şükela:  tümü | bugün
  • "insanlar neden aldatır, dedikodu yapar, ilgi gösterir, paylaşır ve altın kural'a uyarlar?"

    "nasıl", "neden" üçlemesinin üçüncü cildi. ilk kitapta insanların neden saçma şeylere inandığını sorgulayan michael shermer, ikinci kitapta nasıl inandığımızı, kuşkuculuk ve tanrı arayışını sorguladıktan sonra çoğu temel insan davranışının altında yatan etken olarak "ahlak"a bir göz atıyor

    ahlak bir nedir ve insanlar neden ahlaklıdırlar, bu bir seçim mi yoksa içgüdü müdür, din ile ahlak ne kadar iç içedir, iç içe midir, ahlaklı olmak için dindar olmak, dindar olmak için ahlaklı olmak mı gerekir, ateistler hakkında vay orospu çocukları önyargısına sahip olmak ne kadar doğrudur, ahlak evrensel midir yoksa kültürlere göre farklılık gösterir mi, gösterirse ne kadar farklılık gösterir, herkesin tuttuğu kendine midir, ahlakın evrimsel gelişimi nasıl bir süreç izlemiştir şeklinde sorularınız ya da meraklarınız varsa güzel bir irdeleme, tavsiye olunur, yoksa zaten siktiredin.

    (bkz: insanlar neden saçma şeylere inanır)
    (bkz: inanan beyin)
  • michael shermer'in nefis kitabı.

    --- spoiler ---
    insanlar ne güzel insanlardır, ne de çirkin insanlar; tıpkı mutlak kategorik bir anlamda ne ahlaklı ne de ahlaksız olduğumuz gibi. insanlar yalnızca hayatta kalmak için öteki türlerin yaptıkları şeyi yaparlar.

    özgür irade : fiziksel veya biyolojik olgularda olduğu gibi insan davranışının ve seçimlerinin de nedenleri vardır. ama sistemdeki unsurların sayısı ve etkileşimlerinin karmaşıklığı nedeniyle anlaşılması ve öngörülmesi çok zordur. insan davranışının (seçimlerinin) belirleyicileri olarak incelemeyi seçtiğimiz hiçbir neden ya da nedenler kümsesi eksiksiz olamaz. bu nedenle insan özgürlüğü açısından bunlar belirleyici değil, ancak koşullandırıcı nedenler olarak görülebilir. yani düşünce ve davranışlarımız çok sayıda -genetik, fizyolojik, çevresel ve tarihsel- neden tarafından şekillendirilmektedir.her bireysel gen kümesi eşsiz, her çevresel ortam benzersiz ve her birey aslında kendi tarihini yazarıdır. ve bu şartlar öylesine karmaşık ve iç içe geçmiş ki , kimsenin kendisi ya da başkalarıyla ilgili tüm nedensel değişkenleri bilmesi günümüzde mümkün değil. işte insan özgür iradesi dediğimiz şey aslında, nedenler konusundaki bu cehaletimizdir.
    --- spoiler ---