usta
-
çok ciddi emek sarfedilmekle kalmayıp bunu seyirciye birebir yansıtan film. özellikle şevket çoruh'un oyunculuğu müthiş derecede samimi. bittiğinde seyircide inceden bir tat bırakan filmler listeme ekledim. takdire şayan.
ayrıca geçen sene evin balkonundan sıklıkla görüp de "akşam akşam ne ışıklandırması kardeşim bu, inşaat falan mı yapıyorlar acaba" diye düşünmüştüm. sonra bir akşam yangın çıkmıştı. "ulan ne atraksiyonlu tepeymişsin" diye homurdanmıştım. meğer "usta"m uçak yapıyormuş:
--- spoiler ---
ne gerek var. dünyada yapılmışı var zaten
--- spoiler ---
yüzde yüz yerli yapım bir uçak için gösterilen bireysel çaba bile insanı iyiden iyiye gururlandırıyor, devrim arabaları'nda olduğu gibi. bir de gerçek olsa, değme özgüvenime gitsin. -
tarihin neredeyse hiçbir döneminde yöneticileri tanımlamak için kullanılmamıştır. hatta daha da ileri giderek söyleyebiliriz ki, düşünme içeren hiçbir disiplinde kullanılan bir sıfat değildir. "usta filozof" gibi bir şeyi asla duyamazsınız örneğin.
çok kaba bir örnek olarak "usta asker" ile "büyük komutan" arasındaki farka bakabilirsiniz.
nedeni açık, "usta" pratikle ilgili bir sıfattır, belirli bir pratiğin başarılı şekilde icra edilmesini gösterir. genelde de, belirli bir pratikte ustalaşmak, düşünme eyleminin devreden çıkarılmasını gerektirir. anlaşılabilir bir durum, bir işi yapmanın binlerce yöntemi olabilir. ama her defasında bu binlerce yöntemi denemektense, "usta" ezbere bildiği bir iki yöntemi kullanarak o işi görece daha kısa zamanda, daha uygun bir maliyetle, belirli bir kalitede yapar, eder. kimi durumlarda bu arzu edilir bir şeydir.
ancak, bir toplum sadece ustalık gerektiren pratiklerle idare edilmez. herhalükarda düşünmek zorunda kalırsınız. yoksa belli pratik alanlarda başarıya ulaşsanız da, nihayetinde o toplumu dondurmuş, ilerlemesini durdurmuş olursunuz.
bir yönetici için bu sıfatın kullanılması ancak komik olabilir ya da bir gerçeğin itirafı olabilir. hangisini tercih ederseniz artık. -
en damarından bir müslüm baba eseri. sözleri şu ana dek yazılmamış, ilginç!
çilesiz bir günüm olmadı gitti
bilmedim ömrümün suçu ne usta
allah’ın gücüne gider mi bilmem
verdiği bu candan ben bıktım usta
[nakarat]
mutluluk kapımı çalmadı gitti
dalımda bir yaprak görmedim usta
murat yalan imiş umutsa hayal
böyle yaşamaktan bıktım ben usta
bıktım ben usta
böyle yaşamaktan bıktım ben usta
bu kötü yazıma kader diyorlar
dertler zincirine vuruldum usta
gittiğim bu yolun dönüşü yoktur
hakkını helal et elveda usta -
bahadır biraz daha kassa filmi tek planda çekip bitirecekmiş.
-
senaryosu geldiği zaman etkilendiğim, küçük de olsa rol teklifini kabul edip, oynadığım film. bu kısa rolün bile oyunculuğuma çok şey kattığını söyleyebiliriz. türk işçisinin ne kadar çalışkan, gururlu, mağrur ve onurlu olduğunu belki de tek bir sahnede anlatmama imkan verdi bu rol. hakikaten çok severek oynadım.
şaka lan figuranlık yaptım ben bu filmde. henüz izleme şansım olmadı.
tek bildiğim sadece 1-2 dakikalık bir sahne için sabahın 5inden akşamın 5ine kadar çekim yapıldığı, özenilmiş bir iş olduğu. oyuncu kadrosu da güzel. özellikle bi figuran çocuk var onu mutlaka neyse. -
bir müslüm gürses parçası..
