• "kendinizi, karşınıza çıkan kim olursa olsun ona ders verebilecek, onu aydınlatabilecek, ona yol gösterebilecek ya da onu düzeltebilecek üstün insan sanmaktan vazgeçmenizin zamanı gelmiştir. bu üstünlüğe sizi kim inandırıyor? yüksek çevrelerin adamı olduğunuz nerede yazılı? sizi kim aristokrat yaptı? size olgunluğa sunulmak üzere güven mektubunu kim verdi?"
    (bkz: ferdydurke)

    "benim düşündüğüm yazar kendisini olgunlaşmış saydığı için değil, tersine, olgunlaşmamış olduğunu bildiği için yazmaya başlayacaktır; henüz biçimi alt edemediğini ve yukarıya çıkmak isteyen; ancak tepeye daha ulaşmamış biri olduğunu, kişiliğini bulmak isteyen; ancak daha bulamamış biri olduğunu iyice bilerek yazmaya başlayacaktır. saçma ve kusurlu bir yapıt ortaya koyacak olursa, şöyle diyecektir: "bravo doğrusu! budalaca şeyler yazdım; ama ille de akıllıca ve kusursuz kitaplar yazacağım diye hiçbir anlaşma yapmamıştım. budalalığımı dile getirebildim; bundan dolayı da sevinçliyim; çünkü neden olduğum eleştiri ve tiksinti üzerimde etki yapıyor, beni eğitiyor, bir bakıma yeniden yaratıyor ve sonunda yeniden doğmuş oluyorum."
    (bkz: ferdydurke)

    "bir bakireyi gerektiği gibi sevmek için, insanın kendisinin de bakir ve cahil olması gerek."
    (bkz: bakakai)

    "tanrı evrenin en büyük yalnızıdır, evrenin ezeli ve ebedi yeniyetmesi."
    (bkz: bakakai)

    "bir yerde duramamanıza neden olan, kadınlardır."
    (bkz: bakakai)

    "aristokrasiye asla güven olmaz; aristokrasiye, evcilleştirilmiş bir leopardan daha sakınımlı yaklaşmak gerekir."
    (bkz: bakakai)

    "dış, için yansıdığı bir aynadır."
    (bkz: bakakai)

    "fantezileri ödemek gerekir, fanteziler için tarife yoktur."
    (bkz: bakakai)

    "hiçbir şey insanoğlu kadar zor ve hassas, hatta kutsal değildir; giderek birbirini korkunç zincirlerle bağlamak üzere, herhangi bir yücelik ya da neden olmaksızın yabancı kişiler arasında doğan bu gizemli bağların açgözlü gücüne denk hiçbir şey olamaz."
    (bkz: bakakai)

    "kirlilik her zaman sizindir, temizlik her zaman başkalarının."
    (bkz: bakakai)

    "bilgi çirkinleştirir, cahillik güzelleştirir."
    (bkz: bakakai)

    "genç kız betimlemelerimizden ve bu amaçla uydurulan karşılaştırmalardan daha yapay bir şey yoktur. kiraz gibi dudaklar, gül goncası gibi göğüsler.. ah, gidip manavdan birkaç meyve ve sebze almakla iş bitseydi! hem bir ağızda gerçekten de olgun bir kiraz tadı olsaydı kim aşık olabilirdi ki? gerçek anlamda bir şeker kadar tatlı olan bir öpücüğe kim kaptırabilir kendini?"
    (bkz: bakakai)

    düzeltme: imla
  • otuzlar basinda ilk oyku kitabinin elestirmenlerce itin gotune sokuldugu siralarda, gombrowicz hakkindaki ilk olumlu kani g. k. mahlasli bir elestirmence belirtiliyor:

