şükela:  tümü | bugün
  • cana'da düğün.

    paolo veronese'nin, louvre'daki salle des etats'da la gioconda'nın karşı komşusu olan, stendhal sendromu yaşatan, 1560 civarlarında yapıldığı düşünülen muazzam eseri. müzeye "mona liza" görmek için gelmiş olan gafil kalabalığın asla fark etmediği ve fark edemeyeceği, önü her daim bomboş olan, saatlerce incelenesi muhteşem bir resimdir. her yerinden detay fışkırır, kafanızı kaldırıp bakmaktan boynunuz tutulabilir. o yüzden önceden araştırılıp, nerelere bakılması gerektiğinin öğrenilerek gidilmesi daha iyi olur.

    http://upload.wikimedia.org/…he_wedding_at_cana.jpg
  • puzzle'ını yaptığım şaheser tablodur
  • hz. isa* ile kanuni sultan süleyman'ın aynı masada resmedildiği, louvre müzesinin görülmesi gereken bir kaç eserinden bir tanesi; belki de en önemlisi.
  • paolo veronese 'in orjinal adı les noces de cana olan ve 660 x 990 cm lik boyutlarıyla karşısında insanın kanını donduran bir yapıtı.

    masanın sol baş tarafında gelin ile damat oturuyor ve 6. sırada sarı elbiseli kırmızı kavuklu olan kişi ise kanuni sultan süleyman, tablonun yapım yılı 1565 kanuninin ölüm yılı 1566.

    bir çok ayrı yorumu bulunan tabloyu tesadüf eseri mona lisayı görmek için gittiğim odadan çıkarken gördüm, o andan itibaren bugün kadar en etkilendiğim çizim oldu.

    ayrıca tablonun başına gelmeyen de kalmamış; napoleon bonaparte italya'dan fransaya getirirken ikiye bölünmüş, savaş zamanları katlanıp saklanmış. tam louvre müzesine döndü derken üstüne tavan akmış, tablo düşmüş epey epey bir rezillik çekip tamirat edilmiş. louvre çatısı altındaki bu en büyük tabloyu sanırım biraz da kendilerini affettirmek için mona lisa'nın karşısına tüm heybeti ile yerleştirmişler.
  • louvre’da herkes mona lisa’yı görmek ister, devasa boyutları ve tüm ihtişamıyla duvarda asılı duran the wedding at cana bu yüzden dünyanın en çok sırt çevrilen tablosudur
  • “les noces de cana” yani kana’da düğün.
    1528 doğumlu italyan ressam paolo veronese’nin muhteşem eseridir. veronese, kendinden bir nesil daha yaşlı ressam titian ve kendinden on yıl kadar daha büyük olan tintoretto ile birlikte 16. yüzyılda geç rönesans döneminde venedik resim sanatının zirvesini oluşturan üçlü ve güçlü sanatkarlarından biridir. veronese otoportre

    660x990 cm’lik bu eseri 35 yaşında resmetmiştir. eser paris'teki louvre müzesi'nde sergilenmektedir. eserin hikâyesine gelince:

    tablo, hz. isa'nın peygamber olarak gerçekleştirdiği ilk mucizesi kabul edilen, suyu şaraba dönüştürmesini konu edinir. hz. isa bu ilk doğaüstü belirtisini celile’nin kana köyü’nde gerçekleştirdi ve yüceliğini gösterdi. öğrencileri de ona iman ettiler. yuhanna incili’nde geçen ifadeye göre celile’de bir düğüne katılan hz. meryem, misafirlerin şarabı bitince hz. isa’yı işaret edip ne derse onu yapın demiştir. yahudiler’in geleneksel temizliği için oraya konmuş, her biri seksenle yüz yirmi litre alan altı taş küp vardı. isa hizmet edenlere, “küpleri suyla doldurun” dedi. küpleri ağızlarına kadar doldurdular. sonra hizmet edenlere, “şimdi biraz alıp şölen başkanına götürün” dedi.
    onlar da götürdüler. şölen başkanı, şaraba dönüşmüş suyu tattı. bunun nereden geldiğini bilmiyordu, oysa suyu küpten alan hizmetkârlar biliyorlardı. şölen başkanı güveyi çağırıp, “herkes önce iyi şarabı, çok içildikten sonra da kötüsünü sunar” dedi, “ama sen iyi şarabı şimdiye dek saklamışsın.” yani hz. isa suyu şaraba çevirmişti.

