*

şükela:  tümü | bugün
  • franz liszt'in 12 parcadan olu$an hayvan zorluktaki piyano etudleri. "ustun icra etudleri" veya "etudes d'exécution transcendante" olarak da bilinir. aslinda 48 parca olarak hazirlanmi$tir fakat sonradan liszt bunlari revize edip 12'ye du$urmu$tur (ilk versiyon cikarildiginda liszt daha 15 ya$indadir bu arada). bunlarin tamami insan ustu caba gerektirir, bircok otorite liszt'in bu cali$malarindan ovguyle bahseder.

    etudlerin isimleri ve tempolari $oyledir:

    1- "preludio" - presto
    2- (isimsiz) - molto vivace
    3- "paysage" - poco adagio
    4- "mazeppa" - allegro
    5- "feux follets" - allegretto
    6- "vision" - lento
    7- "eroica" - allegro
    8- "wilde jagd" - presto furioso
    9- "ricordanza" - andantino, improvisato
    10- (isimsiz) - allegro agitato molto
    11- "harmonies du soir" - andantino
    12- "chasse-neige" - andante con moto

    bir de ayni zorluktaki paganini etudleri vardir liszt'in.
  • orjinal adı: études d'exécution transcendante d'après paganini'dir. transandantal kelimesi, her ne kadar dış mihraklar tarafından çalınamaz diye tercüme edilse de,burada kendini aşan anlamına gelmektedir *. çok hoş etüdlerdir bunlar...
  • "etudes d'exécution transcendante d'aprés paganini" icin (bkz: paganini etudleri)
  • 1. etüd (prelüd)
    do majör tonunda. tek başına çalınan bir eser değil. büyük arpejler ve akorlarla örülü bir giriş parçası.

    2. etüd (fusées)-havai fişek
    la minör tonunda adından da anlaşılacağı gibi havai fişeğin göğe parlayarak yükselişi ve yere düşüşü klavye üzerinde tasvir edilmek istenmiş. havai fişeği simgeleyen çıkıcı-inici bir gam etüde adını veriyor. bu etütte bilek tekniği maksimum düzeyde kullanılmış.

    3. etüd (peysage)
    fa majör tonunda. bir manzara resmi çizilmek istenmiş. büyük bir nocturne etüd denilebilir.

    4. etüd (mazeppa) re minör tonunda. aynı adı taşıyan senfonik şiirin piano üzerinde uygulanmasıdır. 12 etüdün en güç iki tanesinden biri. konusu şöyle: mazeppa yoksulları feodal güçlere karşı savunan ukrayrana'lı bir isyancıdır. bir gün yakalanır ve ölüme mahkum edilir. çıplak olarak vahşi bir atın üstüne bağlanır ve ıssız bozkırlara doğru kamçılanır. çılgına dönen at, peşinde kurt sürülerüyle ölene dek koşar. bu arada atın üzerine bağlı savunmasız mazeppa paramparça olur. köylüler onu bulduklarında mazeppa ölmüştür. köylüler onun ölüsünün etrafında toplanıp ağlaşırlar. mazeppa'nın adı artık yoksulları korumak uğruna can vermiş bir kahraman olarak efsaneleşecektir. etüd re majör tonunda görkemli ritmik akorlarla sona erer.

    5. etüd (feux follets) - kıvılcımlar
    si bemol majör tonunda. ikinci en zor etüd. kıvılcımları tasvir eden dantel gibi zarif kıvrak bir yazı stili vardır. empresyonizimin öncülerinden sayılır.

    6. etüd (vision)
    sol minör tonunda. karamsar ve ürkütücü empresyonist tablo hamlet'teki hayaletin görünüşünü pianoda anlatıyor. ilk bakışta bir sol el etüdü gibi gözüküyor.

    7. etüd (eroica)
    mi bemol majör tonunda. romalı'vari bir kahramanlık tablosu görünümünde. etüdün ortasındaki arpej-oktavların güçlüğü eroica'yı trascendante oktav etüdü olarak ünlendirmiştir.

    8. etüd (chassee-sauvage)
    do minör tonunda. vahşi bir av tablosu çiziliyor.ritmik akor tekniğinin kullanıldığı bu etüdte avcıların boruları do minör tonunda, avın kaçışı ise re bemol majör tonunda ve onaltılık figürlerle anlatılmış.

    9. etüd (ricordanza)-anımsama
    la bemol majör tonunda. nocturne karakterinde, zarif akorlarla süslü. lizst'in "gezi yılları" adlı eserlerinden italya'ya ait olanlar tarzında yazılmış.

    10. etüd (appassionata)
    fa minör tonunda. bir sol el etüdü. coşkulu ve lirik temaya sol el arpejlerle eşlik ediyor.

    11. etüd (harmonies du soir)- akşam armonileri
    re bemol majör tonunda. romantik bir akşam tablosu. isminin de anlattığı gibi büyük çapta bir nocturne.

    12. etüd (chasse neige)- kar fırtınası
    si bemol minör tonunda. kederli bir kar fırtınası tablosu. en şiirsel etüd bu denilebilir.
  • bu etüdlerin tonları do majörde başlar ve her iki etütte bir 5 li ses aşağıdaki tonda yazılmıştır. majör tonlardaki etütleri takip edenler bir önceki etüdün ilgili minör tonundadır. gel de beğenme adamı.
  • konu komşuya eşe dosta çalarak hava atılası etüdlerdir, adeta sinir ederler adamı.