şükela:  tümü | bugün
  • 1821 yılında biten(ki bu yeni görev paketi ile 30lara uzatılabilir) europa universalis 3 sonrası dönemi kapsayan victoria serisinin yeni oyunu. 1835-ii. dünya savaşı dönemini kapsayacak. hearts of iron'a save aktarabilme opsiyonu düşünülen yenilikler arasında.

    europa universalis'e osmanlı ile başlayarak yükselme ve duraklama dönemini oynadıktan sonra victoria ile çöküşe devam etmek -ki victoria'da osmanlı campaign'i hakikaten çok zordur- her zaman çok zevkli olmuştur. yeni grafik motoru, interface ve hearts of iron'a save aktarabilme özellikleri sayesinde "universalis 3 > victoria > hearts of iron 3" üçlüsü her zaman olduğundan çok daha cazibeli görünüyor.
  • bir ucunda europa universalis, diğerinde hearts of iron ile 1420'lerden 1960'lara kadar bir oyun deneyimi vadeden, grand strategylerin en şükelası.
  • vaktiyle çok vakit harcadığım oyunun ikinci versiyonu.
    maalesef ilkinde çok hata vardı, umarım bunda düzeltmişlerdir. hearts of iron2'yi daha çok sevmiştim, tabii eu2 de süperdi.
  • 13 ağustos cuma günü çıkacaktır. bu gün, aynı zamanda ikinci dünya savaşında luftwaffe'nin ingiltere bombardımanına başladığı gündür, ilginç bir detay. hatta bir de maya takviminin başladığı gündür, daha da eğlenceli.

    eğer hearts of iron iii'de olduğu gibi sıçmazlarsa, bugüne kadarki en sağlam paradox oyunlarından biri bizi bekliyor olabilir. bir ay bile kalmadı ulaan!
  • bir senelik beklentinin ardından oyun digital copy ve retail product olarak görücüye çıkmıştır. şimdi gelelim bir günlük oyunun ardından edindiğim izlenimleri aktarmaya:

    artılar

    + victoria 2 europa universalis 3 ve hearts of iron 3 ün kullandığı grafik motoru olan clausewitz motorunu kullanıyor ama diğer iki oyunun aksine bu oyundaki harita daha bir canlı daha bir göze hoş geliyor. önemsiz gibi gözükebilir ama grafikten söz edilmeyen bir oyunda benim dikkatimi çekti ve hoşuma gitti.

    + oyunun diplomasi sistemi eksiklere rağmen güzel olmuş. artık savaş açmadan önce savaş sebebimizi kendimi belirleyebiliyor ve bu uğurda savaşıyoruz. savaş açmadan önce kazandığımız ve kaybettiğimiz taktirde bizi nelerin beklediğini göstermesi de güzel olmuş. böylece ai bize savaş açtığında amacı neymiş onu da öğrenebiliyor ve o cepheye daha fazla asker takviyesi yapabiliyoruz. güzel yani. öte yandan diplomasi olayına "spheres of influences" denen yeni bir kavram getirmişler. yani ülkeyi etki altına alabiliyorsunuz. peki bu size ne kazandırıyor derseniz, o ülkeyi bir başka ülkeye karşı kışkırtabiliyor ve yanınıza çekebiliyorsunuz. dahası o ülkenin ihraç malları ilk sizin ülkenizde satılıyor. keza sizin mallarınız da ilk o ülkede satılyor ki böylece özellikle ithalat yaparken sıkıntı çekmiyoruz.

    +oyuna yeni iki pop eklenmiş. bürokratlar ve el ustaları. bürokratlar bizim eski victoria da bildğimiz crime fighting sliderının pop olmuş hali diyebiliriz. kıscası devlette sükuneti sağlıyorlar. el ustaları da endüstrisi olmayan bir ülkenin başlıca endüstriyel ürünler kaynağı. fabrikanız yok diye artık çelik üretememek gibi bir handikapımız yok. artık el ustalarımızla da üretebiliyoruz ki böylece ticarete para bayılmıyoruz. tabi fabrikada üretildiğinden daha az miktarda ve daha pahalıya ama yine de ithal etmekten ucuza geliyor.

