şükela:  tümü | bugün
  • not: tamamen subjektif bir sekilde kendi tecrübelerim dogrultusunda vardigim sonuctur. gercekten iyi dj'ler olabilir, evet. ama malesef bana su ana kadar denk gelmedi.

    efendim senede bir defa yazın türkiye'de tatil yapma fırsatım oluyor. her gelişimde de eğlenmek için olsun arkadaşlarımla bir şeyler içmek, güzel vakit geçirmek için olsun internette gördüğüm belirli sitelerden iyi puan almış göze hoş gelen mekanlara gitmeye çalışıyorum.

    istanbulda güzel bir mekana gitmiş oluyum, mekanın dekoru olsun lokasyonu olsun kokteylleri olsun gerçekten çok kaliteli. lakin içeride çalan müzik kafamı dağlara taşlara vurmama sebep oluyor dostlarım.

    bunun iki sebebi var.
    birincisi müziğin kalitesi:
    şimdi bilen bilir bir solomun olsun ne bileyim biraz daha abartı düşünürsek astrix olsun neelix olsun ya da atıyorum bi boris brejcha olsun bu insanların yaptığı müziğe bakıyorum. bir de bizim club diye tabir ettiğimiz mekanlarda çalan türkiyece ünlü kaliteli(!) kekolara. şimdi diyeceksiniz ki "karşılaştırdığın solomun, astrix vs. dünyaca ünlü dj'ler onlarla mi karsilastiriyorsun istanbulda calan dj'leri" eyvallah cok haklisin dostum da istanbul boru mu? kücük bi sehir mi istanbul? essek kadar metropol. illa ithal dj mi gelecek de güzel müzik calacak? ya da şöyle söylüyüm, ispanyada, portekizde ne biliyim hic siklenmeyen cek cumhuriyetinde geceliği 100 euro'ya çalan dj'lere de bakıyorum bir de bizim şekilli şüküllü club'larımızda çalan dj'lere. aradaki fark o kadar bariz ki. bizim dj'lerin tarkan'dan yolla'yi dümdüz remix'lemeden winamp'ta çalar gibi çaldığı oluyor ya. ha evimde youtube'dan aynı şarkıyı son ses açıp dinlemişim ha dj usb'den bana aynı şarkıyı çalmış. niye o platforma çıkıp dj'im diye takılıyorsun arkadasim? dümdüz sarki kendiliginden caliyor iste sen sadece sarki gecislerini ayarliyorsun. saka gibi. onu spotify da yapiyor bi sonraki sarkiya gecerken senkronizasyonu ayarliyip müzik durmadan gecis yapiyor. bosuna ugrasma orada istersen ac spotify'i calsin sen de bedavaya kokteylini ic ne biliyim önde dans eden kizlara gülümse falan niye kasıyorsun iki üç bas tiz ayarliycam diye abuk subuk sekillere giriyorsun?

    bir de bu tayfa eline mikrofon alip bagirmaya baslar arada. "put your hands up in the sky" falan derler. sana ne aq yaa istersem götüme sokarim elimi sen dedin diye elimi niye havaya kaldiriyim ben? niye mikrofonu eline alip bagiriyorsun simdi durduk yere? ben sana elini napacagini söylüyor muyum sikik... bunu mahmut orhan bile yapiyor aklim almiyor sözlük...

    ıkinci sebep ise daldan dala atlamalari. mesela dj beyfendiler tarkandan yollayi caliyorsa, hemen ardindan post malone dan rockstar i calabiliyor hemen sonrasinda da ismini bilmedigim "ben sana hakkiiiimiiiiii helaaaaal ettiiiiim" diye bi sarki calabiliyor. ben ise kösemde bu durumu hayretler icerisinde izliyorum.

    sonuc olarak o kapilarinda hayvan gibi güvenlikciler bekleyen, kol gibi hesap geciren ihtisamli clublarda yarrak gibi müzik caliyor afedersiniz. saygilarimla.
  • “bizim dj'lerin tarkan'dan yolla'yi dümdüz remix'lemeden winamp'ta çalar gibi çaldığı oluyor ya.”