    konu isa’nın, konuk olarak çağrıldığı bir düğünde gerçekleştirdiği ve peygamber olarak ilk mucizesi kabul edilen suyu şaraba dönüştürmesi olayı ressamın kendi zamanında, bir venedik sarayının bahçesinde, devrin ünlülerinin katıldığı bir düğünde gerçekleşmiş gibi resmedilmiştir. eserin görseli

    fransa kralı 1. francois, ingiltere kraliçesi 1. mary, kutsal roma imparatoru 5. karl, osmanlı imparatoru muhteşem süleyman ve eşi hürrem sultanın da olduğu devrin ileri gelenlerinin içinde bulunduğu 132 davetli, 6 müzisyen, kedi ve papağan resmedilmiştir. bu arada dönemdaşları titian ve tintoretto’yu da bu eserde resmetmiştir.
    kanuni ve hürrem'in resmedilişi şu şekilde

    dünyada insan yüzüne duygusal ifadeler eklnen ilk eser olduğu söylenen eser, 1562’de venedik’teki san giorgio maggiore manastırı’nın yemekhanesi için ısmarlanmış; mümkün olduğu kadar çok figür kullanılması şartı konulmuştu. 1563’te tamamlanan eser, 235 yıl boyunca yemekhanenin duvarında kaldı. 1797’de napolyon tarafından savaş ganimeti olarak paris’e götürülmüştü. bu yolculuk sırasında kolay taşınması için ikiye bölündü ve paris’te yeniden birleştirildi. fransa-prusya savaşı’nda brest limanında bir kutuda saklandı; 2. dünya savaşı sırasında, hitler’in el koymasından korkulması üzerine bir kamyonla fransa’da dolaştı.

    değişik yöntemlerle yapılmış birebir kopyası 2007’de venedik’te manastır yemekhanesindeki orijinal yerine asılmıştır. orijinaliyse halen louvre müzesi’ndedir. aslında birçok sanat çevresi tarafından özel bir eser kabul edilse de müzede mona lisa’nın tam karşısında olduğu için genelde leonardo da vinci’nin bu eserinin gölgesinde kalmıştır. müze linki

    -harf eksiklikleri giderildi.
  • eserin verenose versiyonundaki kanuni *ayrıntısı için tıklayın.
  • 660×990 cm'lik dev boyutlarıyla paris'teki louvre müzesinde sergilenen (müzedeki en büyük tablo olma özelliğinde), tuval üzerine yağlı boya ile yapılan bu tablo san giorgio maggiore manastırı yemekhanesi (235 yıl boyunca burada kalmıştır) için ısmarlanmıştır.

    tabloda konu edilen olay, isa'nın ilk mucizesi olarak kabul edilen suyu şaraba dönüştürme mucizesidir. (bkz: suyu şaraba dönüştürmek) konu bu olmasına rağmen ressam paolo veronese bu olayı venedik'te bir saray bahçesinde dönemin ünlülerinin katıldığı bir düğünde yaşanmış gibi resmeder.

    tabloda fransa kralı birinci françois, osmanlı imparatoru kanuni sultan süleyman, kutsal roma imparatoru beşinci karl gibi tarihi figürler yer alır.

    detaylıca incelenmeyi hakeden, neredeyse 66 metrekarelik bu tablo ne yazık ki mona lisa tablosunun gölgesinde kalıyor ve louvre müzesinde mona lisa'ya bakan ziyaretçilerin hemen arkasında bulunuyor.
  • muse de louvre'da aklımızda mona lisa ile compact fotoğraf makinesi ile *selfie çekilmek gibi harikulade bir fikirle gezinirken. mona lisa'ya sırtımızı döndüğümüzde karşımıza muazzam tablonun yaratıcısıdır. bence müze yönetimi bilerek bu tablo ile diğerini karşılıklı koyup mona lisa ile aynı karede çıkmak isteyenlerin görmesini sağlamak istemiştir.