we're not gonna take it
-
ebeveyn çocuk çatışmasını anlatan 1984 tarihli twisted sister şarkısı. ebeveynlerin çocuklarını kendilerine benzetme hastalığına ithafen "bu bizim hayatımız, bizi rahat bırakın" derler. sadece şarkısını dinlemekle yetinmeyip videosunu da izlemek farzdır. hayatın zorluklarından bihaber zibidi evlat odasında zıplaya zıplaya gitarını çalmaktadır. o anda baş çavuş tipli babası cart diye kapıyı açar ve içeri girer. çocuğun böyle lüzumsuz işlerle uğraştığını görünce delirir ve saydırmaya başlar :
pekala beyefendi. sen ne yaptığını zannediyorsun böyle? buraya oda mı diyorsun? burası domuz ahırı! burayı hemen toplamanı istiyorum. sen iğrenç bir hödüksün. dik dur. gömleğini pantolonunun içine sok. kemerini düzelt. ayakkabılarını bağla. twisted sister mı? bu da ne! sırıtmayı kes. anlıyor musun? nedir bu? twisted sister rozeti? hem de üzerinde? sen ne biçim bir adamsın? sen beş para etmezin ve zayıfın tekisin. hiç birşey yapmıyorsun. sen bir hiçsin. bütün gün burada oturup o iğrenç, mide bulandırıcı, elektro zımbırtıyı çalıyorsun. ben m-16 taşımıştım sen ise o, o, o gitarı taşıyorsun! kimsin sen? nereden geldin? beni dinliyor musun? hayatını ne yaparak geçirmek istiyorsun?
çocuk bu soruyu "rock yapmak istiyorum" diye cevaplar ve beşli bir akor basar. rock'n roll'un ve distortion'ın etkisiyle baba camdan uçar gider. -
sözleri de nasıl unutulmuş diyeceğim ama muhtemelen biriyle beraber uçmuş. kamu vazifesidir efendim bu tarihi eser için;
oh we're not gonna take it
no, we ain't gonna take it
oh we're not gonna take it anymore
we've got the right to choose and
there ain't no way we'll lose it
this is our life, this is our song
we'll fight the powers that be just
don't pick our destiny 'cause
you don't know us, you don't belong
oh we're not gonna take it
no, we ain't gonna take it
oh we're not gonna take it anymore
oh you're so condescending
your gall is never ending
we don't want nothin', not a thing from you
your life is trite and jaded
boring and confiscated
if that's your best, your best won't do
oh.....................
oh.....................
we're right/yeah
we're free/yeah
we'll fight/yeah
you'll see/yeah
oh we're not gonna take it
no, we ain't gonna take it
oh we're not gonna take it anymore
oh we're not gonna take it
no, we ain't gonna take it
oh we're not gonna take it anymore
no way!
oh.....................
oh.....................
we're right/yeah
we're free/yeah
we'll fight/yeah
you'll see/yeah
we're not gonna take it
no, we ain't gonna take it
we're not gonna take it anymore
we're not gonna take it, no!
no, we ain't gonna take it
we're not gonna take it anymore
just you try and make us
we're not gonna take it
come on
no, we ain't gonna take it
you're all worthless and weak
we're not gonna take it anymore
now drop and give me twenty
we're not gonna take it
oh crinch pin
no, we ain't gonna take it
oh you and your uniform
we're not gonna take it anymore -
wacken'da söylediler, milleti azdırdılar, yuh yani bu kadar olur denilesi twisted sister şarkısı. adamlar sahneden indikten 10 dk sonra bile millet we're not gonna take it anymooooore diye bağırıyordu.
