şükela:  tümü | bugün
  • atatürk'ün edebiyat sohbetlerinde söz konusu tevfik fikret'e gelince çağrışımların halkasında hemen mehmet akif'in akla gelmesiyle oluşan soru. ataturk ve edebiyat adli kitabin bir bolumunde konuyla ilgili $unlar soyleniyordu:

    fikret'i tutanlar olduğu gibi akif'i de tutanlar vardı ve var olucaktır. ancak atatürk her iki yazar hakkındaki görüşlerini açıkladıktan ve her ikisi hakkında da övgü ile bahsettikten sonra kişisel tercihini çok açık bir şekilde tevfik fikret'ten yana kullandı.
    toplumu içine düştüğü tutsaklıktan ve bunalımdan kurtarmak için bir devrime hazırlanan mustafa kemal, bu didaktik-lirik şiirler* karşısında adeta büyülendi.
    fikret'in türkiye sınırlarını aşıp taşan mücadeleciliği, yüksek edebi değeri ve takdir ettiği inkılapçılığı onu atatürk'e yaklaştıran unsurlardı.
    kuşkusuz mehmet akif de büyük bir şairdi. atatürk istiyordu ki, böylesine etkili, coşkun, şiirleriyle yığınlar üzerinde etki yapan bir şair, kalemini, islamın birleşmesi uğrunda değil, türk toplumunun gerçekçi ve akılcı yolda yükselmesi yolunda harcasın. ama akif, inandığı yoldan dönmedi. bundan ötürü yurtdışına bile çıktı. atatürk, kur'an çevirisini yapsın diye on bin lira da göndermişti. fakat atatürk daha sonraları akif'in bugün yarın diye bu çeviri işini uzattığını söyledi.
  • edebiyat bölümünde okuyanlar ve okumayıp da edebiyat ile ilgilenenler için bile değerlendirme konusu olmuştur hep.

    cemil meriç bu iki önemli şairimiz için çok önemli hususlara değinmiş ve açıklıklar getirmiştir. kültürden irfana kitabında da iki düşman kardeş başlıklı yazısında bu iki şairimiz üzerinde durmuştur. hani bir de cemil meriç gözünden bakmak isterseniz faydalı olabilir.

    --- spoiler ---

    akif de, fikret de, yahya kemal de, necip fazıl da bu ülkenin en mümtaz ve en asil kalemleridir.
    --- spoiler ---

    bu söz bizim hakiki sanata ve hakiki sanatçıya nasıl bakmamız gerektiği konusunda örnek bir cümledir.
  • bugün aşiyânda bulunan, müze olarak kullanılan tevfik fikret'in evine gitmeli, yatak odasına çıkmalı, dolabının yanındaki cenaze fotoğrafına bakmalı, cenazeye omuz verenlerin arasında mehmed âkif'i görmeli; sonrasında bu soruya yanıt verilmelidir.

    tanım: yukarıdaki bilgi ışığında değerlendirilmesi gereken başlık.