*

  • orjinal adı "un chien andalou" olan luis bunuel in yönettigi 1929 yapımı sessiz film. film gelmiş geçmiş en sürrealist film olarak kabul edilebilir. luis bunuel bu filmde salvador dali ile çalışmıştır.
  • bir arayazı kartonunda "bir varmış bir yokmuş" yazar. bir adam sigara içerek bi usturayı bilemektedir. bir genç kadının gözü usturayla yarılır. "sekiz yıl sonra" genç bir bisikletçi sırtında garip bir giysiyle sokakta gitmektedir. genç bir kadın onu penceresinden görür ve delikanlı bisikletinden düşünce koşarak dışarı çıkar. odada, bisikletçinin elinde karıncalar kaynaşmaktadır.
  • 1929 yapımı bir sürrealist klasiği olan "un chien anadalou", luis bunuel'in ilk filmidir. filmin senaryosu dali'yle yapılan ortak çalışmanın ürünüdür. bir endülüs köpeği'nin gerçekleştirilme öyküsü, bunuel'in ağzından "iki düşün bir araya getirilmesiyle başlar." bunuel, figueras'a, dali'ye gittiğinde ayı kesen, ince uzun bir bulutla,bir gözü yaran usturanın rüyasına girdiğini anlatır. dali de, kısa bir süre önce karıncalarla dolu bir el gördüğünden bahseder. bu iki rüyadan yola çıkılarak şekillenen kurgu, akıldışı ve içgüdüsel bi anlatımı benimsemiştir. film, mantıksal hiçbir açıklamaya meydan vermiyecek düşünce ve görüntülerden, belirsizliklerden ve usa aykırı eylemlerden esinlenmiştir. bir kadın gözünün usturayla oyulması, kalçaları arasında kaybolan bir çift göğüs, kocaman bir piyanoya gömülen eşek ölüsü gibi akla hayale sığmayan sahnelerle dolu olan film, saldırgan görüntüleri hedef alınarak, birçok tartışmaya neden olsa da, gösterimde kalmayı başarmıştır. yine bunuel'in kaleminden, bir gün, kırk elli kadar muhabir, polis karakoluna gidip, kışkırıtıcı ve edebsiz olarak nitelendirdikleri filmi yasaklatmak istemişlerdir. doğruluğu kesin olmasa da, filmin iki kez çocuk düşürme olaylarına neden olduğu da söylentiler arasındadır.(son nefesim'den). spekülatif söylemleri bi kenara bırakıp, sinemaya dönersek, bir endülüs köpeği, gerçeküstü sinamanın en önemli örneklerinden bir sayılır. anlatımdaki devamlılığı yıkması açısından, sinemasal geleneklerin karsında duran, yenilikçi, özgür niteliktedir. bunuel'e göre, gerçekle düşün kesin kesişme noktaları yoktur, hep içiçedirler ve sinema, duyguların dürtülerin dünyasını ifade etmede bir araçtır
  • goze atilan ustura ve gozun portlemesi sahnesinde kullanilan gozun gercek bir insan gozu olmadigi , kasaptan alinmi$ bir inek gozu oldugu belki de bilincli seyircileri daha izlenebilir bir yapit olarak gormeleri icin bu filme yonlendirecektir.
  • adam kadına şehvetle yaklaşmaya başladığında bir şeyleri çektiğini görürüz , bunlar içinde eşek ölüsü olan iki piyano ve onlara bağlı iki pederdir. her sahnesi bunun gibi bir çok göndermeyle doludur.
  • luis bunuel'in, sürrealizmin doruklarında gezinen ve sinema tarihinde kendine mühim bir yer edinmiş bu filmin çekilmesi için gereken parayı annesinden almış olması da "ana hakkı ödenmez" dedirtir insana.
  • bilkent üniversitesi güzel sanatlar tasarım ve mimarlık fakültesi öğrencilerinin art and culture dersi sebebiyle zorunlu olarak izledikleri film. göz kesme sahnesinde salondaki kızların iğrenme efektleri dinlenerek neşelenilebilir.