şükela:  tümü | bugün soru sor
  • türkiye gerçeği olup inanç ile ona uygun simgesel giyimin doğru orantılı olmadığını gösteren durumdur. muhakkak ki istisnai durumlar ve bölgeler vardır ama genel itibarı ile sık rastlanan bir durum olduğu net. 15 yıldır iş gereği erzurum dan kilis e , yozgat tan giresun a, edirne den yüksekova ya kadar her yeri gezdim gördüm zirai bir veri altyapısı oluşturduğum için özellikle gece şehirlerde kalıp gündüz köylerde bulundum.

    ve dün (evet lan dün daha) şunu farkettim. özellikle kadınların giyim tarzınının köy ile şehir arasında muazzam farklı olduğunu. şehre girdiğinizde kalacağınız otel ve onun çevresinde kara çarşaflı bile görmek yadırganmamakta ,kabul zaten bununla ilgili değil problem. isteyen istediği gibi giyinsin sorun yok. ama aynı şehrin 20 km içerisindeki bir köye gidiyorsunuz kızlar bildiğimiz baş örtüsünü arkadan bağlamış, çoğu zaman uzun kollu ama bazen de kısa kollu tişört altında şalvarı , koyununu güdüyor,tarlada çalışıyor ilaçlama yapıyor. bölge desen aynı , erkek desen aynı erkek, inanç desen kesinlikle şehirdekinden daha çok camide vakit geçirir sohbetler yaparlar velhasıl benim gözümde şehirdeki adamdan daha inançlı. peki bu nedir.

    2 yıl önce şehre giden bir dolmuşun ön tarafındaki evin bahçesinde şehre gitmek için hazırlanan 15 -16 yaşlarında dünya güzeli bir köylü kızımızı görmüştüm. kız yemenisini çıkarıp türban takmıştı. o zaman iş yoğunluğundan mı bilmiyorum bunu yorumlamamıştım. bugün o kızı hatırladım. muhakkak ki sosyologların işi ama şehre geçiş aşırılığı beraberinde mi getiriyor? din aslında modernizmin silahı mı?

    bilemiyorum be sözlük.
  • köyün içinin bir nevi mahalle, semt, evin çevresi gibi görülmesinden kaynaklanan durum. çıkarıp türban takmasa da, şehir merkezine ya da kasabaya ya da kendince uzağa, kendince daha derli toplu olması gerektiğini düşündüğü yere giderken arkadan bağladığı başörtüsünün çenesinin altında bağlayıp üstüne bir dışarı kıyafeti giydiklerini gördüm çoğunlukla. madem kalplerin içine atıfta bulup duruyoruz, neyin nereden bağlandığına neden bu kadar kafa yoruyoruz ki? şehir olsa olsa giyimine daha fazla dikkat etmeyi getirir bence aşırılığı değil. kime göre neye göre aşırı, normal ne kadar neye göre normal, onlar da tartışılır vs.

    zamanın ötesi? arkadaş eli kötüye giden bir yeşillendirsin çok merak ettim.
  • sehirde daha guzel gorunen ipek esarplar kullanmak ister kadinlar. ipek esarp da kaygandir. altina ic ortu kullanilir. yine kayar igne kullanilir. boylece cok daha kapali bir hal alinir. ama esarp harici icin dogru bir gozlem degildir bu, koyde basinda ortuyle tisort-salvar koyun guden kiz, sehirde kot-gomlek-makyaj okula gidiyordur. mantik ikisinde de aynidir, dinin bir emrini elinden geldigince yerine getirmek, ve elinden gelen de odur iste.
  • türban ve avm'lerin, köyden şehire göçenlerin, şehire eklenme çabası olmasındandır.

    biraz yüzeysel oldu ama şimdilik bu kadar eyyorlayacam. sonra detaylandıracığım.
  • yazın sıcağın altında tarla ekip biçen, koyun güden, süt sağan, kısacası fazlasıyla efor gerektiren işler yapan köydeki kadınlar için türbanın çok kullanışlı olmamasından kaynaklanıyor olabilir.
  • (bkz: #30763086)
  • kısmen doğru önerme. bursa'da çarşaflı köylüler (hatta şehirliler) gördüğüm olmuştur.

    yazardan gelen düzeltme: çarşaf değil feraceymiş adı. herhalde feraceli kadınların ağız ve burunları açık oluyor. örtünün her halinin adı mı var amk.
  • mini etek giyen kızların olmamasını da beraberinde getirir.

    köy ve şehir farklı kültürdür. köyde herkes birbirini tanır, güler selamlaşırken sen komşunu görünce karşılaşmamak için yolunu değiştirirsin şehirde lafa tutmasın diye.

    arada çok büyük farklar var. yaşamsal farklar, kültürel farklar var.

    bu yüzden köy ve şehri kıyaslamak çok aptalca.

    ayrıca, madem özgürlük istiyoruz sadece kendimize değil, herkese özgürlük. isteyen çarşaf giyer, isteyen bikiniyle dolaşır.
  • çünkü türban denilen, eşarbı kafaya bağlayıp* gezinmek islam'ın modernize edilmiş hali ile türetilen bir şeydir.

    kur'anda geçen tesettür ayetinin* tefsirinde ise yöresel kıyafetler tesettür sayılmıştır.

    anadoluda giyilen şalvar, karadenizde bağlanan keşan bu tanıma uymaktadır.
  • alevimeşrep köylerde yapılan yanlış gözlemdir. bizim halkımız dinini çok iyi bilir ve uygular.