    di mi yauw aslinda 64 kanal ayri ayri ama ayni anda pan yapip vokallerin sampleni alip mashup yapip parcayi tekrar aranje etmesi gerekiyor djlerin.

    cahili oldugu konuda bu kadar atip tutan bir millet yok.

    ossuruk beach resort gold ya da kadikoy haricinde gayet guzel djler var. onlar da zaten djlikten bir haber bu tiplere calmiyor, iyi yapiyor.

    producer, dj, aranjor, aranjman, miks kavramlarindan bihaber beyanat.

    edit: dj dediginiz insan belli bir tarzda yaptigi muzik koleksiyonunu bir kompozisyon olarak dinleten insana denir. bu kompozisyona efektler karisabilir, iki sarki ust uste bindirilebilir, eq yapilabilir vs. plaklarin populer oldugu ve oynaticilarinin buyuk salonlari besleyebilecek kapasiteye eristigi donemde ortaya cikan bir icraat kendisi, plakla bugun youtube’da orada burada remix olarak dinlediginiz seyleri yapamiyorsunuz, kaldi ki dijital ortamda sarkiyi edinmis olmak da boyle seyleri yapmaniza imkan tanimiyor. dj’lik ozunde budur, birkac sarkiyi bir araya getirip bir kompozisyon olusturmak.

    remix demeden once aranjmandan bahsedeyim: bir parcanin orijinal kompozisyonunda amaclanandan farkli bir enstruman ya da enstruman gruplarina uyarlanmasidir. piyano icin bestelenmis bir bach eserini alir senfoni orkestrasi icin aranje edersiniz mesela.
    remix’in icine aranjman da girebilir ama aranjman disinda tipik ozelligi parcadaki her sesin karakteristiginin yeniden duzenlenmesine dayanir.

    su guzel bir ornek:
    stravoz - the finishing (original mix)
    https://youtu.be/lkdnxbh031i

    powel remix
    https://youtu.be/2gdeaxmszt8

    sarki cogunlukla ayni, aranjman anlaminda degisiklik az ama manipulasyondan oturu bambaska bir sarki gibi tinlayabiliyor.

    https://youtu.be/ofrb6ocssgk
    bu bildigin enjoy the silence, simdi basligi remix olmus ama ilk ciktigi zamanlarda mike shinoda arrangement diye geciyordu ki bence aranjman icin elektronik muzik baglaminda guzel bir ornek.

    simdi olayin zart dedigi yere geleyim. bu hareketleri dj olarak yapamazsiniz. hicbir dj sihirli bir sekilde ses kanallarini bulup bunlari manipule edemez. eger plak sirketi ve sanatciyla anlasilirsa bu kanallar satin alinabilir ama bunu yapmak icin yapacaginiz remix’e kendi isminize ve paraniza guvenmeniz gerekiyor. genelde remixler ses kayit asistaninin kendi kendine parca uzerine yaptigi seyler ve sanatci tarafindan takdir gorurse ortaya cikip yayinlaniyor. hic olmadi bu insanlar evde kos kos oturmuyor, kendilerine yakin is yapan bir cevreleri var, kendi isimleri duyulsun diye remixlenmesi icin sarkiyi veriyorlar kankilerine, iki tarafin da karina. ya da bir dj’e sarkinizi calmasi icin odeme yaparsiniz, zaten bunu elin kirosu iki sise viski yollatip yildiz tilbe caldirmaya calisabiliyorsa tahmin etmissinizdir.

