şükela:  tümü | bugün
  • daha da uzar gider bu liste. türkiye öncesine de bakıyorsun edebi anlamda bu isimlerin yanına bile yaklaşan yok. büyük kayıp. yok mu bir karamazov kardeşler bir savaş ve barış yazabilen adam. maalesef yok.
  • bir (bkz: yaşar kemal) ve bir (bkz: oğuz atay) ile giderilebilen bir eksiklik.
  • orhan pamuk türkiye'den çıkmıştır.

    ayrıca roman sanatı bizde yenidir. avrupa icadıdır roman. bizde onu karşılayan mesneviler vardır eskilerde. sanatta milliyetçiliği aptalca bulurum evet ama osmanlı dönemi türk sanatçılarının ortaya çıkardığı eserler kadar güçlü az yapıt verilmiştir dünya sanat tarihinde.
  • saçma sorgulamadır. türkler rusça mı biliyor ki klasik rus edebiyatı yapan yazar çıksın. ayıptır. günahtır. zulümdür.

    nazarımca edebiyat her halde milli bir değerdir. bilim ise evrenseldir. siz bir pontryagin niye çıkmıyor onu düşünün ve türk edebiyatının tadını çıkarın.
  • türkiye'den bir dostoyevski veya bir tolstoy'un çıkmamasının şu anda aklıma gelen nedenleri:

    türkler arasında roman okuma kültürünün iyi gelişmiş olmaması.
    okuma alışkanlığı olmadığı için yazarların halk tarafından yeterince kritik olarak eleştirilmemesi.
    halkın yazarlardan dünya çapında değerli yapıtlar istememesi.
    türkçe ile ilgili sorunlar.
    sosyal veya politik baskılardan dolayı yazarların kendilerini istedikleri gibi belirtememeleri.
    türk kültür, gelenek ve görenekleri ile ilgili sorunlar.
  • (bkz: yasar kemal)
  • türkiye'den neden bir dostoyevski ya da toltstoy çıksın? dostoyevski ve tolstoy u yaşadıkları dönemin rus kültürü, siyaseti, insanları, rusya nın geçirdiği toplumsal değişimler ve hareketler ortaya çıkarmıştır. hal böyleyken türkiye den bir dostoyevski ve tolstoy çıkmıyor demek en hafif tabirle saçmalıktır. ürkiye den aziz nesin çıkar, fakir baykurt çıkar, yaşar kemal çıkar, orhan pamuk çıkar. bu iki ismin yanına bile yaklaşamıyormuş yazarlarımız. dostoyevski ve tolstoy 100 - 150 sene önce yaşayıp öldü. sen merak etme 100 sene sonra eğer bir dünya savaşı çıkmaz da dünya kültürü şimdki gibi devam ederse bu iki yazarımız aynı saygıyla anılır. yaşar kemal dediğin adamın kitapları kırktan fazla dile çevrilmiş, kaç yazara kısmet olur bu şekilde okunmak?

    elit olmanın kendi kültürünü aşağılamak, hor görmekten geçtiği gerzek bir dönemde yaşıyoruz.

    sabır...
  • bence savunmaya geçmeden önce düşünmeliyiz. bizi küçük düşürmesi mümkün bir iddia ile karşılaşınca hemen savunmaya geçiyoruz. burada bir sorun ile karşı karşıyız. bizden neden bir tolstoy, dostoyevksi çıkmıyor. bizden hemingway de çıkmıyor, steinbeck de çıkmıyor. shakespeare imiz de yok, goethemiz de yok. neden?
  • bu coğrafyaya halit ziya uşaklıgil, reşat nuri güntekin, yaşar kemal geldi. dostoyevski veya tolstoy olmadıkları için tanındılar, okundular. edebiyatçı, orijinal kimliğiyle var olabilendir.
  • türkiye'den bir michelangelo, dante, shakeseare de çıkmamıştır. çünkü bu eserlerin de dayanağı hümanizm bu topraklara uymamıştır, en azından şimdilik (gerçi rus romanı toplumcu yönüyle göze çarpar.)
    fakat bu kabahat değildir. her ne kadar efsane heykeller, dünya çapında romanlar çıkmamış olsa dahi bu toprakların köy kültüründeki halı desenleri başka kimseye nasip olmamıştır. ayrıca ebru, hat sanatı, çini, kubbe, ahşap bakır, hatta kaşıklarda dahi estetik öğeler tüm topluma mal olmuş şekildedir. roman konusunda ise, bir atay'ı, tanpınar'ı eğer ki büyük devlet olsak bütün dünya hayretle okuyacaktır. şiir de hakeza... mesela şiirde çok ilerideyiz sanıldığının aksine. fakat doğası gereği şiir başka dile çevrilirken evrilir ve anadil tadını veremez. hele ki türkçe gibi çekimli bir dil ise.
    bir de, artık büyük dehaları evrensel kimlikle düşünmek kanımca zorunludur. nasıl mevlana'nın mesajı evrensel ise, leonardo'nun, tolstoy'un da mesajı evrenseldir.
    not: batıda herhangi bir ülke de bir kaşgarlı mahmut, (ki kendisi tam bin yıl önce profesyonel bir antropolojik sözlük hazırlamıştır) bir evliya çelebi neden bizden çıkmadı da diyebilir. mesele yerli dosto çıkması değil, dostoyevski'nin üstüne koyabilecek kişilerin niye bu sıralar çıkmamasıdır ve bu sadece bizim değil bütün dünyanın güncel sorunudur.
    tanım: yurdum okuyanının hoş zihin sancıları olduğunu gösteren soru.