şükela:  tümü | bugün soru sor
  • öncelikle, son günlerde artık mide bulandıran uber-taksi çekişmesine farklı bir açıdan bakmak için bu başlığı kullandığımı belirtmek isterim. merak etmeyin, sonuna bir tane uber rezaleti koyacağım, asıl amacım bu tartışmanın ne kadar şişen bir balon olduğu, çok da umrumda değil uber'in ya da taksi hizmetinin iyi ya da kötü oluşu, ortada başka bir sorun var çünkü.

    dünya'da gericilik rüzgarları esmekte maalesef. artık moda, gericilik. dolayısıyla gerek sosyal medyada, gerek boyalı medyada gericilik rüzgarları esiyor.

    uber-taksi çekişmesinde de mesele böyle. uber, sanki kâr amacı gütmeyen bir kuruluş gibi bir avuç plaza çalışanı tarafından hınca hınç savunulmakta. karşısında da taksi plakaları ile trilyonları elinde tutan mal biriktirici antika zihniyetliler var. her ikisi de kendi tekellerine zarar gelmesin diye çırpınıyorlar.

    lakin sokaktaki adamın bile derdi uber ya da taksi olmuş. 10 senede ülkenin genetiği ile bu kadar oynanabilir. ben sizi biraz geriye götüreyim.

    10 sene önce, halkımız uber ya da taksi'yi tartışmazdı, çünkü bunları kullanabileceği parası yoktu. meselemiz, toplu taşıma ücretleriydi.

    çeşitli kitle örgütlerinden gençler, çalışanlar, toplu taşıma ücretlerini protesto için eylem yapar, ajitasyon çekerdi.

    ne değişti? daha mı ucuz toplu taşıma ücretleri?

    istanbul'dan bakalım, çoğu şirkette toplu taşıma ücreti ödenmiyor çalışanlara. iki vasıta ile bir yere gideceğinizi var sayalım (istanbul'da aktarma yapmadan işe gidilebilecek bir işiniz varsa, o başka).

    gidiş geliş ödeyeceğiniz ücret 8,9 tl, aylık ortalama 22 iş günü olduğunu düşünürsek, 196 liranızı iett'ye hibe ediyorsunuz (bunun bir de dört vasıta kullanarak işe gitmek zorunda kalanları var ki, oraya girmiyorum bile).

    peki bir öğrenci olarak ne kadar ödüyorsunuz? öğrenci olarak ödeyeceğiniz ücret 79 lira.

    gidelim 10 sene öncesinde... 2008 yılında bir aylık ücret, sıkı durun, sadece 86 liraydı. öğrencilerin ödediği ücret ise 56 lira. yani bir çalışanın otobüse ödediği ücret %230 artarken, öğrencilerimize ise neyse ki acımışlar(!), %140 artmış durumda.

    10 senede enflasyon değişimi güya ne kadar? çok kafa karıştırmamak için şöyle anlatacağım, 10 sene içinde enflasyonumuz 2 puancık oynamış. 10 yılın ortalaması ise %8,5, yani otobüse gelse gelse en fazla yıllık 7 lira daha zam gelsin... ki o da bir biniş başına 10 kuruş yıllık zam anlamına gelir.

    yani bizler normalde taş çatlasa 86+70 tl olacak otobüs maliyetine 196 lira ödüyoruz. aradaki 40 liranın sebebi ne?

    söyleyeyim, 10 yıl daha bekleyince göreceğiz, bütçede kapanmayan delik olacak olan "yap-işlet-devret" modeli projelerin payıdır. yani kartal, ümraniye metrolarının ve şu anda yapılamakta olan metroların paralarıdır.

    yani bizim işçimiz adam başına 480 lira parababalarına sorunsuz, dertsiz, tasasız kâr ödüyor.

    peki bu uberciler ya da "taksiciler" nereden türedi? hani size 10 sene önce turnikelerden atlayan eylemcilerden bahsetmiştim değil mi? 2008 deyince gözünüzün önüne çok şey gelmeyebilir, cumhuriyet mitingleri sonrasında politikleşen ve her türlü sol ekibe can suyu getiren bir dönemden bahsediyorum. en küçük örgüt bile, 300 kişiden aşağı eylem yapmıyordu. her yanda eylemler oluyordu.

    hah, işte o giden gençler, tekelci parababaları tarafından hem ekonomik, hem de zihniyet olarak ele geçirildiler. zengin çocuklarını bu bahse katmıyorum, zaten onlar meşhur bir belediye başkanının sözü ile "araba kullanmaktalar".

    peki kim yaptı bunu? bizim "oğlum ortaya gitmeyin, dönek olur çıkarsınız" dediğimiz burjuva sosyalisti örgütler, bu gençleri öyle bir kafadan silahsızlandırdı ki, üniversitesinde kendisine kariyer yolu çizmeyi unutan(!) gençler, plaza ve memur kadrolarına "mezbahaya giden inek gibi" koşuştular.

    artık artı değer nedir, kâr nedir, ücret nedir bilmeyen, "örgütlü kötüye" karşı "örgütlü iyi" olarak gördüğü başka bir tekelci kurumu destekleyen, kafadan silahsızlandırılmış gençlerdir işte bugün uber'i savunan. başlıca kaynak burasıdır. çünkü bu kadar kendine ait olmayan şirketi sahiplenmek, ancak döneklerde görülebilecek bir özelliktir.

    biraz sosyal medyayı eşeleyin, y-chp içindeki soytarılar bile uber'i övmek için yarışa giriyor.

