs. de yok. üçüncüsü yatsıyı takiben değil, geceleyin yatıp uyanarak kılınıyor orjinalinde kılınan teheccüt de.

    kısacası akşam namazını kılmayıp teravihe gitmek, yatsının farzını kaçırıp teravihe yetişmek ve sadece teravihi kılmak gibi şeyler, bidat kavramının bu kadar tepki çekmesinin altındaki mantığı da gösteriyor.

    beynamaz müftîniz bildirdi.
  • çocukken akşam dışarı çıkmamıza sıcak bakmazdı bizim aile. ramazan ayı gelince şanslıydık. anne derdik biz telafi ye gidiyoruz.
    teravi anlardı annem tabi oğlum allah kabul etsin derdi ve o sayede çıkar 2-3 saat gezerdik. 11 ayın telafisiydi o geceler.
  • hz. muhammed * bir gece yatsıdan sonra teravih namazı kıldırır. ikinci gece gene kıldırır. ikinci gece, önceki güne göre daha çok kişi gelmiş. üçüncü gece ise cemaat dolup taşmış. bunun üzerine hz. muhammed * teravihin farz olabileceğinden çekinip teravihi kıldırmamış ama daha sonra evinde kendisi kılmıştır.

    hz. ömer ise artık peygamber vefat etti biz cemaatle kılabiliriz diye hz. muhammed *'in bu sünnetini adet haline getirmiştir.
  • namaza gelen minimal dimağlarla daha ilginç hale gelen namaz.

    sabilerin her biri enteresan, her biri farklı haşarılıklarla donanmış. namaza yanımda başlayan bir tanesi var; alınlar secdeye gidince çocuk da yanımdan gidiyor. moonwalk yapıyor saflar arasında. imam efendi cemaate rekat atlattıkça, bizimki de elleri bağlı, namazda boş safları dolduruyor. kendince tetris oynuyor sanırım.

    diğer sabi ise habire esniyor. esnemenin bulaşıcı zannediyor belki ama kimse onunla birlikte esnemiyor. ara ara, "gece beşik mi salladın oğlum" demeye yelteniyorum, böyle bir şey olsa dahi çocuğun kendi beşiğini sallayacağı aklıma geliyor.

    fantastik sabilerden öbürü ise, hoca efendi fatiha'yı bitirdikten sonra yüksek volümden "amin!" diyor. yakasına mikrofon olan imamdan bile o kadar ses çıkmazken, bu ufaklığın hem ekolu hem de reverb'lü amin demesi cami içinde çok farklı yankılanıyor.

    ben de dahil kimse kızmıyor onlara. asıl kızılanlar onların babaları, onları camiye gönderen evde ya da kahve köşelerinde pinekleyen babaları. ama miniklerin camiye gelmesi güzel tabi.
  • sünnet namazlar içerisinde cemaatle kılınan tek namazdır. hz muhammedin hayatı boyunca teravihi cemaat ile kıldığu vaki değildir. zira teravih az önce de dediğim gibi bireysel eda edilen bir ibadetti. hatta hz. peygamberimiz bazı zamanlar, hepimizin 20 rekat diye kabul ettiği ve kıldığı teravih namazlarını 8 rekat kılardı.
    tabi peygamber efendimizin vefatından sonra bu sünnet hz ebubekir döneminde de devam etti. lakin hz ömerin hilafeti sırasında bazı rehavet belirtileri bariz bir biçimde ortaya çıkınca ömer bir ictihadda bulunma lüzumu hissetti ve teravih namazlarının cemaatle kılınacağını ilan etti.
    çünkü onun gönlü, sevgili peygamberinden yadigar kalmış teravih namazlarının gün gelip unutulmasından yana değildi. o yüzden kanımca bazı teravih namazları evde kılınmalı hz peygamberimizin sünnetine tam riayet etmeli geri kalan zamanlarda ise cemaate devam edilmelidir.
    ama şöyle bir handikap da var... malum teravih bir sünnet namaz. maşallah ramazanın geldiği teravih namazları sayesinde dolan camiler ile belli oluyor. bu güzel, ama aynı hassasiyeti farz namazlarda da göstermek lazım gelir. çünkü üzerimizde farz namaz dururken nafile namaz kılmaz şer'an caiz değildir.
    bakıyorum da bazı bölgelerde teravih namazlarına devam etmeyen kimselere zındık gözüyle bakılıyor... ve o şekilde davranılıyor handiyse... olmaz. olursa bile saçma olur, absürd olur.
    ha bir de aklımıza gelmişken kardeşim, imam efendi sana söylüyorum... tadil i erkana riayet etmeden kıraatın canına okuyarak ve afedersin geriden soluyarak kıldırılan namazdan hayır mı gelir? gelir mi ey cemaat size de soruyorum. gelmez tabi, siz de bilirsiniz ama "ne yapalım efendim, talep böyle" dersiniz. el hak doğrudur. tıklım tıklım doluyorsa bir cami vardır bir hikmeti. bir zamanlar imam efendilerin adı dallas imama çıkmıştı bu memlekette. neden mi? o dönemin asmalısı dallas diye bir dizi vardı. diziyle teravih çakışırdı da ondan.. ee bir yanda dizi bir yanda namaz insan gerisinden solumasın da ne yapsın... kardeşim yazık bu ümmete. adam gibi namaz kıldırın. dizinize böbreğinize başlatmayın...
  • bir sene boyunca farz olan bes vakit namazi kilmayan bircok kisinin ramazanda kacirmamaya ozen gosterdigi sunnet olan namaz.
  • hz ömer döneminde toplu halde camide kılınması gelenek hale getirildiğinden, nafile bir namaz olduğu gibi camide kılınması da sünnet olmayan namazdır.
  • toplam olarak 20 rekat olan teravih namazi, 2'ser 2'ser kilinabilecegini tavsiye edilen 4'er rekat olarak kilmaktir. bunun yani sira 8,10 rekat seklinde de kilinabilir.. jet-imamlarin oldugu ülkemizde her rekatta kurani kerimden bir sayfa okumak sureti ile kurani kerim hatimi yapilarak kilinan teravih namazlari da vardir.

    ramazan 30 gündür ve her teravih namazi da 20 rekattir..
    kurani kerim 30 cüzdür. her cüz de 20 sayfadir.
    hatimle kilinan teravih namazi baldan da tatlidir.
  • annemle gittiğim ilk teravih namazında küçük erkek çocuklarının kadınların namaz kıldığı yere girip "allahuekber" diyerek kafamıza terlik attıklarını hatırlıyorum.sizi küçük ateyizler!
    (bkz: allah cezanı verecek)
hesabın var mı? giriş yap