şükela:  tümü | bugün
  • eskiden anadolu uygarliklarinda olen onemli kisilerin mezarlari insanlar tarafindan ziyaret edilir ve kendi memleketlerinden getirdikleri toprak meftanin mezarina eklenirmis.hatta bazi krallarin mezarlari kücük birer dag kadar olurmus.sozun ozu, topragi bol olan insanin, hayatinda onemli isler yapmis takdire sayan bir muhterem oldugu anlasilirmis.iste bu soz de gunumuze kadar yasatilmis bir iyi dilek temennisi olarak dillere pelesenk edilmistir.
  • "allah rahmet eylesin" temennisi ancak müslüman kişilerin arkasından yapılabileceği için gayrimüslim olup da sevilen bir kişiden bahsederken kişiye ancak "toprağı bol olsun" demek düşer.

    çünkü ahirette göreceği muamele hakkında olumlu bir kanı bildirilemez. hiç olmazsa cenazesi rahat etsin, vehbi koç'un cenazesi gibi olmasın anlamında bir temennidir.
  • toprak az olursa ceset cesitli dogal etkenler sebebiyle (yagmur, ruzgar vs.) aciga cikarak ve kurda kusa yem olabilir.. boyle olmamasi icin yapilan iyi niyetli bir temenni..
  • küçükken bu lafı, toprak az olursa ölen kişi mezardan kolayca çıkar diye söyleniyor sanırdım. zombi hesabı.
  • agaclarin birbirine ettigi iyi niyet sozu. ayrica suyu bol olsun, nitrojeni bol olsun gibi versiyonlari da vardir.
  • makedonca'da neka i e lesna zemjata yani "toprağı hafif olsun" şeklinde söylenen temenni.
    üzerine ağırlık yapmasın manasında. ama niyet aynı işte.
  • sanki allah sana soracak rahmet mi edeyim toprak mı vereyim.

    -kostas efendi ölmüş allah rahmet eylesin
    -öyle denmez lan gayrımüslim'e, toprağı bol olsun denir.
    -hassiktir ya!! ya şimdi cennte giderse?
  • taşsız, toprağı bol bir mezarda rahat yatsın anlamında söylenen söz.
  • ölü budistlerin ve hinduların ardından söylenmesi anlamsız olan söz.. (bkz: ölü yakmak)
  • genel olarak (müslüman, hristiyan, yahudi, dinsiz vs) her merhum zat için kullandığım ifadedir, zira insanların iç dünyalarının birkaç kelimelik tanımlamalara indirgenemeyeceğini düşünenlerdenim.

    kanımca burada önemli ve altı çizilmesi gereken nokta, merhumun ardından iyi dilekte bulunmaktır. o adamın kafa kağıdında "islam" yazıyor olabilir, ancak kişisel olarak öyle bir inanca sahip değilse, adamın tüm fikir dünyasına dair bir hakarette bulunmaktan korkarım, zira o adamın "ne allah'ı kardeşim? yok öyle şey!" deme olanağı artık yoktur. öte taraftan müslüman biriyse, "toprağının bol olmasını" dilemek, yine güzel bir yaklaşımdır ,zira müslüman da olsa, hristiyan ya da dinsiz de, öbür tarafta her ne varsa, merhum zaten onunla yüzleşmiştir, bize söz düşmez.

    yok müslümansa "allah rahmet eylesin" (çünkü rahmetlidir), değilse "toprağı bol olsun" (çünkü ne olacağı belli değildir) türünde yaklaşımlar bana allahçılık oynamak gibi gelir. sen ne bilirsin, adam belki etrafa "müslümanım" deyip, bir müslümanın yapmaması gereken ne varsa, hepsini bir bir yapmıştır. yahut adam "müslümanım" demez, ancak herkesten daha fazla müslümandır.

    ölen kişiyi yargılamak artık kimseye düşmez. unutmayalım ki, mahkemelerde bile ölenin davası düşer, artık kovuşturmaya uğramaz. olsa olsa, itibarı iade edilir.