-
amerika’da artik neredeyse ulusal mars haline gelen sarkidir. twister sister’in solisti dee snider, alice cooper’in school’s out, i’m eighteen gibi sarkilarindan etkilendigini ve seyircinin ofkeli bir sekilde yumrugunu havaya kaldirip haykirarak soyleyecegi bir sarki yazmak istedigini anlatir. snider sarkinin koro kismini cabucak yazmis ancak sarkinin tamamini yazmasi 3 yildan fazla surmus. rock severler sarkiya bayilmis ama elestirmenlerden pek iyi not almamis.
yakin zamanda oklahoma’da ogretmenlerin maas artisi icin yaptiklari grevlerinde isteklerini dile getirmek icin kullandiklari bu sarki 1980’lerde sarkilardaki mustehcenlige ve siddete dikkat cekmek isteyen ogrenci velilerinin lideri al gore’un karisi tipper tarafindan “15 sakincali sarki” listesine dahil edilerek amerika kongresinin onune getirilmistir. snider o yillarda bu sarkidan hic memnun olmayan ogretmenlerin kendisine sarkastik bir sekilde tesekkur ettigini anlatir. kongrenin karsisina yirtik pirti bir jean ve tisort ile cikan snider iki haftada yazdigi savunmasinda sunlari soyler:
“edebiyatin, siirin ve muzigin guzelligi dinleyicilerine kendi hayalguclerini, tecrubelerini, ve hayallerini kelimelere dokmeleri icin yer birakmasindadir. daha once saydigim ornekler twister sister’in muziginin tamamen yanlis anlasildiginin ve sozde cok bilgili yetiskinler tarafindan ne kadar haksizca yargilandiginin acik bir gostergesidir. bunun devam etmesine izin veremeyiz.”
kongre bu savunmanin sonunda plaklarin ustune ebeveynlere uyari etiketi konulmasi sartiyla herhangi bir yaptirim karari almaz ancak bu sefer sarki zaman icinde sansure karsi etkili bir slogan haline gelir. ve yavas yavas sarki hayatin normal akisi icinde de kendine yer bulur. new york yankee’lerden almanya’daki futbol taraftarlarina, hristiyan rock gruplarina kadar bir cok kisi sarkinin uyarlamasini yapar. ısin ilginci, amerikan kongresi’nde daha once savunmasi istenen bu sarki daha sonra amerikan politik sisteminin de bir parcasi haline gelir ve secim kampanyalarinda kullanilmaya baslanir. snider, arnold schwarzenegger’in sarkiyi secim kampanyasinda kullanmasina bir sey demez cunku arnold’un vucut gelistirme yillarinda yazdigi bir kitabinda kullandigi “ac kal” slogani grubun “stay hungry” albumune esin kaynagi olmus. kurtaj hakki yanlisi olan snider, cumhuriyetci paul ryan’in kurtaj karsiti secim kampanyasinda ilk misrasi “we’ve got the right to choose - secme hakkimiz vardir” olan bu sarkiyi kullanmasina izin vermez. donald trump’in “the celebrity apprentice” tv programina yarismaci olarak katilmasiyla trump’la iyi bir arkadaslik kuran snider, onunla pek cok hayir isine katilir. onceleri trump’la ayni dusuncelerde oldugunu zannederek secim kampanyasinda sarkiyi kullanmasina izin verir ancak sonradan trump’un politikasinin hic de kendisiyle ortusmedigini farkedince trump’u arayarak bu sarkiyi kullanmamasini rica eder. trump da bu konusmadan sonra bir daha sarkiyi secim kampanyasinda kullanmaz.
bu sarkiyla ilgili olarak snider sunlari soyler: “turunun, caginin, hatta grubun otesine gecti. bu sarki ben bu dunyadan ayrildiktan cok sonra bile yasamaya devam edecek. bir besteci olarak yarattiginiz bir seyin sadece ulkenizin ya da yasadiginiz toplumun degil butun dunyanin bir parcasi olmasindan daha buyuk bir basari olabilir mi? ve bu herhangi bir sekilde mazlumlarin sesi olabiliyorsa, ben gorevimi yapmisim demektir.”
