şükela:  tümü | bugün
  • orhan asenanın yazdığı bir tiyatro oyunu
  • "türk köy toplumunda cinsiyet ve kozmoloji" altbaşlığını taşıyan carol delaney kitabı. orta anadoludaki bir köy üzerinden erkeğin kadın biçimine girmiş toprağı tohumlama biçimlerinin ardındaki dünya görüşünü çözümlemeye, anlamaya çalışan delaney, çok sevimli bir hanımdır aynı zamanda. vaktiyle bu sözlükte arz-ı endam etmiş olan misafirin türkçe öğrencisi olmuştu. bana da gülümsemişliği vardır.
    tek tanrılı dinlerin yaratılışla ilgili kuramlarının köylülerin gündelik hayat pratiklerini, beden tanımlarını, mekan/zaman telakkilerini nasıl dönüştürdüğüne bakar.
  • ankara yakınlarında gökler köyünde 1980 yıllarında yapılmış alan araştırmasıdır. yazar, doğru tespitlerinin yanında bol bol da yüzeysel genellemeler yapmıştır. köydeki çocukların kuran kursuna gittiğini, ama kuran'ı öğrenmek için değil, ezberlemek için gittiğini, okullardaki ezberci eğitimin de islam'a dayandığını düşünmüştür. türkler sorgulamadan ritüelleri uygulayan, dünyayı da böyle algılayan insanlardır demiştir. ha bütün dedikleri yanlış mı? pek sanmıyorum..
    ayrıca yazarımız gittiği hiçbir ülkede türkiye'deki kadar aydın kesmin kendi köylüsü hakkında bu kadar cehaletten, gerilikten bahsettiğini görmediğini de belirtmiştir.
  • carol delaney'e ait, ankara civarındaki köylerin kültür yapısını incelediği orjinal ismi "the seed and the soil gender and cosmology in turkish village society" olan etnografik çalışma. yazarın teoloji kökenli oluşu, çalışmasındaki kavramları derinden etkilemiş.
  • uğur mumcunun 1962-1993 yılları arasında yazdığı makale ve inceleme yazılarından derlenen dizinin 3 ocak - 11 haziran 1989 tarihlerini kapsayan 32. kitabı.

    --- spoiler ---

    12 eylül öncesi ve sonrasında abd teorisyenleri, islamcı akımların komünizme karşı en etkili ideoloji olduğunu ileri sürmüş ve islamcı akımların ele geçireceği devletlerin komünizme karşı "yeşil kuşak" oluşturacağını yazıp çizmişlerdi. (cumhuriyet, 25 mart 1989, odak...)

    nedense hep "iran"a benzeyeceğiz" diye korkuluyor da, "suudi arabistan'a döneceğiz" diye hiç düşünülmüyor. bu gidiş tahran'a değil, riyad'adır, ciddeye'dir. bilet, "yeşil kuşak teorisyenleri" tarafından bu "istikamete" kesilmiştir. (cumhuriyet, 5 mayıs 1989, teravih...)

    dinsel gericiliğin sakalını sıvazlayarak bugünkü lükslerini sürdüren davidoff purolu, rolex saatli sözde liberaller. yıllar önce inanç bayrakları gibi kitleleri coşturup dolandırdıktan sonra bugün, şu arabesk liberalizme yardakçılık yapmayı hüner sayan dönek marksistler. gericinin garibanina karşı arslan kesilip, aynı gericiliğin iç ve dış sermaye çevreleriyle sarmaş dolaş olanına karşı süt dökmüş kedilere dönen sahte atatürkçüler. devlet uçağı ile yapılan hac seferleri, ramazan aylarında, kadın göğsü ve bacak fotoğrafları yanında kuran ekleri vererek din sömürüsü yarışına giren gazete patronları... bugünkü gerici gösterilerde bu çevrelerin, birbirleriyle hiç bağdaşmazmış gibi görünen bu insanların sorumlulukları vardır. tohum ve toprak... dün ekilenler bugün biçiliyor. ... sayın paşalar, 12 eylül"de ne ektiler ki, bugün ne biçmek istiyorlar?... (cumhuriyet, 12 mart 1989, tohum ve toprak...)

    --- spoiler ---

    (bkz: modern türban) <-- * --> (bkz: askeri marksizmden demokrat sosyalizme)
  • dönemi çok ilginç bir biçimde anlatan engin alkan'ın yönettiği oyun. kostüm, müzikler ve oyunculuklar harika. tek kelimeyle başarılı.

    http://www.tohumvetoprak.tr.gg/
  • istanbul büyükşehir belediyesi şehir tiyatrolarında oynanan tarihi içerikli iki perdelik orhan asena oyunu. oyunun yönetmenliğini engin alkan yapmakta. iii.selim'in katledildiği günden başlayıp, alemdar mustafa paşa'nın katledildiği güne kadar olan zaman diliminde geçen olaylar konu alınmakta. ilk andan itibaren büyüleyici bir osmanlı atmosferinin içerisinde buluyor seyirci kendini. mumlar, ateşler, kostümler, dekor, sahne.. hepsi birbirini tamamlıyor. ayrıca ilginç bir sahne şekliyle de seyirciyi fazlasıyla içine çekiyor oyun. şahsen en başarılı bulduğum bölüm bayburtlu süleyman'ın sorgulandığı bölümdü. bayburtlu süleyman'ı canlandıran ümit taşdöğen hem aksanıyla hem de performansıyla çok başarılıydı. osmanlı tarihi konulu ya da tarihi içerikli oyunları sevenlere mutlaka tavsiye ederim.

    http://www.ibb.gov.tr/…ayfalar/oyun.aspx?oyunid=368

    edit:imla
  • çok başarılı bir dekora sahip oyun..

    --- spoiler ---

    ilk başta sahneyi kaplayan koskoca rampayı görunce "yok artık bunun üzerindemi oynayacaklar" demiştim.. bu şaşkınlıgım oyun başlayınca da devam etti.. hele ki o rampadan kapaklar açılıp yerden oyuncular cıkınca.. sahneye girişlere ilginç bir hava katmış..

    --- spoiler ---

    dekor güzel, kostum guzel, oyunculuk guzel, oyun güzel.. tüm tarih severlere de tavsiye edilir..
  • engin alkan'ın yönettiği istanbul şehir tiyatroları oyunu.

    ''şu dünyada hiç çekilmeyen biri varsa sizi kurtarandır,sizi hiç ödenemeyecek bir borç altına sokandır.kendinizi dünyanın en güçlü adamı diye düşlerken bir de hatırlarsınız ki sizin de üstünüzde de biri var.''