    +hem sosyal hem de politik reformların sayısı ve uyulanabilirliği artmış. ayrıca upper house denen üst meclis tarzı bir sistem de getirilmiş. henüz tam olarak ne olduğunu anlamasam da sistem şöyle işliyor: eskiden hükümetimiz liberal olduğu zaman takır takır reform yapabiliyorduk ama şimdi hükümetin liberal olması yetmiyor. dediğim bu upper house da belli bir oranda liberal olmalı ki reformlara izin versin.

    +mobilizasyon olayı mantığa oturmuş. yani eski oyunda göt kadar bir ülkeniz olsa dahi, gerektiğinde kullanılmak üzere gidip de 40 bölük askeri mobilize olarak kenarda tutabiliyordunuz. şimdi ise nüfusunuzun ve nüfusunuzdaki alt tabaka insanların belli bir yüzdesini ancak mobilize edebiliyorsunuz. ne kadar insan varsa o kadar yani, mantıklı.

    +patır patır isyan çıkmıyor. çıkacaksa bile belli bir süre önceden kendini belli ediyor. oyun uyarıyor, diyor ki anarcho-liberaller ayda bin kişi artarak toplanıyorlar. sen de ona göre önlem almaya başlıyorsun.

    +kapitalistlerin ne yapmaya çalıştıklarını ve ne kadar paraya ihtiyaçları olduğunu, projects menüsünden görebiliyorsun. yani görüyorsun da ne oluyor derseniz, müdahale edemiyorsunuz ama en azından niye bu kapitalistler bir bok yapmıyorlar diye kuşkuya kapılmıyorsunuz eski oyunda olduğu gibi. bilenler bilir eski oyunda senelerce beklerdiniz de elemanlar zahmet edip demiryolu kurarlardı. şimdi görüyoruz projeye başladık, şu kadar tahtaya, şu kadar paraya ihtiyacımız var diye.

    eksiler

    -pop ları artık birinden diğerine çeviremiyoruz. şuraya fabrika yaptım, çiftçiler gelin işçi olun diyemiyoruz. kendilerinin olmasını bekliyoruz. hani bir bakımdan iyi bir bakımdan kötü. iyi çünkü çok fazla şehir var ve tek tek poplarla uğraşmak adamı öldürür. kötü çünkü oyunun kontrolü sizden gidiyor, fabrika dolsun diye günlerce bekleyebiliyorsunuz.

    -ekonomi olayı acayip dengesiz olmuş. bir bakıyorsunuz günde 100£ kar ediyorsunuz, iki gün sonra birden karınız azalmaya başlıyor. hem de sebepsiz yere. yani diyeceğim şu ki harcamalarınız arttığından değil, vergileriniz azaldığından para kaybediyorsunuz. şimdi diyeceksiniz ki nasıl. eski sistemde vergiler pop çalışsın çalışmasın her türlü alınırdı. şimdi pop bir rgo'da ya da fabrikada çalıştığı vakit, o fabrika veya rgo kar ederse ve eline maaş geçerse ancak size vergi verebiliyor. yani kısaca, gittiniz kapitalistin vergisini arttırdınız. size deli gibi para geliyor günde. ama bir süre sonra adamlarda para bitecek ve fabrikalarına yeterli ham madde alamıyacaklar. yeterli ham madde alamazlarsa yeterli üretim yapamayacaklar ve kar elde edemeyecekler. kar elde edemeyince işçiler paralarını alamayacaklar ve size de vergi veremeyecekler. dolayısıyla bir kaç gün içinde hem kapilistlerinizde para tükencek hem de alt tabaka insanlarınızda. siz de iflas bayrağını çekeceksiniz. yani ekonomi olayı çok teferruatlı olmuş. vergilerde ya da harcamalarda yapacağnız en ufak değişiklik çok büyük sonuçlar doğurabiliyor. suç oranı düşsün diye bürokrat ödeneklerini arttırıyorsunuz, bütün poplar patır patır bürokrat olmaya başlıyor. dikkat etmek lazım yani. peki bu bir eksi mi diyecek olursanız, aslında düşünce olarak güzel ama hassasiyetinden ötürü olmamış diyorum ben. insanı oldukça zorluyor.