    kusura bakmayın ama derdinizi şeedeyim. bizim taksi-uber kullanacak paramız mı var arkadaşım? biz otobüs, metrobüs, tramvay, metro kullanmak zorunda olan garipleriz. yılda 480 lira adam başı hibe ediyoruz(otomotiv ötv'sine, maaş bodrosu vergi sınırına itiraz ediyorsun ya, hah oradan hatırla). senin partilerin bu soruna parmak basmıyorsa, gidip iki tekelden birini tutmak ihtiyacı duyuyorsa, siz parababası tarafından mankurtlaştırılmış kölelersiniz demektir.

    bir avuç soytarının böylesine gündemi meşgul etmesi sıkmıyor mu canınızı arkadaşlar?

    gelelim uber rezaletine(dediğim gibi çok da önemli bişey değil). bir kış günü kuzenimin yeni doğan oğlunu görmeye evlerine gittim. diğer kuzenlerim ve kuzeninin eşi de geldiler. sonra bir yere gideceklerini, beni de bırakabileceklerini söylediler. ben de olur dedim, dedim de bu kadar adam nasıl gideceğiz?

    uber var dediler. geldi araç, bindik. yolda bir kaç kişiyi de alacağımızı söyledik. ifade aynen şu şekilde, tehditkar bir ses tonu ile;

    "c..... bey, lütfen duraklarımızı kullanımdan önce belirtelim, normalde ücrete dahil edilmektedir."

    afedersin de sana ne? burada millet şöyle güzel, böyle güzel diyip esiyor, gürlüyor. yok abicim, böyle lafı bana taksici etse "ne diyosun lan sen değişik" dersiniz değil mi? ama uber'in o havalı elemanına tek laf edilmedi. ben de indim biraz sonrasında vapura doğru yol almak için.

    uber denen balonla ilgili rezaletim de bundan ibaret.

    not1: uber aplikasyonunu kullanmadım (uber'i çağıran da ben değilim), umrumda da değil. derdin bu ise derdini s.... butonu ile gönderiyoruz sizi.
    not2: kibar taksiciler var, kibar uber sürücüleri de de... mesele ikisinin de bir biçimde artı-değeri çatır çatır cebine indirmesidir.
    not3: iett'yi savunmak adına hesaplamamın yanlış olduğunu çok güvenilir (!) tüik sitesinden kanıtlamaya çalışanları da gördük.

    halbuki formül basit: ((86x0,085)x10)+86= 159,1 tl (hadi 3 lira da benden olsun) çok üzgünüm, insanlar anlasın diye düz hesap yaptım ama sen otobüs fiyatları kâfi diyorsan asgari ücretle 1 ay geçinmeye çalış, yol paran benden!

    sonuç: görüldüğü gibi kendilerini aktrollerden farklı sanan finans-kapital köleleri ağzından salyalar saçarak saldırmakta, bu kadar kızdıracağımı düşünmemiştim açıkçası... hani kendinize etmeniz gereken hakaretleri ettiniz anlarım da, taksici ne demek ya? ben senin bacına taksici diyor muyum?

    hayır arkadaşım, ben taksici değilim. ben aslında senin algında yer bile etmeyen, işçinin çalınan parasını vurgulamak için açtım bu parayı. senin katliam sonrası 100 dolar isteyen paragözlerle giriştiğin don kişotvari mücadeleyi biz onların ağalarına karşı yürütüyoruz. mesele uber değil, sen hala anlamadın mı?
  • uber aplikasyonunda ara durakların nerden eklendiğini bilmeyen şahsın şikayeti
  • "c..... bey, lütfen duraklarımızı kullanımdan önce belirtelim, normalde ücrete dahil edilmektedir."

    bu lafı taksici etse "ne diyosun lan sen değişik" diyeceğini belirtmiş arkadaş. bir taksici bu lafı etmez zira ben istanbul'da herhangi bir taksicinin böyle kibar ve efendi konuştuğuna şahit olmadım.
  • ilk defa konu başlığının ve içeriğinin ilgili başlıktan daha rezalet olduğuna şahit oldum.

    üşenmemiş uzun uzun yazmış bide.
  • basligi acan yazarin derdini yanlis baslikta anlattigi rezalet.

    ha bu arada rezalet puanim 0/10.
  • toplu taşıma ücreti konusuna katılıyor, uber kullanmayı sevmemin bir sebebini de bu olarak gösteriyorum.
    6 kişi binebiliyoruz o araca. bazı zamanlarda minibüs niyetine kullandığımız oldu. hep çok naziklerdi, ne kadar ödeyeceğimizi bildik, kazıklanmadık mesela. kısa mesafe tartışmasına girmedik, yalnız köprü ücreti alırım çift taraflı denmedi. valizle almam ya da valizini de kendin taşı denmedi. o araba deli gibi kullanılmadı.
    neden taksi kullanayım ki? taksimetreyi sıfırlamadan beni alan söylediğimde yok öyle bişi diyen adam kazansın diye mi. kazıkladıkları yeter teşekkürler
  • über’i bir şekilde itin götüne sokmak için makale yazıp freestyle yapıyorsun, sonra verdiğin rezalette de yapman gereken şeyi yapmadığın için adamlara kızıyorsun.

    sana puanım eksi 9 kanka.
  • 'rezalete gel rezalete' dedirten rezalet olmayan rezalet iddiası bok.

    ulan hiç üşenmemiş bir de sayfa sayfa yazmış.

    (bkz: hay mal oğlu mal)
  • enflasyon hesabın zaten yanlış. hübele hübele konuşup insan kandırmaya gerek yok. yıllık 8.5 ortalama enflasyon varsa 10 senede 86 lira 195 lira yapar. bundan sonrasını okumadım ama eminim uber rezaletinde bundan farklı değildir.
  • zaman harcayıp okuyoruz bir de ya, yazık değil mi bize? :(