şükela:  tümü | bugün
  • holywood fragmanlarinda sondaki credits karesinin en altindaki ibare. "daha kac ya$ üstü icin olduguna karar veremedik filmin" manasi ta$ir. konjenital olarak cocuk filmi olanlarda yoktur; direkt rated pg-13 yazilir.
  • mpaain rating sistemine girmek icin bekleyen muhtemelen yeni olan filmler icin konulan ibaredir. eger amerikada gosterime girecekse mutlaka rating sistemine tabi olmalidir. buna benzer sekilde avrupada benzer duzenlemeler vardir.

    bunun otesinde, hicbir sekilde degerlendirmeye girmemis unrated filmler vardir ki, bu ibare ile karistirilmamalidir.
  • "bu film henuz siniflandirilmadi" demektir. siniflandirilmayacagi anlamina gelmez. genelde filmin gosterime girmesine daha vakit vardir, mpaa tarafindan siniflandirilmasi baslamamistir ya da sonlanmamistir ama reklami yapilmakta oldugundan ve sinifi konusunda bilgi vermek gerektiginden bu aciklama yapilir.
  • kirby dick in amerikan studyo sisteminin bir nevi sansur metodu olan mpaa in dokunulmazligina, ve fbi vari gizliligine dil cikarmasi, nanik yapmasi, hareket cekmesi.
    hollywood studyolari ve ortalama amerikan ailesini temsil ettigini iddia eden bir grup tuzu kuru mpaa icinde toplanir. sekse sifir tolerans, korkunc siddet sahnelerine ise baya bir tolerans gosterir. bagimsiz filmcilerin burnundan getir (studyo vs independent). kirby dick kafayi bunlara takar. olaylar gelisir.
    bir yerlerden bulup mutlaka izlenmeli.

    (bkz: yagiz atin ciftesi pek olur)
  • az evvel izlediğım, ve kirby dickin alt etme metodlarına hayran kaldığım, son derece başarılı bir "ifşa" filmi. üyeleri senelerdir gizli tutulan mpaain üyelerinin kim olduklarını öğrenmek için özel detektif tutuluyor, ve olaylar gelişiyor. hakikaten çok başarılı bir aventür filmiymişçesine izlediğim ve yüksek miktarda heyecanla sonunu beklediğim, sıradışı bir belgeseldi. dehşet ve hiddetle tavsiye ederim. sanırım sakin olmalıyım aaa ne bu böyle. çarpıntı yaptı hakikaten.
  • aslında pek vahim bir kurum olan mpaa ile ta$ak geçen belgesel/filmdir. ta$ak dedik diye, film tamamen kakara kikiri üzerine kurulu sanılmasın. amerikalı olmadığımız için güleriz ağlanacak halimize demiyorum, zira oradaki sansür belası buradan çok daha kallavi boyutlarda.

    $imdi mevzumuz; bu "halkın sinemalarda yuhalayan sesi"ni yansıtan kurumda çalı$anların açıklanmaması, bu çok gizli üyelerin verdikleri dereceledirmelerin nasıl yapıldığı hakkında en ufak bir bilgi olmaması. derecelendirmelerin neden önemli olduğu filmde uzuncana açıklanıyor ama ben de kısaca aktarayım: filmlere getirilen ya$ sınırlaması yukarılara çekildikçe, izleyici skalası da buna bağlı olarak dü$üyor. haliyle, film $irketleri bu tür filmleri finanse etmek istemiyor, etse bile gerekli tanıtımı yapmıyor...

    dick [yönetmenin soyadı da pek manidar], daha önce bu kurumun gazabına uğramı$ yönetmenlerden aldığı telkinlerin gazı ile mpaa'nin pe$ine özel dedektif takmaya karar veriyor. sonrasında görünüz efendim curcunayı...

    aklıma kazınan noktalarından biri, south park'ın yaratıcılarından matt stone'un mpaa'i nasıl kafa kola getirdiklerini anlattığı bölüm. seks sahnesini nasıl uzattıklarını, gereksiz bölümler eklediklerini, ağza i$emekten, felching'e uzanan iğrenç pozisyonlar eklediklerini söylüyor. bunlar aslında film içinde yer alsa dahi bütünlüğünü bozacak sahneler. ama mpaa kodamanlarına o kadar çok kesilecek $ey veriyorlar ki, onlar da i$ini yapmı$ hissetsin, filmin geri kalanına dokunmasın. geçen hafta, tünel'deki house cafe'de tanı$tığım john'da favori bölümünün bu anektod olduğunu söylüyor. john muhtemelen benden daha fazla gülmü$ olacak, zira kendisi ingiltere'nin film derecelendirme kurumunda çalı$ıyor ve gerçekten yönetmenlerin onalrı nasıl i$lerini yapmı$ gibi hisstemelerini sağladıklarını biliyor...
  • motion picture association of america'nın* amerika'da cia dışında gizli faaliyet gösteren tek kurum olduğunu öğrendiğimiz film**
  • son zamanlarda izledigim en iyi elestirel belgesellerden. bunu guzel kilan yani ise michael moore vari carpitma taktiklerine basvurmamasi, mulakat yapilan kisilerin konuyla direkt alakali kisiler olmasi, fazla mesaj vermemesine ve carpici gercekler sunmamasina karsin izleyeynin dikkatini 1.5 saat boyunca toplayabilmesi, ve de hakikaten mpaa rating sisteminde birseyler degistirmis olmasi. (artik derecelendirenlerin demografikleri aciklaniyor, ve de yonetmenler itirazlarinda baska filmlere verilmis dereceleri kullanabiliyor).

    ozellikle kadinin zevkinin on planda oldugu sahnelere daha sert sansur uygulanmasi, sadece iki seks pozisyonuna (misyoner ve kadin ustte) tolerans gosterilmesi, sonunda kan cikmayan siddetin tolere edilmesine karsin aslinda surreal oldugu icin daha tehlikeli olabilecegi benim aklimda kalan ilginc noktalar olmus. tabii film endustrisinin de tipki muzik, tv gibi kontrol edildigini bilmeyenimiz olmadigindan oralari cok da aa dedirtmedi.
  • film öncesi izlemek zorunda bırakılan "pek yakında" fragmanlarında "kardeş öyle bir film çektik ki, yere göğe sığdıramıyoruz"un gereksiz gösterişini hissettiren sapan ibare.
  • ilk gördüğüm zamanlarda saf bir şekilde reklam olduğunu düşündüğüm ibaredir. "biz bu filmi sınıflandıramadık bile, düşün o kadar çılgınız, çok değişik bir filmle geliyoruz, kesin izleyin panpişler" modunda bir şey sanıyordum. neyse zamanla anlıyor insan, evet. "her film mi sıradışı arkadaşım?" dememek lazımmış böyle durumlarda.