    -oyunda zorluk seviyesi yok. paradox oyunlarında ilk kez rastlıyorum böyle bir olaya. ne ai agresifliğini ne de oyunun zorluğunu ayarlayamıyorsunuz. kocaman bir eksi hem de.

    -ai çok salak. özellikle savaşlarda 100k lık bir orduyu gelip tek bir şehire yollayabiliyor. siz de bir kaç ay içerisinde o ordunun nasıl eridiğine şahit oluyorsunuz. keza savaş ilan edip iki hafta sonra white peace teklif edebiliyorlar. özellikle ai ülkeler arasında iki haftada bir savaş çıkıyor. bıktım habire savaş mesajları okumaktan.

    şimdilik aklıma gelenler bu kadar. genel olarak değerlendirmek gerekirse özellikle yapay zeka ve zorluk hakkında söylediklerim problem olan şeyler değil. paradox her zaman yaptığı gibi bir iki hafta içerisinde çıkartacağı yamalarla bu işi halleder diye düşünüyorum. keza ekonomik dengesizliği de yine yamayla halledebileceklerini düşünüyorum. yani genel olarak baktığımızda oyun benim beklentilerimi karşıladı. oyunun forumlarına girerseniz herkesin isyan ettiğini görürsünüz ki ilk defa eu3 çıktığında ve hoi3 çıktığında da isyan etmişlerdi bu arkadaşlar. paradox çıkarttığı oyunlara bir tane expansion pack çıkartmadan düzene koyamıyor zaten ki bence forumlarda yaşanan beyin fırtınaları sayesinde bunu başarıyorlar, bu yüzden bu bir eksi değil. oyunun potansiyeli var ve bir kaç aya kalmaz tam performansı verecektir. saygılarımla...
  • mac os x sürümü çıktı.
  • çok fazla oynama fırsatım olmadı ancak akademinin bile ilgisini çekmiş olan oyun öyleki koca koca profesörler oynuyor ha victoria 2 yi. ayrıca oyun siyaset bilimi ya da uluslararası ilişkiler öğrencisiyseniz daha bir keyifli oynanıyor.
  • 1.2 patchiyle isyan problemini çözen ama 1880'li yıllarda hindistan nüfusunun %70'nin ingiliz olarak asimile olmasını ve ingiltere'nin neredeyse tüm sanayisini hindistan'a kurmasını engelleyemeyen ve yapay zekanın sürekli olarak saçma sapan hamleler yaptığı oyun. örnek vermek gerekirse kuzey alman konfederasyonu ile almanya'yı kurmak için fransa'ya soi'nizdeki isviçre, danimarka, belçika gibi devletlere savaş açıyorsunuz, savaş bittikten sonra belçika ve isviçre'nin müttefiklerine bir bakıyorsunuz daha dün savaştığı fransa. :) 1.3 yamasını beklemekteyiz.
  • patch 1.3'te iyice saçmalayan oyun. fransa dünyanın endüstri lideri oluyor 50'li yıllarda ve bi daha bırakmıyor. ancak borçları açmak için savaş açma hakkı vermesi iyi bir şey.
  • ilk ek paketinin çıkarılacağı duyurulmuş oyundur. http://www.paradoxplaza.com/…ria-ii-a-house-divided
    nedense eu ve hoi kadar geliştirilmiyor ciddiye alınmıyor.halbuki bu üçlünün en iyisi bence.