çilesiz bir günüm olmadı gitti
bilmedim ömrümün suçu ne usta
allah'ın gücüne gider mi bilmem
verdiği bu candan ben bıktım usta
mutluluk kapımı çalmadı gitti
dalımda bir yaprak görmedim usta
murat yalan imiş umutsa hayal
böyle yaşamaktan bıktım ben usta
bıktım ben usta
böyle yaşamaktan bıktım ben usta
bu kötü yazıma kader diyorlar
dertler zincirine vuruldum usta
gittiğim bu yolun dönüşü yoktur
hakkını helal et elveda usta
aynı isimli bir de ibrahim tatlıses parçası vardır. bu iki parçanın ardarda dinlenmemesi önerilir.. iyice damar oldu ama onunda sözleri şöyle:
gel otur yanıma derdimi dinle
canım dediklerim yordu be usta
gözyaşın kaldıysa ağla benimle
dostum bildiklerim vurdu be usta
kimseler halim sormadı
eyvahsız günüm olmadı
tükendim birşey kalmadı
bu nasıl yaşamak usta
elveda gençliğim elveda derde
perdeler kapandı ömür sahnemde
vakit doldu artık bana musade
hakkını helal et helal et usta
çareler içinde çaresi kaldım
ben bittim çilem bitmedi usta
cefadan payımı düşeni aldım
ben bıktım o benden bıkmadı utsa
kimseler halim sormadı
eyvahsız günüm olmadı
tükendim birşey kalmadı
bu nasıl yaşamak usta
elveda gençliğim elveda derde
perdeler kapandı ömür sahnemde
vakit doldu artık bana musade
hakkını helal et helal et usta -
youtube'a göre en çok aranan ve dinlenen müslüm gürses şarkısı olma özelliğini taşır. sözleri abdullah kalyoncu, müziği selami şahin'e ait muhteşem eser, müslüm gürses'in -cover'ları saymazsak- son dönem albümlerinden, ne yazar albümünde yer alır. zamanında kadere rest çektim isyanlardayım diyen baba bu şarkıda da devam eder;
"allah’ın gücüne gider mi bilmem
verdiği bu candan ben bıktım usta" -
tanitiminin yeterince yapilmadigini dusundugum, 19 mayista can sikintisindan girip izledigim, beni benden alan, bizi anlatan ve cok guzel anlatan, turk filmi.
anne tarafindan eskisehirli olmaminda etkisi olabilir ama havacilik muzesinden hamamlarina, sehir merkezinden sanayisine kadar bircok yerine bizi goturen film.
karakterler super, hicbiri abarti degil, bizden birileri. almanyadan gelen sisko yegen ve esas kadinin erkek kardesi favorilerim.
oyuncular sanki yildizlar geciti gibi olmus. konuk oyuncular bile on numara.
--- spoiler ---
- hamamdan cikan arkadaslarin sanki gercekten kese yapmis gibi kirmizi suratli cikmasi ayrintisi filmin gercekciligini artirmis. (belki gercekten kese yaptirmislardir)
- sehir merkezinde usta esinin gidisini izlerken donup de esinin kicina bakan 2 hanzoya ustanin bakisi super olmus. (bizzat ben kendim yasamistim bunu)
- havacilik senliklerinde uniformasi altina beyaz spor ayakkabi giyen bir polis gordum sanki
- ustanin yaptigi ucakta kokpit icin cam olmamasina ragmen, son sahneden ucan ucakta cam bulunmakta
- hadi kalkisi kisa pistte yokus asagi yaptin, nasil ineceksin be arkadas?
- memlekete filmdeki gibi imamlar istiyorum
--- spoiler --- -
"hayatını uçak yapmaya adayan bir motor ustasının hikayesi" şeklinde kısaca tanımlansa da, bol bol emek verilmiş, çokça düşünülmüş, izlemekten büyük keyif aldığım, eskişehirin güzel mekanlarında çekilmiş, izlenilesi, sevilesi bir film. yarısı gece yarısı gündüz.
filmin yönetmeni: bahadır karataş, bahadır karataş ayrıca eskişehir anadolu üniversitesi iletişim fakültesi sinema tv bölümü mezunu -91 yılı, birincilikle mezun- eskişehiri tanıyan biri.
senaryo: bahadır karataş ve ayfer tunç'a ait. görüntü yönetmeni mirsad heroviç.
oyunculara gelince kadro oldukça geniş ama başı çekenler: yetkin dikinciler, fadik sevin atasoy, şevket çoruh, hasibe eren, ozan uygun, tomris incer ve müşfik kenter ve bir de eskişehir şehir tiyatroları oyuncularından emre basalak. -
müslüm gürses 'in kanımca en iyi şarkısıdır bu. arabesk deyip burun kıvırmamak lazım.
ekşi sözlük kullanıcılarıyla mesajlaşmak ve yazdıkları entry'leri
takip etmek için giriş yapmalısın.
hesabın var mı? giriş yap