    remix dediginiz ancak istediginiz parcanin materyallerini elde ettiginizde bilgisayar basina oturup birkac gun ya da haftada yapabileceginiz bir sey. imkani varsa ve istiyorsa boyle seyler de ekler tabi ama editin basinda dedigim gibi dj’in isi sirf bu degil, isi muzikal bir kolaj olusturmak ve isi sadece muzikal bir kolaj olusturmak olabilir.
  • bence sair burada djler huy bakımından kötü demek istemiş. müzik ile alakalı konuşmadığı belli. birilerine laf sokayım tadında negzel bir başlık açmış işte bu sıcakta.
  • tarz meşalesi. o dj bu şekil yapar bu dj şu şekil yapar. her dj'in performansına kimse karışamaz ehueeuhe. mesela benim olayım şu, ben kendime göre bir arşiv düzenim var. yabancılar, yerliler, all time hits, r&b vs; çeşitli kategorilere göre belli bi düzen içindedirler ve ordan aynen arkadaşın dediği gibi winamptan çalar gibi çalarım, ama winamptan değil, virtual dj'den çalarım. nadiren de olsa, bişey katacağına inanıyosam mix geçiş te yaparım ama buna kasmam. çünkü yıllardır dj'lik yapan biri olarak ben şunu gördüm ki, yapacağın mix geçiş, ne çaldığın ve hangi sıralamayla çaldığından önemli değil. çaldığın parçanın remix olması ya da olmaması mevzuuna ise sadece gülerim. tabii ki remix olmamalı. en iyi ihtimalle "tamam insanlar bu remixi beğeniyorlarsa ola da bilir", ama asla ve de kat a "bir parçayı" olduğu gibi dümdüz çalamazsın diye bişey yok. insanlar "yolla"nın orjinal haline reaksiyon gösterip onu seviyolar, onunla coşuyorlarsa buna rağmen kendi dj'lik algına göre remix vs. kasmanın manası yok. bu konuda bir sürü tecrübem ve hikayem de vardır, burda paragraflarca anlatabilirim ama uzatmaya gerek yok ama emin ol böyle.

    benim dj'lik anlayışım bu. arada özel mikslerim, produksiyon ürünü kayıtlarım vs. oluyor ama benim olayım "şarkı koleksiyonum ve bunları hangi sıralamayla çaldığım" ile ilgili. daha çok şarkı koleksiyonumla ilgili. eğlencenin de dibine vuruyoruz, gelenler gayet memnun ayrılıyorlar, hatta genellikle ayrılamıyorlar.

    ben biraz da mecburiyetten böyle bir tarz benimsiyorum. vakit olsa ve şartlar uygun olsa belki çok daha farklı bir tarzım da olabilirdi. en güzel ve asıl dj'lik budur demiyorum. ama ben böyle yapıyorum, çok iyi çok ta güzel güzel oluyor:) çok ta işe yarıyor.
  • hele bir de cok iyi dj'yim diye ortalarda dolanan ozan dogulu diye bir tip var, parcanin icine iki tane ciuvv ciuvv effecti atinca kendini david guetta saniyor tipini siktigimin.
  • dj'lerin aynı zamanda eskort olmasından kaynaklanan sebep.
  • her konuda fikir sahibi olmasınız ne güzel olacak. dünya çapında başarılı bir çok türk dj ve producer bulunmakta.
  • (bkz: söylüyüm)(bkz: oluyum)
  • ülkemizde başarılı birçok dj var, fakat bu dj'lerin müziğindeki kaliteyi anlayabilecek nitelikte yeterli dinleyici kitlesi maalesef yok. bu sebeple de dj tarkan, murat uncuoğlu, u.f.u.k, birol giray -ilk aklıma gelenler- gibi değerlerin kıymeti bilinmiyor. gerçi bilen biliyor da... sonuç olarak; başlık yanlış bir genelleme içeriyor.
  • (#79119733)

    https://youtu.be/yazlzowegum
    https://youtu.be/qqvea6cxg5s

    ilk attığım linkteki adam geçen sene ki burn residency dj’lik yarışmasında carl cox,luciano,pete tong gibi efsanevi dj’lerin jüriliğini yaptığı yarışmada dünya birincisi seçtiği dj. link
    bu arada bu iki sete kötü diyorsan muhtemelen tech house,house,techno’dan falan anlamıyorsundur. bu adamları bilmiyorsan da türkiye’de dj’lerin kötü olması diye başlık açacak kadar cahilsindir.