şükela:  tümü | bugün
  • ettore scola'nin yonettigi, marcello mastrioanni ve sophia loren'in oynadigi, fasist italya'da gecen, marcello'nun aydin homoseksueli, sophia'nin 6 cocuk annesi naif ev kadinini canlandirdigi ve onca olumsuzluga ragmen birbirleriyle yakinlasmalarini konu alan muhtesem film.
  • sophia loren'in ezik ev kadınıyken rolündeyken bile nasıl albenili bir kadın olduğu gerçeğini gözler önüne seren film. 1977 yapımıdır.
  • asıl marcello mastroianni'nin, gay rolündeyken bile, hala nasıl bütün kadınların tatlı rüyası olduğu gerçeğini gözler önüne seren filmdir.
  • barış anlaşması imzalamak üzere italya'ya gelen hitler'in ve ev sahibi mussolini'nin geçit töreni için roma sokaklarının dolduğu gün evlerinde kalan iki ikişinin o bir günlük hikayesi. kadınlığını unutmuş ve yalnızca kendisini ailesine hizmet etmeye adamış altı çocuklu bir ev hanımı ve işine son verilmiş bir radyo spikeri. biri kadın biri erkek. biri ezik diğeri dışlanmış. kadın okumamış, cahil ve hatta siyasi düşünceleri bile kocasının etkisiyle şekillenmiş. erkek okumuş, aydın bir kişilik. "antonietta" bir köle ve kadınlığını unutmuş. "gabriele" bir gay. işte bu iki kişinin tesadüfi tanışmaları italya için özel olan günü onlar için daha da farklı kılıyor ve bir tanesi kadınlığını hatırlarken diğeri gözden çıkardığı yaşama yeniden bağlanıyor. sadece italya için değil dünyanın kaderi için de önemli olan bir günü bu iki kaybedene özel kılıyor scola.
  • bir erkek önce koca, baba ve asker olmalı diyaloguna insan olmalı yanıtını vererek izlediğim anti faşist rüzgarların buram buram estiği film. faşizmin temelinde kadının yalnızlaştırıldığı ve köleleştirildiği bir nevi robot halini alıverdiğini göze sokan ettore scola başyapıtı.
    evdeki çocukların büyütülüş tarzı ezeriz savaşmalıyızlarla olurken kadın kendisine nazikçe davranılması ve kendisine değer vererekten ilgilenilmesiyle adeta küllerinden doğuyor. bir tür özgüven ve benlik doğuşu...
  • faşizmi ev kadınının ikincilliği, değersizliği, ezilmesi üzerinden masaya yatırmış başyapıttır. eskimek bilmez filmdir, marcello mastroianni'ye saygının büyüğünü duyma sebebidir.
  • 1930'lar italya'sında faşizmin gündelik hayata ne şekillerde sirayet etmiş olduğunu, insanlar tarafından nasıl normalleştirilidiğini, antifaşist olmanın ciddi ciddi insanlıkdışı bir durum sayıldığını vs anlatan muhteşem bir film.

    --- spoiler ---

    umberto hitler'in italya ziyareti törenine giderken pencereden bakan karısına hoşçakal diyecek ve el sallayacaktır. ancak sağ kolunu havaya kaldırdığı sırada bi yarım saniyeliğine nazi selamı yapar ve sonrasında el sallar. faşist düşüncenin günlük rutinlere bile nasıl işlediğini gösteren başarılı bi detay. o an farkında olmaksızın, bilinçaltıyla hareket ettiğini düşünüyorum ben.
    --- spoiler ---
  • ettore scola’nın yönetmiş olduğu una giornata particolare (özel bir gün) koskocaman bir binada birbirleriyle yolları kesişen iki kişinin hayatına bir günlüğüne davet ediyor bizi. altı çocuklu, cahil bir kadın olan ve eşinden görmediği ilgi yüzünden derin bir yalnızlığa hapsolmuş antonietta -sophia loren- ile; sistem karşıtı, yalnız ve umutsuz, intihar eşiğinde bir eşcinsel olan gabriele’nin -marcello mastroianni- bir günlük çok özel birlikteliğini, fonda savaş öncesindeki hitler-mussolini birleşmesindeki kutlamaları kullanarak anlatan scola, ismi gibi çok özel bir filme imza atıyor.

    filmin başlangıcında gayet pejmürde halde, makyajsız bir şekilde kendini evine adayan, sabah eşi ve çocuklarını uyandırıp hazırlayan neredeyse yüzündeki o donuk ifadenin asla değişmediğini düşündüğümüz antonietta’yı; ev ahalisinin tüm sitenin kutlamalara gitmesi dolayısıyla kendisini her zamanki ev işlerine vermiş halde görürüz. hatta saat başı alarm kurarak zamanını planlamaktadır. gabriele’nin papağanın kaçması sonucunda antonietta ile yolları kesişir.

    yazının devamı: http://www.cinerituel.com/…ore-scola.html#more-2052
  • ferzan özpetek'in la finestra di fronte'sine epey bir ilham kaynağı olduğunu tahmin ettiğim şahane ettore scola filmi.
  • derdini ince ince anlatan, çok sade, çok güzel film. sophia loren şahane. hafızamda yer etmiş özel filmlerden.