    "up till now we have made fun of everything: the horror of death, various social taboos, ideals and concepts, morality and civilization, but we have never yet been made to laugh at the disquieting depths of our consciousness. gombrowicz was probably the first to choose this subject not for serious study but as an object of cold-blooded sour derision...this brilliant book has been written with acute intelligence and great imagination. it shows an original and outstanding talent. it is both very profound and very shallow. strange that the author should descend so deep down into the human soul just to amuse himself."

    neden sonra, teee 1979 yilinda baska bir elestirmen ortaya ne cikarsa begenirsiniz? g. k. meger gombrowicz'in feykiymis. sesli guldum pic. keske yalniz bunun icin sevseydim seni.
  • insanın sosyal bir varlık olarak sürekli etkileşim içinde olduğunu ve başkalarından ayrı tek bir birey olarak düşünülemeyeceğini savunur, olgunlaşmamışlık ve olgunluk arasında gidip gelen insan tiplerine özel bir vurgusu vardır, ona göre biz başkalarına göre yaşar başkalarına göre düşünür, başkaları tarafından görülürüz ve bunun için de bir olgunluk tutumu içinde davranmak zorundayızdır, oysa olgunlaşmamış kalmak da arzulanan bir şeydir ve insanlar bu iki durum arasında sürekli bir paradox yaşarlar. yani bir yandan olgunlaşmak isteriz, diğer yandan da gençliğin toyluğu çekicidir. bu durumu da en iyi ferydurke ve pornografia kitaplarında anlatır. ayrıca bu iki kitabının film uyarlamaları da çok başarılıdır.
  • kendisi şu sözü söylemiştir ve zannımca kadınları tek cümleyle özetlemiştir.
    "her kadın sevildiğini kabul etmeye hazırdır." - witold gombrowicz
  • ferdydurke, pornografi, cosmos'un yazarı;
    polonya, paris, varşova, arjantin, berlin, güney fransa şeklinde bi haritası vardır
  • "yıllar erir ay olur, aylar gün, günler saat, dakika, saniye, saniyeler de uçup gider. yakalayamazsınız, uçup giderler. neyim ben? bir saniyeler yığını -uçup gitmiş. sonuç: hiç. hiç."

    kosmos
  • "ben günlüğü istemeye istemeye tutuyorum. onun içtensiz içtenliği beni yoruyor. kimin için yazıyorum bunları? kendim içinse, niçin yayınlıyorum? okurlar içinse niçin kendi kendimle konuşuyormuş süsü takınıyorum?"
  • borsa komisyoncusu komşusunun ziyaretine gittiğinde evin hanımı, gombrowicz'e karşı saldırgan davranır. "kendini entelektüel, sanatçı sanıyorsun ama anarşist, sahte sanatçı, beleşçi, işe yaramaz bir herifsin" der.

    daha sonra gombrowicz, bir gün ernesto sabato'nun tanınmış arjantinli bir yazarın yanına gidip, ona mankafalı dediğini hatırlar. arjantinli yazar hangi eserinin onda bu duyguyu uyandırdığını sorunca sabato, hiçbir eserini okumadığını, kendini bir şey sanmasın diye onu haşladığını söyler.

    gombrowicz ve daha birçok yazarın başına gelen bu aşağılanma arjantin'de "arjantin savunması" olarak adlandırılan herkesin bildiği bir durumdur. gombrowicz bu savunmaya maruz kaldığında çoğu zaman hoşnut olduğunu söyledikten sonra sözlerini şöyle sürdürür, "ancak bazen bu savunma durumunu alan bir arjantinli gerçekten de çok kaba olabiliyor - ne var ki, bu kibar ülkede pek sık görülen durum değil bu.

    belirtmekte fayda var, gombrowicz'in yaşamında olmayan şeyleri gerçekten yaşamış gibi kurgulayarak anlatması-sunması alışkanlığı var. bu yaşananların tümünün uydurma olduğu ihtimali bana daha ağır basıyor. en azından arjantin savunması hakkında bilgisi olan birileriyle karşılaşana dek.
hesabın var mı? giriş yap