uvertür
-
film
düşük bütçeyle yapılmış, insana insanı anlatmaya çalışan bir yapım. kan bağım var diye demiyorum yönetmenle, kan bağına ikimiz de şaşı bakarken. artık ücretsiz izleyebilirsiniz. kenarda köşede bırakılmaya mecbur tutulan emeklerden biridir ayrıca -
tsm karşılığı peşrev olan müzikal terim..
ayriyeten üvveeeeee diye başlayan bir tür bebek zırıltısı.. -
opera da perde açılmadan önce insanları hazırlayan parçaya verilen ad
-
opera ve baledeki giriş muzigi
yani bir çeşit onsoz -
latin dillerinde acmak filli her dilde buyuk benzerlik gosterir. fransızca ouvert, portekizce abrir, italyanca aprir, ispanyolca abier kelimeleri açmak fillinin karsiliklaridir. bunlardan portekizce ve ispanyolca karsiliklarin zaten ayni oldugu gorulebilir. fransizca olanin yazilisi digerlerinden ayrilsa da okunusu benzemektedir.
ouverture kelimesi (ve ornegin portekizce'deki karsiligi abertura, ispanyolca karsiligi apertura) cok net olarak acilis anlamina gelmektedir. zaten bu kelimenin temsil ettigi muzik formu da birseylerin acilisinda kullanilmaktadir. ornegin bir operanin uverturu olabilir, bir orkestra süitinin uverturu olabilir vs., her sartta ilgili yapiti acan muzik anlamini tasir.
zamaninda senfoni kelimesi ile es anlamli kullanilirdi. bu kullanim 18.yy'in sonuna kadar devam etmistir. bunun nedeni senfoni formunun kendini bagimsiz bir form olarak ortaya cikarmasinin ve diger muzik parcalarindan bagisik olmasinin (birseyin acilisi olmamak ama kendi basina yapit olmak gibi) zaman almis olmasidir. -
kökenleri 17.yüzyılın başlarına dayanmaktadır. yaşayan ilk opera peri-eurydice bir orkestral giriş müziği ile başlamaktadır. daha sonrasında monteverdi-orfeo'sunda da bu türü kullanmıştır.
fransız besteci jean baptiste lullly bu giriş müziklerinin süresini uzatır ve adı sonrasında uvertür olur. başlarda a-b formunda olup önce ritimlerle dolu yavaş bir bölüm sonrasında da (bkz: fugue) şeklinde yazılan hızlı bir bölüm olarak tasarlanmıştır.
scarlatti hızlı-yavaş-hızlı biçiminde form verir.
joseph haydn senfonik müziğin temellerini atmadan önce bu form daha da genişletilerek hızlı-yavaş-dans-hızlı biçimine dönüştürülür ve senfonik müziğin öncüsü olurlar.
18 ve 19.yy dan itibaren ise bu uvertürler dinleyiciye izleyecekleri eser (tiyatro, opera) hakkında bilgi vermek üzere bestelenir.
romantik dönemle birlikte artık tamamıyla konser parçaları olurlar.
konsere bir uvertürle başlamak ana yemek öncesi meze gibidir. orkestralar genel olarak muhafazakar bir program oluşturma eğiliminde olduklarından konserlerindeki yeni tek parça bu uvertürler olur. ilk kez çalacakları bir eseri uvertür olarak seçerler.
önemli ve dinlemesi keyifli birtakım uvertürler
tchaikovsky-1812 uvertürü (gerçekten kanon patlıyor)
beethoven- coriolan
beethoven - egmont
beethoven - fidelio
bizet- carmen
beethoven -leonore ııı
johann strauss ıı - die fledermaus
rossini- william tell
rossini - sevil berberi (koral)
rossini - sevil berberi
wagner- tannhauser -
(bkz: sıra kızı)
-
pesrev, nam-i diger on sevisme.
-
(bkz: rossini)
-
(bkz: overture)
ekşi sözlük kullanıcılarıyla mesajlaşmak ve yazdıkları entry'leri
takip etmek için giriş yapmalısın.
hesabın var mı? giriş yap