yillar sonra rolling stones’a verdigi bir roportajda gore’larla o kongre durusmasindan sonra hic karsilasip karsilasmadigi soruldugunda da yaniti soyle olur:
“hayir. al baskan yardimcisi oldugu zaman, beni en cok sasirtan sey tipper’in “second lady” olmasiydi. yaptiklari her seyi reddediyorlardi cunku clinton “rock & roll” baskani olarak baskanlik yarisina katilmisti ve bunlar tukurduklerini yaliyorlardi. yaptigi seylerin hepsinin ve “rock & roll”u sabotaj etmelerinin hep bir aciklamasi vardi. kendini bunlardan uzak tutmaya calisiyordu. ayrica son 30 yilda olan seyler de cok ironik aslinda. gore’lar bosandi ama ben 33 yildir hala evliyim. 39 yildir ayni kadinla beraberim. gore’un cocuklari uyusturucu bulundurmaktan tutuklandi. benim cocuklarimin hicbiri boyle bir suctan tutuklanmadi. gore’larin ayrilmasiyla alay etmiyorum cunku evlilik zor bir is. 33 yildir evliyim ve 34.yilin herhangi garantisi yok. yani bu bir gelisim. cocuk yetistirmek de kolay bir is degil. genelde kontrol edemiyorsunuz ve sizin yapmanizi istemediginiz seyleri yapiyorlar ya da hic gurur duymayacaginiz seyleri yapabiliyorlar. ama kimse kimseyi taslamamali, parmakla gostermemeli. kimse baskalarini yargilamakta aceleci olmamali. gore’lar da boyle yapmamaliydi.”
kendisine “muzikte mustehcenligi ne teskil eder ve hukumet ne zaman devreye girmelidir?” diye soruldugunda ise snider soyle yanitlar:
“muzikte mustencehligi ne teskil eder diye bir soru yok. cunku bir kisiye mustehcen olan bir baska kisiye olmayabilir. sanatin asil sorunu sudur: bir seyin zevkli olup olmadiginin belirleyicisi kimdir? neyin mustehcen ya da artistik olduguna kim karar verecek? anayasanin ilk maddesi ve konusma ve ifade ozgurlugu soz konusuysa ve bu inanclarin ve haklarin savunucusu olacaksaniz, ne yazik ki o zaman herkese artistik ozgurlugu vermek zorundasiniz. dolayisiyla, hukumetin devreye girecegi bir zaman diye bir sey olamaz.”
not: npr ve rolling stones'dan derlenmistir.
edit: ek bilgiler. -
bu şarkı benim için neden azılı bir heavy metal dinleyicisi olduğuma kanıttır.
bu şarkı, dee snider'ın vokalisti olduğu twisted sister grubu tarafından yayınlandığında yıl 1984'dü. 80'ler müzik otoriteleri, heavy metal müziği bastırmaya, sindirmeye çalışıyordu. kültürsüzlerin müziği olarak adlandırılıp yok edilmeye uğraşılıyordu. 1985'de pmrc kuruldu ve amacı ebeveynler için çocukların dinlememesi gereken müziklerin listesini yayımlamaktı. aynı yıl, 1985'de 15 şarkılık listesini yayınladığında 10 heavy metal şarkısının içinde bu şarkı da şiddet içerdiği için yer aldı.
aradan yıllar geçti. heavy metal dünya'ya sayısız değer ve bir kültür yerleştirdi. şiddet içerikli diyerek 1985'de etiketlenen, bir nevi yasaklanan şarkı tam 32 yıl sonra 2016'da, kanserle mücadele etmek için kurulmuş bir vakıf olan criss angel'ın dee snider'ın bu şarkıyı kendileri için yeniden yorumlamasını istediğinde ortaya böyle bir klip ve yeni bir anlam daha çıkmış oldu. criss angel - we're not gonna take it -
joan jett ablacığım çok güzel söylemiştir çok.http://www.youtube.com/watch?v=w6nfdgkhube
-
başında ve devamında gaza getiren isyan ettiren fakat şarkı bittikten sonra nedense, gerçek hayata replay e basmak dışında bir aksiyon katmayan şarkı
-
-
parti kursam kullanacağım seçim şarkısı olur. rahat bizim gibilerin içinde bulunduğu durumu özetleyen şarkıdır. yemiyoruz birader artık.
-
ekşi sözlük kullanıcılarıyla mesajlaşmak ve yazdıkları entry'leri
takip etmek için giriş yapmalısın.
hesabın var mı? giriş yap